بانک مرکزی: تورم خرداد «تورم پنهان» است/ علت افزایش تورم چیست؟

گروه اقتصادی الف،   4010406098

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: تورم خردادماه در واقع تورم پنهان است که پس از اصلاح نظام پرداخت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تومان نمایان شد.

بانک مرکزی: تورم خرداد «تورم پنهان» است/ علت افزایش تورم چیست؟

به گزارش تسنیم، پیمان قربانی در برنامه تلویزیونی ضمن تشریح دلایل رشد نرخ تورم در خردادماه، اظهار داشت: افزایش نرخ تورم دلایل مختلفی دارد، بخشی مربوط به شوک‌های عرضه مثلاً افزایش نرخ ارز، مردمی کردن یارانه‌ها، تورم وارداتی ناشی از افزایش قیمت کالاهای خوراکی در جهان و تغییر نرخ تسعیر ارز است.

وی با بیان اینکه علت افزایش نرخ تورم خردادماه امسال ناشی از تغییر قیمت برخی از کالاهاست که از ارز ترجیحی استفاده می‌کردند، گفت: این امر بیشتر اصلاح نظام پرداخت است و این تورمی نبوده که توسط دولت ایجاد شده باشد بلکهاز سال 97شروع شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره اصلاح ارز ترجیحی گفت: این سیاست قابل استمرار نبود، در سال 97 یارانه به واردات تخصیص می‌یافت و قاچاق می‌شد. الان به انتهای زنجیره انتقال یافته و یارانه 300 و 400 هزارتومانی به مردم داده شده و این اصلاح قیمتی به تورم خردادماه برخورد کرد.

قربانی افزود: در واقع این تورم در گذشته بوده و با اصلاح قیمت‌ها آشکار شد؛ بنابراین این اصلاح قیمتی در هر زمانی انجام شود، تاثیر خود را می‌گذارد.