سخنگوی دولت: اختلافی بین عبدالملکی و مخبر ندیدم/ اصل شفافیت حقوق مدیران پابرجاست

گروه سیاسی الف،   4010329010

جهان‌آرا در پخش شنبه شب خود به موضوع بررسی کارنامه دولت سیزدهم در یک سال اخیر پرداخت.

سخنگوی دولت: اختلافی بین عبدالملکی و مخبر ندیدم/ اصل شفافیت حقوق مدیران پابرجاست

به گزارش روابط عمومی شبکه افق سیما، همین ایام بود که در سال گذشته دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد و حالا یک ساله شده است. حال با توجه به شرایط خاص مردم در حوزه اقتصادی و معیشتی که مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت سیزدهم نیازمند آن است تا گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کند.
به همین منظور برنامه جهان‌آرا، برنامه شنبه شب خود را به این موضوع اختصاص داد و با دعوت از دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم به موضوعات مختلف حول بررسی عملکرد این دولت پرداخت.
سخنگوی دولت در برنامه شب گذشته موضوعات متنوعی را مطرح کرد که بخش‌های مهم آن را با هم مرور می‌کنیم.
وی درباره مسئله توم گفت: تورم اوایل سال 1400 در هفتاد سال اخیر بی سابقه بوده آن هم تورمی که طی چهار سال بیش از 35 تا 40 درصد بوده است. همزمان با این مسئله، دهه‌ای را گذرانیم که اسمش را می‌شود گذاشت دهه ی از دست رفته، چون میانگین رشد اقتصادی چیزی حدود صفر بوده است.
وی افزود: دولت در اصلاحات اقتصادی اخیر، انتظار تورم کوتاه مدت را داشت ولی در بلندمدت انتظار داریم ریشه‌های تورم کاهش یابد. تورم زیر 15 درصدی پیش‌بینی شده توسط دولت به خاطر این طرح، به تورم قبلی افزوده شده است.
بهادری جهرمی ضمن اشاره به مقوله واردات واکسن تاکید کرد: آمارهای گمرک، وزارت بهداشت و بانک مرکزی وقت روشن است؛ برخی مسئولان دولت قبل، واردات این حجم از واکسن را تخیل می‌دانستند؛ شخص رئیس جمهور با سران بعضی کشورها صحبت کرد و وقت گذاشت تا بخش زیادی از مشکلات حل شود البته بخشی هم به خاطر هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های داخلی بود.
وی خاطرنشان کرد: در دوران شیوع کرونا، برخی سیاست‌ها موجب ثابت نگه داشتن نسبی قیمت اجاره بها شد ولی حالا این فنر فشرده، رها شده است به خاطر همین دولت با ابزارهایی درصدد کنترل وضعیت است.
سخنگوی دولت در مورد مسئله افزایش بی‌رویه اجاره بها تاکید کرد: دولت طرف مستاجران است و به نفع دهک‌های پایین ورود کرده البته بعضی کارهای دیگر، در حوزه اختیارات دولت نیست ولی در دستور کار شورای سران قوا قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: وعده دولت، ساخت 4 میلیون مسکن در طول 4 سال بوده است؛ به این مورد باید دقت شود. در حال حاضر 1 میلیون و 200 هزار مسکن در مرحله تخصیص   شروع کار هستند و شاید انتهای امسال، شاهد بهره‌برداری از آنها باشیم؛ جایابی 1 میلیون مسکن هم در حال انجام است.
بهادری جهرمی در ادامه ضمن اشاره به مقوله مذاکرات در دولت سیزدهم تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده است، دولت اساسا حق و صلاحیت ندارد از حقوق ملت ایران عدول کند ولی همزمان با مذاکرات، توانمندی‌هایمان را در دیگر حوزه‌های سیاست خارجی فعال کرده‌ایم مثل تعامل با کشورهای همسایه.
وی در ادامه یادآور شد: چه خاطرات تلخی در ادوار مختلف نقل می‌شود که برخی کشورها آماده تعامل بودند، مثل چین که آمادگی سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری داشت ولی به آن پشت پا زدند. یا ثمره سوآپ گازی توسط مردم دیده شد، معامله بُرد - بُرد همین است ولی در دولت قبل با توهم اینکه نیازی به آنها نداریم عملی نشد.
سخنگوی دولت در ادامه گفت: اگر در سیاست خارجی، پشتوانه دولت به مردم باشد و نگاهش این باشد که اگر این فرصت نشد، به دنبال فرصت دیگری برود و همچنین پُرتلاش‌تر باشد، آن وقت نتیجه حاصل می‌شود و بازارهای جدیدی هم به دست می‌آید. در قضیه وصول طلب های گازی از عراق هم مردم خودشان می‌دانند که امتیازی در کار نیست. طلبی هم که وصول شده مال دوره قبل است، هر آنچه الان فروخته شده پولش دریافت می‌شود.
وی در مورد استعفای اخیر وزیر کار تاکید کرد: از آقای عبدالملکی نپرسیدم دلیل استعفایش چه بوده ولی قطعا هر کس در این دولت با فساد مبارزه کند، مدال می‌گیرد. به عنوان یک شاهد عینی، اختلافی بین عبدالملکی و مخبر ندیدم البته اختلاف دیدگاه و رویکرد کارشناسی بین هر دو نفری هست.
بهادری جهرمی در پایان ضمن اشاره به مشکلات صنعت خودرو گفت: نباید انتظار داشت که تمام مشکلات با هم حل شود. دولت با تلنبار مشکلات مواجه است، مشکلاتی که برخی از آنها با هم تنیده شده‌اند. مشکل اصلی صنعت خودرو، دولتی بودن آن است؛ رئیس جمهور دستور حل ریشه‌ای معضل را داده است.