تحلیل روزنامه اصولگرا از تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه/ رابطه تورم و طرح اخیر دولت / روایت فاطمی امین از وابستگی قیمت کالاها به قیمت ارز

گروه سیاسی الف،   4010404073 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تحلیل روزنامه اصولگرا از تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه/ رابطه تورم و طرح اخیر دولت / روایت فاطمی امین از وابستگی قیمت کالاها به قیمت ارز

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۴ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۶۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۳۸۳ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

 بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۱۶۳ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۴۰۹ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۹۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۱ هزار و ۷۴۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

تحلیل روزنامه اصولگرا از تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه

روزنامه جوان درباره تغییر رئیس سازمان اطلاعات سپاه نوشت: «حجت‌الاسلام طائب قریب به ۱۳ سال ریاست سازمان اطلاعات سپاه را بر عهده داشت و این میزان امتداد مسئولیت یک فرد در رأس یک نهاد اطلاعاتی پس از انقلاب تقریباً بی‌سابقه است.

همین استمرار حاکی از رضایتمندی مجموعه نظام از کارنامه او است. بعد از ۱۳سال مسئولیت، جابه‌جایی امری کاملاً طبیعی است و عکس آن نوعی استثنا تلقی می‌شود. در میان فرماندهان ارشد سپاه و به‌طورکلی نیرو‌های مسلح تعداد معدودی از افراد این بازه زمانی از ابقا در یک مسئولیت را تجربه کرده‌اند و اکثر فرماندهان در مدتی بسیار کوتاه‌تر مسئولیت خود را ترک گفته‌اند. پس چرا این واژگان تخریبی در مورد این همه جابه‌جایی دیگر به کار نرفت؟...

به‌نظر می‌رسد واکنش‌های هیجانی و عصبی عناصر دشمن در واقع نه بر اساس اخبار، بلکه آرزو‌هایی است که ناشی از کینه آنان از موفقیت این سازمان شکل گرفته است. طیف وسیعی از عناصر ضدانقلاب، سرویس‌های اطلاعاتی، جریانات برانداز، مفسدان اقتصادی و سیاسی و جاسوسان و نفوذی‌ها در این سال‌ها هدف ضربه سازمان اطلاعات سپاه قرار گرفته‌اند که شکست‌های‌شان را از چشم حجت‌الاسلام طائب می‌دیدند و اکنون به خیال آنکه این رویکرد با رفتن او پایان می‌پذیرد در حال جشن و پایکوبی هستند.

اما اینان متوجه نیستند که او کرسی ریاست خود را به کسی تحویل می‌دهد که در تمام این ۱۳ سال به نحوی ناظر بر این سازمان بوده و قطعاً با همین خط‌مشی این سازمان در مبارزه با مفسدان، براندازان، جاسوسان و سرویس‌ها موافق و همراه است و اگر محالاً غیر از این بود مسئولیت رئیس قبلی این سازمان ۱۳ سال به درازا نمی‌کشید!

از دشمنانی که زخم‌خورده از اطلاعات سپاه هستند اصلاً عجیب نیست که آرزو‌های خود را در قالب خبر و تحلیل از چرایی و چگونگی تغییر مسئول این نهاد ابراز کنند، اما اگر به نام و پیشینه سردار کاظمی که اینک این مسئولیت را برعهده‌گرفته است بیندیشند دیگر این ذوق‌زدگی نیمه‌تمام می‌ماند.»

تسنیم نوشت:«رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر شاید بدترین وضعیت امنیتی خود را بعد از جعل این رژیم تجربه می‌کند. اگر پیش از این مقاومت غزه مهمترین معضل امنیتی اسراییل بود، حالا کرانه باختری که صهیونیستها تصور می‌کردند به حیاط خلوت تبدیل شده، مصداق مخمصه بزرگتری شده است...

آمریکا نیز که روزگاری تلاش امنیتی سنگینی برای ورود به ایران و تکرار دوران پهلوی داشت، امروز دغدغه اصلی و راهبردی‌اش را از موقعیت فعال برای تسخیر ایران، به تلاش برای فرار آبرومندانه از منطقه تغییر داده است.

در چنین شرایطی جابه‌جایی در ریاست سازمان اطلاعات سپاه و قرار گرفتن یک ژنرال نظامی بر رأس آن، نشان از یک بازآرایی برای یک دوره جدید و گامی به پیش دارد، این جابه‌جایی بدان معناست که ایران در موقعیت جدید خود، می‌تواند گام‌های بعدی علیه جاه‌طلبی‌ها و اشغالگری‌های صهیونیستها و آمریکاییها را بردارد و میدانهای جدید را فتح کند، و در این بازآرایی و‌ گام جدید حجت‌الاسلام طائب به‌عنوان مشاور فرمانده‌کل سپاه نقش خواهد داشت.»

نورنیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نوشت: «هم‌زمان با انتشار خبر این جابجایی که امری عادی و مرسوم در سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی و نظامی به شمار می‌آید، رسانه‌های صهیونیستی و غربی اقدام به جریان‌سازی سنگین رسانه‌ای با هدف سوء استفاده و طرح موضوعات خلاف واقع کردند.

این رسانه‌ها کوشیدند این‌گونه القاء کنند که حجةالاسلام طائب جابه‌جا شد چون سازمان اطلاعات سپاه نتوانسته بود پاسخ درخوری به شرارت‌ها و اقدامات تروریستی اسرائیل بدهد و از خراب‌کاری‌های آنان در داخل ایران جلوگیری کند.

صهیونیست‌ها در حالی از یک موضوع عادی سوء استفاده کرده و آن را موفقیتی برای خود قلمداد می‌کنند که خود بیش از هر کس بر حجم ضرباتی که تاکنون متحمل شده‌ و پاسخ‌های مناسب و متناسبی که دریافت کرده‌اند، آگاه هستند.

به بیان دقیق‌تر؛ مقامات و رسانه‌های صهیونیستی شاید از این جهت خوشحالند که به زعم خود فکر می‌کنند رفتن طائب به معنای پایان کابوس‌های آنها خواهد بود، حال آنکه این تغییرات مرسوم در مسئولیت‌ها هیچ تغییری در راهبرد جمهوری اسلامی علیه غده سرطانی اسرائیل ایجاد نخواهد کرد.»

اما عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات واکنش جالبی به این موضوع نشان داد. مهاجرانی در توییتی نوشت: «در ۱۳ سال گذشته، رئیس سازمان سیا در آمریکا شش بار تغییر کرده است. از ژنرال ایدن تا ویلیام برنز، رئیس فعلی سازمان سیا، اما در ایران اگر رئیس سازمان اطلاعات سپاه بعد از ۱۳ سال تغییر کند، نشانه اختلاف در مدیریت ، بحران و دخالت موساد است! و الحمدالله الذی جعل اعداءنا از همین دست!»

***

وعده سخنگوی دولت برای کاهش تورم

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در گفت وگو با ایسنا درباره افزایش قیمت کالاهای مختلف در بازار، اظهار کرد: ما دو مساله داریم یکی تورم سالانه و دیگری افزایش قیمت ها ناشی از اجرای طرح اصلاح اقتصادی دولت. مردم سال هاست که تورم سالیانه موجود در کشور را درک و مشاهده می کنند و این تورم گرانی های سالانه را به بار آورده است. یکی از اهداف اصلاحات اقتصادی دولت، از بین بردن ریشه همین تورمی است که سال هاست با آن مواجه ایم.

وی ادامه داد: تورم سال گذشته بالای 40 درصد بود و ما طرح اصلاح اقتصادی را برای کاهش این تورم اجرا کردیم که امیدوار باشیم در بلندمدت بخشی از این تورم کاهش یابد ولی به هر حال این تورم فعلا وجود خارجی دارد و باید در بلندمدت با اجرای سیاست های اصلاحی، آن را از بین برد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تورم سالانه بر قیمت همه کالاها تاثیر می گذارد، تصریح کرد: تورم یعنی گران شدن هر ساله همه کالاها. این تورم یک بیماری مزمنی است که سال هاست در کشور ما وجود دارد و با وجود همین بیماری مزمن، دولت طرح اصلاح اقتصادی دولت را شروع کرده است. مطابق آمار بانک مرکزی، تورم 12 ماهه منتهی به شهریور  1400 ، 59/2 درصد بوده و اگر جلو آن گرفته نمی شد، معلوم نبود تورم 40 درصد سالانه چقدر می شد؟

بهادری جهرمی در پایان با اشاره به اجرای طرح اصلاح اقتصادی دولت، گفت: پیش از این یارانه ای که به واردکننده اختصاص می یافت مضراتی از جمله تورم و بی عدالتی داشت پس قیمت 4 کالای پایه ای اصلاح شد و در نتیجه کالاهایی که متاثر از این 4 کالای پایه ای بودند مثل لبنیات یا محصولاتی که از روغن ، مرغ و تخم مرغ تهیه می شدند هم افزایش یافت. قطعا با اجرای طرح اصلاح اقتصادی بخشی از تورم سالانه کاهش می یابد نه اینکه صفر شود. تورم عوامل متعددی دارد که بخشی از آن ناشی از تخصیص نامناسب یارانه ها بود که با اجرای طرح اصلاح اقتصادی، آن بخش از تورم کاهش می یابد.


رابطه تورم و طرح اخیر دولت 

علی سرزعیم، اقتصاددان در دنیای اقتصاد نوشت: «اخیرا نرخ تورم در خرداد ماه  ۱۴۰۱ منتشر شد که برداشت عمومی مبنی بر افزایش شدید قیمت‌ها را تایید می‌کرد...

 امروزه برخی افراد مدعی شده‌اند که تورم شدید خرداد ماه به‌دلیل اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ بوده است... خطا بودن این تحلیل به اشتباه در تفسیر همزمانی از علیت برمی‌گردد....

چند عامل اصلی‌تر در کار بوده‌اند که رشد تورم را در خردادماه موجب شده‌اند؛ ولی نسبت به این عوامل اصلی غفلت می‌شود:

۱- اگرچه بانک مرکزی هنوز اطلاعات پولی اسفند ۱۴۰۰ را منتشر نکرده است و تحلیلگران کماکان در این مورد سردرگم هستند، اما قرائن نشان می‌دهد رشد پایه پولی و رشد نقدینگی در سال۱۴۰۰ به نصاب جدیدی رسیده و رکورد بالایی را زده است. ظاهرا این قضیه در ماه‌های پایانی سال رخ داده است. طبعا انتظار می‌رفت که پیامدهای تورمی این امر با تاخیری دو تا سه ماهه در اقتصاد ایران ظاهر شود که شده است.

۲- اتفاق دیگری که در سال‌۱۴۰۱ بی نظیر بوده، رشد بسیار شدید حقوق بوده است...

۳- پدیده سومی که تاثیر مهمی برجا گذاشته، افت شدید امید به حل‌وفصل صلح‌آمیز مناقشه هسته‌ای است...

۴- قیمت‌های جهانی به‌دلیل کرونا و جنگ روسیه علیه اوکراین نیز افزایش یافته و این امر خود را در قیمت‌های وارداتی نشان داده است و نمی‌توان منکر بود که رشد قیمت‌های جهانی خود را در رشد قیمت‌های داخلی منعکس خواهد کرد.»

محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد در روزنامه ایران نوشت: «افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده بسیار متفاوت از نرخ تورمی است که به‌واسطه انبساط پولی (در نتیجه سیاست ارز ترجیحی) ایجاد می‌شود. انتظار می‌رفت که به واسطه حذف ارز ترجیحی، شاخص کل از محل این کالاها (به‌جز دارو و گندم) افزایش یابد.

اما لازم است به این نکته مهم توجه شود که در اینجا شاخص قیمت یک‌بار افزایش می‌یابد، اما اثرات پولی که از پیامدهای اختصاص ارز ترجیحی است، به افزایش پایدار همه قیمت‌ها و بخصوص قیمت دارایی‌ها منجر می‌شود که بیش از هر چیز باعث از دست رفتن قدرت خرید گروه‌های پایین درآمدی می‌شود.

لازم به ذکر است، افزایش تورم ماهانه در خردادماه به حدود ۱۲ درصد که بخش قابل توجهی از آن ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده، تورمی است که به هزینه مردم پنهان بوده و در حال حاضر با جبران نقدی برای مردم بروز پیدا کرده است.

اجرای این سیاست همزمان با افزایش‌های بی‌سابقه تورم کالاهای وارداتی و قیمت‌‌های جهانی به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و همچنین الزامات اجرایی در برخی قوانین و مقررات از جمله قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، افزایش دستمزد و انرژی، تغییر مبنای محاسباتی نرخ ارز حقوق ورودی کالاها بر اساس قانون بودجه شد و متأسفانه این ایده رواج یافت که سیاست حذف ارز ترجیحی علت همه تورم اخیر بوده است.»

***

توصیه معاون رئیسی به نمایندگان مجلس

محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، در گفتگو با مُنیبان در واکنش به اینکه تعدادی از نمایندگان از دخالت سایر همکاران خود در انتخاب وزیر کار جدید خبر داده‌اند، گفت: خیر، درباره انتصاب وزیر کار بحث دخالت مطرح نیست. ممکن است برخی از نمایندگان پیشنهاداتی داشته باشند و به ما می‌گویند و ما هم موارد را به رئیس جمهور منتقل می کنیم، اما این به معنای دخالت نیست بلکه یک نوع مشورت است.

او افزود: نکته قابل توجه این است که دولت، همان‌طور که حضرت آقا فرمودند در همه امور مشورت می‌کند اما اینکه به عنوان مثال یک نماینده بخواهد بر نظر خودش در انتصاب یک مدیر اجرایی، چه در سطح وزیر یا مدیران استانی، اصرار کند، خلاف است در نهایت دولت باید پاسخگو باشد. لذا این به نفع نمایندگان است که درباره وزیر جدید کار در حد مشورت پیشنهاد بدهند نه بیش از آن.

حسینی در پاسخ به اینکه تا امروز نمایندگان برای انتخاب وزیر کار پیشنهاداتی ارائه کردند؟ تصریح کرد: بله، چندین نفر از مجلس و خارج از مجلس برای تصدی در وزارت کار پیشنهاد داده‌اند،  ماشاءالله نیرو کم نیست.

***

استیضاح وزیر صمت با اهداف شخصی؟

به تازگی موضوع استیضاح وزیر صمت از سوی تعداد محدودی از نمایندگان مجلس مجددا مطرح شده و دنبال می‌شود.

اگرچه استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است و نمایندگان حق دارند که طبق قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس بر عملکرد وزرا نظارت داشته باشند اما اطلاعات خبرنگار فارس حاکی از آن است که برخی از نمایندگان از حربه استیضاح برای اهداف شخصی خود استفاده می کنند.

در موضوع استیضاح وزیر صمت قاطبه نمایندگان مجلس معتقد هستند دلایل متقنی برای استیضاح فاطمی امین با توجه به عملکرد 10 ماهه وی در وزارت صمت وجود ندارد و هنوز برای قضاوت درباره عملکرد وی در این وزارتخانه عریض و طویل زود است.

خبرنگار فارس با خبر شد دو نفر از نمایندگان مجلس که از طراحان و پشت صحنه‌های استیضاح وزیر صمت هستند پس از فشارهای متعدد در آخرین بار در قالب پیامکی تهدید آمیز، اتمام حجت کرده‌اند که باید گزینه آنها در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به عنوان مدیر منصوب شود‌.

معدن‌چادرملو در طول یک سال گردش مالی سنگینی دارد و وقتی نماینده‌ای مطالبه انتصاب مدیران خود را در چنین بنگاه اقتصادی بزرگی دارد، قطعا اهداف خاص مالی را هم دنبال می‌کند.

 این در حالی است که رهبر انقلاب بارها، از جمله در دیدار اخیر نمایندگان مجلس، نسبت به دخالت نمایندگان در انتصابات دستگاه‌های اجرایی تذکر داده بودند.

به زودی اسامی نمایندگانی که در حال اعمال فشار برای مهره چینی در دستگاه‌های اجرایی هستند پس از بررسی های بیشتر و گزارش به مراجع ذی صلاح منتشر خواهد شد.

روایت فاطمی امین از وابستگی قیمت کالاها به قیمت ارز

به گزارش تسنیم، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با بیان اینکه وزارت صمت 25 درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد، گفت: در حوزه سرمایه گذاری با یک عدم توازن در طول زنجیره‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله فولاد، برق، خودرو مواجه هستیم. این ناترازی در استان‌ها هم وجود دارد؛ به این معنا که در یک شهر فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی انسانی نیست و یا برعکس.

وزیر صمت افزود: برای مدیریت باید سازوکارها را تغییر دهیم زیرا کار کردم با این سازوکار یعنی ادامه وضع موجود. مهم‌ترین رسالت ما در این دوره رفتن به سمت سازوکارهای نوین است که این امکان را فراهم کند که ظرفیت‌ها بهینه و بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

وی نرخ ارز را یکی از مصادیق ناترازی عنوان کرد و گفت: با دست خودمان قیمت‌ها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمی‌ها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ به عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ می‌شود نرخ جهانی پتروشیمی بالا می‌رود در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را می‌بینیم.

وزیر صمت گفت: اصلاح ساختار سخت است؛ زیرا در شرایط ناپایداز هستیم و می‌خواهیم اصلاح ساختار را انجام دهیم. 5 سال متوالی تورم بالای 30 درصد داریم؛ از سویی دیگر برای فهماندن سازوکار جدید نیاز به زمان و انرژی است و همچنین تغییر سازوکارها منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و این افراد سنگ اندازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ارزیابی وزیر صمت از روند تولید خودرو

***

توصیه پزشکیان به اصلاح‌طلبان

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مورد تغییرات در دولت به جماران گفت: با رفتن وزرا مشکل حل نخواهد شد. جهتی که پیش می‌رویم اگر درست نباشد وضع بهبود پیدا نمی کند. طرف صحبت من با اصلاح طلبان هم است؛ جهتی که پیش می‌رویم اشتباه است. من شخصا به تمام وزرا رأی مثبت دادم و موضع گیری نکردم. پیامبر(ص) زمانی که از مکه به مدینه مهاجرت کردند اولین حرفی که زدند این بود که فرمودند، باید با هم برادر باشیم ما باید تفاوت‌ها را کنار بگذاریم. لذا اینکه می‌گویند تو راستی، تو چپی معنایی ندارد؛ ما می‌خواهیم مملکتمان درست شود و در این راستا هر کسی که لایق است بر سرکار بیاید. آن وقت راست و چپ مهم نیست، بلکه باید به دنبال کسی بگردیم که کاردان باشد.

***

هدف بورل از سفر به تهران چیست؟

نورنیوز نوشت: «گرچه طی ماه‌های گذشته و پس از توقف گفتگوهای حضوری در وین، روند مذاکرات رفع تحریم‌ها از شتاب اولیه خود فاصله گرفت اما جوزپ بورل و معاون او انریکه مورا همواره تلاش داشتند از طریق رایزنی مستمر با طرف‌های اصلی از توقف کامل مذاکرات جلوگیری کنند.

جمهوری اسلامی ایران حتی پس از توقف مذاکرات حضوری در وین همواره از تلاش هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی برای جلوگیری از شکست مذاکرات و دستیابی به ابتکارات راهگشا که بتواند توافقی قوی را به‌دنبال داشته باشد استقبال نموده است.

در صورتی که واشینگتن به عنوان طرفی که از توافق بین‌المللی برجام خارج شد و شرایط پیچیده کنونی را رقم زد، از زیاده‌خواهی دست بردارد و چون ایران با اراده‌ای واقعی به‌دنبال شکل‌گیری توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء باشد، می‌توان امیدوار بود که تلاش هماهنگ کننده اروپایی منجر به نتیجه شود.

در این میان نقش مخرب رژیم صهیونیستی نیز که با انواع کارشکنی‌ها، اصلی‌ترین مخالف به نتیجه رسیدن مذاکرات و دستیابی طرفین به توافق است، همچنان به عنوان یکی از عوامل فشار بر کاخ سفید وجود دارد.

اگرچه تحولات ماه‌های اخیر، چشم‌انداز دستیابی به توافق را تیره‌تر از گذشته نشان می‌دهد اما برخی رسانه‌های منطقه‌ای با استناد به جلسه سه نفره «مورا، بورل و مالی» در بروکسل و سفر قریب‌الوقوع بورل به تهران از انتقال پیام واشینگتن برای مقامات ایران توسط او خبر داده و این رخداد را نقطه عطفی در خارج شدن مذاکرات از وضعیت کنونی قلمداد کرده‌اند.»