بهشتی، مربی فرهنگ سیاسی مردم ایران بود

محمد مهدی اسکندری،   4010407019 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«دشمن، بر روی نقاط قوت طرف مقابل خودش بسیار حساس و جدی است. چرا که بقای خود و جبهه مقابل به همین نقاط قوت بستگی دارد، بهشتی یکی از شخصیت‌های بزرگ نظام بود که ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالایی داشت. از همین رو طیف‌های مخالف با نهضت اسلامی از پیش از انقلاب بر روی افرادی نظیر او تمرکز کرده بودند و در پی حذفش قدم برداشتند»

بهشتی، مربی فرهنگ سیاسی مردم ایران بود

جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران و از مبارزان سابقه‌دار انقلابی به مناسبت هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی در گفتگو با الف گفت: بر اساس اعترافات تقی شهرام، یکی از رهبران گروه تروریستی مجاهدین خلق؛ قبل از  پیروزی انقلاب این افراد یکی از اهدافشان ترور شهید بهشتی بوده است. 

وی افزود: بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقی افتاد که برای نیروهای معاند و خارج از خط انقلاب قابل پذیرش و تحمل نبود. تأسیس حزب فراگیر و بزرگ «حزب جمهوری اسلامی» و رهبری آن به وسیله شهید بهشتی، برای نطام یک پشتوانه مردمی، آن هم از نوع تشکیلاتی خلق کرده بود که موجب می‌شد قدرت این نظام تازه تأسیس در ابتدای امر دو چندان بشود. همچنین ریاست قوه قضائیه به رهبری بهشتی که قرار بود به مقابله با قانون‌شکنان برود، برای آن دسته از افرادی که با هر بهانه‌ای با قوانین کشور مخالف بودند  گران تمام می‌شد. در کنار دو مورد بالا، عنایت ویژه حضرت امام خمینی به ایشان در اذهان  چنین القا کرده بود که به احتمال زیاد جانشین امام، او خواهد بود. بهشتی همانطور که در بین حوزویان و اساتید حوزه علمیه به عنوان یک شخصیت باسواد و درس دین‌خوانده محسوب می‌شد، در بین دانشگاهیان هم از محبوبیت بالایی برخوردار بود. او حتی در بین اصناف و اقشار گوناگون اجتماعی دارای جایگاه خاص بود، و اجتماع این مقبولیت‌ها برای سران نفاق و عناد در کشور سخت و دردناک است. 

منصوری ادامه داد: موارد بالا برای بهشتی جایگاه مهمی را در کشور و نیرورهای انقلابی ساخته بود. طوری که سران مخالف انقلاب برای ترور او در خرداد سال 60 از عبارت «قطع رأس نظام» استفاده کردند؛ چرا که با حذف بهشتی هم قوه قضائیه زده می‌شود، هم حزب جمهوری اسلامی و هم آینده رهبری. بنابراین است که وقتی او را به شهادت رساندند منافقین با پز و افتخار فریاد زدند که انقلاب را بی‌آینده کردیم. البته مسأله خطر ترور به ایشان در همان خردادماه 60 تذکر داده شده بود و ایشان هم به این امر واقف بودند اما به هر دلیل و بهانه ای این جنایت اتفاق افتاد و ایشان به شهادت رسید. 

مبارز سابقه‌دار انقلاب اسلامی بیان کرد: بهشتی گرچه در گفتگو و دیالوگ برقرار کردن توانایی داشت و این صفت از ابعاد مثبت او است. اما به هیچ وجه در مبانی و عقاید اصلی سازش‌پذیر نبود. اگر او با سران حزب توده به گفتگو می‌نشیند اصلا و ابدا به معنای این نیست که او با عقاید مادی‌گرایانه آنان موافق است یا آن را تأیید می‌کند. شهادت بهشتی موجب شد دیگر کسی نباشد که اقشار و طیف‌های گوناگون سیاسی را به دور یکدیگر جمع کند و عامل وحدت بشود، به همین دلیل هم حزب جمهوری پس از گذشت مدت نه چندان زیادی منحل شد. حقیقت ماجرا این است که بهشتی در یک سیر تربیتی مهمی برای جامعه قدم برداشته بود که در رشد سیاسی و فرهنگی آنان نقش اساسی ایفا می‌کرد. شاید اگر او مدت بیشتری زنده می‌ماند از لحاظ قدرت تشکیلاتی و کار تیمی جبهه انقلاب در وضعیت خوبی قرار می‌گرفت.