در برنامه جهان آرا مطرح شد؛ مدنی: دولت به دنبال مردمی کردن جهاد سازندگی است / عدم توسعه معیشت؛ عامل مهاجرت به شهرها

گروه فرهنگی الف،   4010401048

برنامه جهان‌آرا در قسمت دوشنبه شب این هفته خود به موضوع "از جهاد سازندگی تا شورای عالی سازندگی" پرداخت.

مدنی: دولت به دنبال مردمی کردن جهاد سازندگی است / عدم توسعه معیشت؛ عامل مهاجرت به شهرها

به گزارش روابط عمومی شبکه افق سیما، سید امیرحسین مدنی، رییس شورای عالی جهاد سازندگی در برنامه دوشنبه شب جهان آرا با موضوع "از جهاد سازندگی تا شورای عالی سازندگی" گفت: برای احیای جهاد سازندگی، با وزاری جهاد سازندگی قبلی و با بیش از 700 نفر از اعضای کانون‌های جهادی و سازندگی هم اندیشی و پس از جمع‌بندی، به رئیس جمهور ارائه شده است.
وی افزود: دولت به دنبال ساختارسازی مجدد برای احیای جهادسازندگی نیست کاری که ممکن است با اصل حکمرانی مردمی در تعارض باشد. مأموریت شورای عالی جهاد سازندگی این است که سیاست‌گذاری کلان و برنامه‌ریزی مدون برای کارهای جهادی صورت بگیرد.
مدنی خاطرنشان کرد: شهادت حاج قاسم سلیمانی، گفتمانی جهادی را در کشور ایجاد کرد به طوری که بعد از شهادت ایشان، انبوهی از گروه‌های جهادی شکل گرفتند و به نوعی این فرهنگ، در سطح ملی عمومی شد.
وی با اشاره به مسئله مهاجرت از روستاها به شهر تاکید کرد: زیرساخت‌ها در روستاها فراهم شده ولی باز هم مهاجرت به شهر وجود دارد، دلیل آن، عدم توسعه معیشت و فعالیت‌های اقتصادی است بنابراین در اقدامات جهادی باید به این مسئله هم توجه داشت.اقتصاد روستا می‌تواند اقتصاد کشور را اداره و مشکل امنیت غذایی را حل کند.
رییس شورای عالی جهاد سازندگی در ادامه افزود: امروز افراد متخصص و جوانان دانشگاهی نخبه در گروه‌های جهادی حضور دارند که می‌توانند مشکلات تخصصی را حل کنند ولی میدان لازم به آنها داده نشده است. سوال این است که در سازمان‌های دولتی چقدر به روی گروه‌های مردمی و جهادی باز است؟
وی در پایان گفت: دولت به دنبال مردمی کردن کار است، اینکه دستگاه‌ها هم بخشی از کارهایشان را در چارچوب فعالیت‌های مردمی، پیش ببرند چون الان قوانینی داریم که عامل محرومیت هستند، اگر فضا باز شود، گروه‌های جهادی هم راحت‌تر کار می‌کنند. دولت به دنبال تشکیل گروه جدید نیست، بلکه نقشه راه را مشخص کرده و فضا را برای واگذاری مأموریت دستگاه‌ها فراهم خواهد کرد.
جلیل بشارتی پیشکسوت جهاد سازندگی به عنوان یکی از دیگر از مهمانان برنامه گفت: گفتمانی که برای احیای جهاد سازندگی در دولت سیزدهم به وجود آمده، مورد استقبال جهادگران قدیمی و کنونی است. ویژگی شورای عالی جهاد سازندگی این است که اینک، گروه‌های جهادی به صنف یا قشر خاصی تعلق نداشته باشند و کارها کاملا مردمی باشند.
وی افزود: ویژگی حاج قاسم این بود که غرور نداشت، اگر بخواهیم کار جهادی انجام دهیم باید این خصوصیت را در خود تقویت کنیم، مثل بچه‌های جهادی ابتدای انقلاب که نه روابط عمومی داشتند و نه حاضر بودند جلوی دوربین بیایند.