آیا درب های ضد سرقت واقعا ضد سرقت هستند؟

گزارش بازرگانی،   4010407018

اگر می‌خواهید بدانید که آیا واقعا درب‌های ضد سرقت ایمن هستند و از ورودهای غیرمجاز جلوگیری می‌کنند یا خیر؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

راه‌های زیادی وجود دارد که سارقان معمولا با توسل به آنها سعی می‌کنند وارد خانه شما شوند؛ اما ورود از درب اصلی، یکی از ساده‌ترین گزینه‌هاست. بیشتر درب‌های چوبی معمولی که در گذشته به عنوان درب آپارتمانی از آنها استفاده می‌شد؛ از نظر جنس و ساختار قفل، ورقه به کار رفته در بدنه، چارچوب و بسیاری از موارد دیگر آسیب‌پذیر بودند.

سارقان با اشراف به این موضوع و دانستن اینکه چطور می‌توان عملکرد این درب‌ها را از کار انداخت و قفل نصب شده روی آنها را باز کرد؛ بیشتر قربانیان خود را از بین افرادی انتخاب می‌کنند که برای ایمنی ساختمان خود، بیش از حد به درب‌های معمولی اعتماد کرده‌اند. متاسفانه اکثر این افراد، به دلیل تصور غلطی که در مورد انتخاب درب در ذهن دارند؛ گرفتار چنین مشکلاتی می‌شوند. آنها معتقدند که محصولی به نام درب ضد سرقت یا باید ایمن باشد یا زیبا.

همه چیز درباره ساختار درب ضد سرقت

تصور عموم مردم از درب ضد سرقت، یک ساختار زرهی و ساخته شده از فولاد خشن است که با حجم و وزن بالای خود، خانه را شبیه به زندان می‌کند. در حالی که واقعا اینطور نیست. محصولات جدیدی که تحت عنوان درب ضد سرقت چوبی به بازار عرضه می‌شوند؛ هیچ شباهتی به این تصویرسازی ندارند. در تولید این درب‌ها سعی می‌شود به ایمنی و زیبایی محصول تواما توجه شود. 

پاسخ سوالی که به عنوان تیتر در بالای این مقاله مشاهده می‌کنید؛ دقیقا به ساختار محصول باز می‌گردد. در واقع امنیت درب ضد سرقت یک ارتباط مستقیم با ساختار و شیوه طراحی دارد. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ درب ضد سرقت یکی از بهترین روش‌ها برای ایمن‌سازی ورودی ساختمان است. از آنجایی که اکثر سارقان برای ورود به ساختمان، از درب اصلی استفاده می‌کنند؛ خرید درب ضد سرقت و پوشش این قسمت از ساختمان با این دژ مستحکم می‌تواند خیال شما را تا حدود زیادی از بابت امنیت راحت کند. شاید این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که چرا چنین ادعایی می‌شود و چرا تا این حد روی بازاریابی محصولی که از نظر ظاهری شباهت زیادی با درب‌های چوبی معمولی دارد مانور داده می‌شود؟

جواب این سوال کاملا شفاف است. آنچه که شما به عنوان شباهت ظاهری این محصول با درب‌های چوبی معمولی از آن یاد می‌کنید؛ در واقع بخشی از ساختار بدنه مستحکم درب‌های ضد سرقت است. یک درب ضد سرقت استاندارد و ایمن، از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از اصلی‌ترین لایه‌های داخلی این درب، یک ورق فولادی است که درب را در برابر ضربه بسیار مستحکم می‌کند. در دو طرف این ساختار فلزی، از دو پوشش چوبی ورق مانند استفاده می‌شود که نه تنها ظاهر درب را بهبود می‌‌دهند؛ بلکه موجب تقویت ورق فولادی داخلی نیز خواهند شد.

نقش چارچوب در نصب درب ضد سرقت

علاوه بر ساختار اصلی، چهارچوب فلزی که برای نصب درب ضد سرقت از آن استفاده می‌شود نیز نقش مهمی در استحکام این سازه دارد. این چهارچوب با استفاده از یک شیوه خاص در دیواره‌های اطراف کار گذاشته شده و از بدنه درب صد در صد حمایت می‌کند. همانطور که می‌دانید؛ یک درب استاندارد فقط از بدنه و چارچوب تشکیل نشده؛ بلکه اجزایی که ممکن است کمتر به چشم بیایند نیز حضورشان در این محصول بسیار حیاتی است.

به عنوان مثال لولا و قفل، دو بخش بسیار مهم در یک درب ضد سرقت ایرانی و همچنین درب اتاقی هستند که کیفیت آنها روی عملکرد خروجی درب و میزان استقامتش تاثیرگذار می‌باشد. لولایی که قرار است این درب را روی چهارچوب نگه دارد هم باید بسیار قوی باشد تا بتواند وزن سنگین درب را تحمل کند و هم ساختارش به گونه‌ای طراحی شده باشد که سارقین نتوانند آن را از جای خود درآورده و درب را اصطلاحا از لولا باز کنند. این موضوع در مورد قفل نیز صدق می‌کند. هر چقدر جنس و ساختار قفلی که روی درب ضد سرقت استفاده می‌شود بهتر و پیچیده‌تر باشد؛ می‌توان انتظار عملکرد بهتری را از این محصول داشت.

آیا در همه ساختمان‌ها امکان نصب درب ضد سرقت وجود دارد؟

امکان نصب، بستگی به ساختار دیوارهای اطراف درب و چهارچوبی دارد که در حال حاضر در این محل مستقر است. اما به طور کلی می‌توان از این نوع درب برای هر نوع ساختمانی استفاده کرد. فقط باید قبل از خرید این محصول، حتما با متخصصان سهند درب مشورت کرده و ساختار فضای اطراف محل نصب نیز توسط او بررسی شود.

محافظ آکاردئونی بهتر است یا درب ضد سرقت؟

یکی از درب‌های امنیتی که استفاده از آنها، قبل از ورود محصولی به نام درب ضد سرقت چوبی به بازار رواج داشت؛ درب محافظ آکاردئونی بود. این درب‌ها در واقع یک نوع حفاظ فلزی هستند که ساختاری شبیه به ساز آکاردئون دارند. این ساختار به بدنه درب اجازه می‌دهد که هر زمان کاربر نیاز به باز کردن درب دارد؛ آن را به اطراف جمع کند. به این ترتیب فضای کمی نیز اشغال می‌شود. با معرفی محصولی ایمن مانند درب ضد سرقت کم کم درب‌های آکاردئونی از مد افتادند و دیگر کمتر از آنها استفاده می‌شود.

دلایل متعددی پشت این اتفاق وجود دارد. اولین و مهم‌ترین آنها، امنیت کمتر است. بیشتر استحکام محافظ‌های آکاردئونی به جنس بدنه فلزی که در ساخت‌شان به کار رفته باز می‌گردد و هیچ ساختار ویژه‌ای در طراحی آنها به کار نرفته است. این در حالی است که درب‌های ضد سرقت چوبی و جدید، دقیقا با هدف مقابله با ورود افراد غریبه به داخل ساختمان طراحی شده و تمام اجزای آن، با همین هدف انتخاب می‌شوند.

از طرفی محافظ‌های فلزی، معمولا از نظر ظاهری زیبا نیستند و نمی‌توان آنها را با سبک‌های مختلف معماری هماهنگ کرد. به همین خاطر بیشتر مشتریانی که به دنبال دربی برای امنیت بیشتر ساختمان هستند؛ نمی‌خواهند با انتخاب اشتباه خود، ظاهر صنعتی به محل زندگی‌شان بدهند. بنابراین اگر دو گزینه مطرح شده پیش روی‌شان باشد؛ ترجیح می‌دهند درب چوبی ضد سرقت را انتخاب کنند.

از طرفی، معمولا وجود یک درب فلزی مستحکم روی ورودی ساختمان، نظر سارقان را جلب می‌کند. این در حالی است که درب‌های ضد سرقت به دلیل شباهت ظاهری با درب‎‌های معمولی، کمتر از محافظ‌های آکاردئونی جلب توجه می‌کنند. بنابراین، با وجود اینکه قیمت درب ضد سرقت بیشتر از درب‌های آکادئونی فلزی است؛ بیشتر افراد به دلیل مزایایی که مطرح شد برای حفظ امنیت ساختمان خود، درب چوبی خریداری می‌کنند.