تحلیل رئیسی از رای مردم در انتخابات ۱۴۰۰/ هدف از شایعه استعفای علی باقری چیست؟/ ارزیابی جواد لاریجانی از سیاست خارجی دولت

گروه سیاسی الف،   4010328074 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تحلیل رئیسی از رای مردم در انتخابات ۱۴۰۰/ هدف از شایعه استعفای علی باقری چیست؟/ ارزیابی جواد لاریجانی از سیاست خارجی دولت

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۵۹۷ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۳۶۳ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۶۴۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۷۹۶ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۲۶۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۰۰ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۲ هزار و ۸۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

تحلیل رئیسی از رای مردم در انتخابات 1400

سید ابراهیم رئیسی مصادف با ۲۸ خرداد، سالروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در حضور جمعی از مردم شهرستان پیشوا، قرچک و ورامین با اشاره به اینکه رأی مردم در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ رأی به اجرای عدالت بود، تصریح کرد: آنچه مردم از ما خواستند، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض بود و به این عهد خود با مردم وفادار هستیم و ان‌شاء الله با عمل به آنچه وعده کرده‌ایم در میدان عمل دولتی صادق‌ الوعد خواهیم بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال وعده دولت، نیاز کشور و تصریح قانون است و باید به آن عمل کنیم که اگر این اتفاق نیفتد مثل گذشته عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن بر روی هم انباشته خواهند شد.

رئیسی با بیان اینکه در مدت سپری شده از فعالیت دولت مردمی گام‌های خوبی در عرصه‌های آموزش، مسکن و سلامت برداشته شده است، گفت: در این مدت ۵ میلیون خانواده نیازمند بدون پرداخت هیچ وجهی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و این روند ادامه خواهد داشت همچنین در زمینه عدالت آموزشی، جذب، ارتقا و استفاده عادلانه از نیروی انسانی قدم‌های خوبی برداشته شده است.

رئیس جمهور یکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی دولت مردمی اصلاح ساختارهای فسادزا عنوان کرد و افزود: بنده در قوه قضائیه با مفاسد برخورد می‌کردم و به اینجا آمدم تا با بسترهای فسادزا مبارزه کنم؛ وعده داده‌ایم ساختارهای فسادزا و آنچه مولد نابرابری است را اصلاح کنیم و این کار را خواهیم کرد.

رئیسی با بیان اینکه مردمی بودن درسی است که امام راحل و مقام معظم رهبری در میدان عمل به ما آموخته‌اند، گفت: همانگونه که جبهه‌ها را مردم اداره کردند، مشکلات اقتصادی نیز با حضور مؤثر مردم رفع خواهد شد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آنچه در عرصه اقتصادی دنبال می‌کنیم، این است که مردم، بازار و فعالان اقتصادی شاهد آرامش و رشد اقتصادی باشند، افزود: دولت برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی را هدفگذاری کرده است. در حالی که در آغاز فعالیت دولت مردمی نرخ رشد اقتصادی یک چهارم درصد بود، سال ۱۴۰۰ را با رشد اقتصادی نزدیک به ۵ درصد به پایان رساندیم.

دکتر رئیسی اظهار داشت: کاری که مردم سال گذشته پای صندوق‌های رأی شروع کردند در ۲۸ خرداد پایان نیافت، بلکه این ۲۸ خرداد روز آغاز کار مردم در دولت مردمی است. کار با حضور مردم شروع شده است و رشد اقتصادی و پیشرفت و اقتدار بازدارنده با مشارکت و حضور مردم حاصل خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه راهی طولانی پیش رو داریم، خاطر نشان کرد: به رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها آینده را بسیار روشن می‌بینم و یقین دارم که دشمن همانگونه که تاکنون در برابر جمهوری اسلامی راه به جایی نبرده، پس از این نیز نمی‌تواند ما را متوقف کرده یا به عقب براند؛ فقط یک راه پیش رو داریم و آن راه حرکت به سمت پیشرفت و اجرای عدالت است.

***

هدف از شایعه استعفای علی باقری چیست؟

شرق نوشت: «روز گذشته در فضای مجازی توییت‌هایی از علی باقری‌کنی (دیپلمات ایرانی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین) دست‌به‌دست می‌شد که بازار زمزمه‌ها و شنیده‌ها یا به عبارتی شایعات خبری را داغ کرده بود و تحلیل‌های قبل از وقوع حادثه را دامن زده بود. برای همین زیاد می‌شد دید که برخی از کاربران پرسیده‌اند آیا علی باقری‌کنی از وزارت امورخارجه و مذاکرات خداحافظی می‌کند یا آیا مذاکرات برجام به پایان رسیده است؟ برای همین از حالا بسیاری چشم به روزهای آینده دوخته‌اند تا ببینند آیا واقعه‌ای در راه است یا از بن، تحلیل‌های پیش از وقوع حادثه نادرست بوده‌اند.»

صبح نو وشت: «باقری نشان داده که علاقه‌ای به ارتباط تنگاتنگ با رسانه‌های داخلی ندارد و عمده کنشگری او در این مدت، محدود و محصور به حضور در جلسات بسته (آف ریکورد) وزارت امورخارجه با حضور تعدادی از خبرنگاران خاص این حوزه بوده است. مشخص است که چنین جلسات بسته‌ای(با هدف اسمی ارائه اطلاعات دست اول از روند مذاکرات) نه‌تنها به تنویر افکار عمومی یاری نمی‌رساند، بلکه بیشتر بر ابهام‌ها می‌افزاید؛ چراکه رسانه‌ها مجبورند یافته‌های خود را بدون ذکر نام و نشان گوینده منتشر کنند که طبیعی است این امر، راه را بر تفسیرها و تاویل‌های بیشتر رسانه‌ای باز می‌گذارد.  

در چنین شرایطی، علی باقری چندی پیش در اجلاسیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در دانشگاه تهران، سخنانی را به زبان آورد که مدتی بعد، مبنای رشته‌توییت او شد. باقری در سخنرانی خود تصریح کرد که «حاضر نیستیم در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم» و درعین‌حال متذکر شد که «این واقعیت که دولت همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی را در سبد مذاکرات نگذاشته، هیچ خدشه‌ای به اراده جدی دستگاه دیپلماسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وارد نکرده و نمی‌کند». به بیان بهتر، باقری در سخنرانی خود تلاش کرد تا خود را عنصری در میانه عملگرایی(نتیجه‌گرا) و متعهد به خطوط قرمز نشان بدهد.

اگر تاکید بر عدم تساهل و تسامح را نشانه‌ای از مبناگرایی باقری فرض بداریم، این گفته که اراده دستگاه دیپلماسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات جدی است را نیز می توان نشانه ای از عملگرایی باقری یا تمایل او به شناسایی به‌عنوان فردی نتیجه‌گرا، فرض گرفت.»

مهر نوشت: «در حالی که بازار در روزهای گذشته شاهد روند نزولی قیمت ارز بود و نرخ فروش دلار در نزد صادرکنندگان به مبلغ ۲۷ هزار تومان رسیده است، به یک باره خبری با مضمون استعفای علی باقری با استناد به توییت‌های دیروز وی توسط برخی کاربران فضای مجازی منتشر می‌شود.

بنابر اطلاع خبرنگار مهر از یک منبع ارشد در وزارت امور خارجه، هیچ برنامه‌ای برای تغییر در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان وجود ندارد.

گفتنی است توییت‌های روز گذشته باقری، بخشی از سخنرانی وی در اجلاسیه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در دانشگاه تهران بود.

به‌نظر می‌رسد انتشار این شایعه از سوی دشمنان ملت ایران با هدف توقف روند نزولی قیمت ارز است و تکه‌ای از پازل بزرگ فشار حداکثری غرب علیه کشورمان است.»

***

ارزیابی جواد لاریجانی از سیاست خارجی دولت رئیسی

جواد لاریجانی، سیاستمدار کهنه‌کار گفتگویی با ایرنا داشته که بخش‌هایی از آن را می خوانید:

«-به هر کشوری یک مدل دیپلماسی می‌آید؛ مثلاً دیپلماسی دولت امارات نمی تواند مدل یک کشور قوی و مستقل باشد اما ما یک کشور مستقل و قوی هستیم که استقلال و قوت خود را  به‌دست آوردیم و این را کسی به ما نداده است بلکه دست‌های خود را بر زانوی خود گذاشتیم و یا علی گفتیم و خدا هم به ما کمک کرد لذا سیاست خارجی ما باید متناسب با این اصل باشد. آن مدل سیاست خارجی که در مدار غربی است، شایسته جمهوری اسلامی نیست، یعنی قطع نظر از اینکه درست نیست شایسته ما هم نیست. 

بنابراین اکنون آقای رئیسی سیاست خارجی ما را به سمتی می‌برد که شایسته ما و مبتنی بر یک کشور قوی است و ما در همکاری و گفت‌وگو را هم به روی کسی نبسته‌ایم. حتی بر روی امریکایی‌ها هم نبستیم و به آنها گفتیم یک تعهدی کردید و باید انجام دهید. لذا این دولت، دنیا را محصور در امریکا و فرانسه ندیده است که اگر با ماکرون صحبت کند خوشحال شود و بگوید کار تمام شده است؛ هرچند او هم سیاستمدار قوی در جهان غرب نیست.

به نظر من، بسط روابط با چین و روسیه و کشورهای همسایه در حد شان خود آنها سیاست درستی است و امنیت ما با همسایگان تضمین می‌شود. در توطئه‌هایی که اطراف ماست و از آن آگاه هستیم و برخی کشورهای همسایه نیز در دام این توطئه‌ها هستند، سیاست خارجی ما درست است و تصحیح خطاهای گذشته در آن وجود دارد. البته این خطاها یک شبه تصحیح نمی‌شود و توفیقات هم یک شبه بدست نمی‌آید؛ بلکه باید با حوصله و ثبات قدم پیش برویم.

-به روند مذاکرات خوشبین هستم اما هرگز نباید روی اینکه محصول این مذاکرات درهای عظیمی به روی ما باز کند، حساب کنیم، البته اگر باز شد مفت چنگ ما اما اگر نشد نباید مهم باشد هرچند باید مذاکرات را به شکل فنی و دقیق و با تمام هنرمندی پیش ببریم.»

***

سقوط هواپیمای «اف-۱۴» ارتش در اصفهان

سرهنگ معتمدی مدیر روابط عمومی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یک فروند هواپیمای «اِف-۱۴» ارتش صبح امروز ساعت ۱۰:۳۰ صبح هنگام بلند شدن از باند پایگاه هشتم شکاری اصفهان دچار نقص فنی می‌شود و بلافاصله در این پایگاه سقوط می‌کند.

وی افزود: قبل از سقوط، خلبان و کمک خلبان این هواپیمای جنگنده ایجکت می‌کنند و در حال حاضر به بیمارستان الزهرا منتقل شده‌اند.  

مدیر روابط عمومی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری، خاطرنشان کرد: علت دقیق حادثه در دست بررسی است، اما به احتمال قوی نقص فنی در موتور این هواپیما سبب سقوط آن شده است.

***

آمار عجیب مالیات اصناف

مهدی موحدی بک‌نظر رییس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اعتراض اصناف به محاسبات جدید مالیاتی و مبنا در نظر گرفتن تراکنش‌ها اظهار داشت: پیش از این صاحبان مشاغل هر چه میزان که در سال‌های گذشته مالیات می‌پرداختند در سال جدید هم میزان مالیات با ضرب در یک ضریبی افزایش ٨ تا ١٢ درصدی پیدا می‌کرد. اما امسال اتفاق دیگری افتاده و معیار مالیات میزان فروش تعیین شده‌ است. 

رییس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور با بیان اینکه معیار تعیین مالیات امسال، فروش و اطلاعات ثبت شده در کارت‌خوان‌ها در نظر گرفته شده گفت: طبیعتا کسبه از کارتخوان‌ها برای فروش کالا و خدمات استفاده می‌کنند اما ممکن است عده‌ای مدعی باشند که امور مالی دیگری را هم انجام می‌دهند اما افراد توجه داشته باشند که اگر سازمان امور مالیاتی موضوعاتی مانند حواله پول، ساتنا، پایا و کارت به کارت را در نظر می‌گرفت، حق با آنها بود اما در مبنا قرار گرفتن کارتخوان و پوز این بهانه کنار گذاشته می‌شود. 

وی با قیاس میزان مالیاتی که صاحبان مشاغل و بازاری‌ها پرداخت کرده‌اند نسبت به حقوق بگیران دولت اظهار داشت: از ٣٠۶ هزار میلیارد تومان مالیاتی که سال گذشته وصول شد سهم صاحبان مشاغل ١٧ هزار میلیارد تومان بوده و در مجموعه ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار اظهارنامه از سوی این اصناف ارایه شده که به طور میانگین هر کسبه در سال ۵ میلیون تومان و در ماه ۴١۶ هزار تومان مالیات پرداخته است در حالی که ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار حقوق بگیر دولت ٢٠هزار میلیارد تومان مالیات پرداختند که به طور میانگین هر نفر  بیش از ٩ میلیون تومان مالیات داده است. 

وی تاکید کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ٢٠٠ هزار صاحب شغل و کسبه مالیات صفر داده‌اند.

اطلاعیه جدید سازمان مالیاتی درباره مالیات اصناف

به گزارش ایسنا، سازمان امور مالیاتی درباره مالیات اصناف در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در اجرای فرمایشات اخیر مقام ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در باب اعتماد ماموران مالیاتی سراسر کشور به اصناف و کسبه، بار دیگر موکدا به ادارات امور مالیاتی یادآور می‌شود در تعیین مالیات اصناف و کسبه محترم ضمن اعتماد کامل به آنها در رسیدگی به تراکنش های بانکی از جمله وجوه واریزی به حساب از طریق دستگاه کارتخوان اصل را بر صحت ادعای آنان بگذارند و مالیات ایشان با رعایت کامل مقررات قانونی تعیین نمایند، مگر آنکه طبق اسناد و مدارک و شواهد و قرائن مثبته خلاف ادعای آن ها ثابت شود.

این امر در خصوص مودیانی که علیرغم داشتن درآمدهای کلان اقدام به فرار مالیاتی کرده و مالیات واقعی خود را نمی پردازند، مصداق نداشته و ادارات امور مالیاتی موظفند ضمن شناسایی این گروه از مؤدیان نسبت به مطالبه و وصول مالیات متعلقه اقدام کنند.

***

بادامچیان: جریان اصلاح‌طلبی به بن بست رسیده است

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به مهر گفت: «جریان اصلاح‌طلبی در ایران به بن‌بست رسیده است. در مقایسه جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا، اصلاح‌طلبان نشان دادند که از هر جهت نمی‌توانند شایسته پذیرش مردم باشند؛ مانند نمایندگان آن‌ها که برای انتخابات مجلس شرکت کردند، افرادی همچون مجید انصاری که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، یک روحانی و همچنین از یاران امام(ره) بوده اما مواضعش مشخص است یا سهیلا جلودارزاده یا علیرضا محجوب. آنها در نهایت ۸۰ هزار رأی آوردند و بقیه نیز حذف شدند. واقعاً تعداد رای‌هایشان کم بود.

خیلی از اصلاح‌طلبان هم وقتی احساس کردند ممکن است وضعیت این‌طور شود و در انتخابات مجلس رأی پایینی داشته باشند، اصلاً جلو نیامدند. به همین دلیل دیگر وجود دو جریان که یکی از آن‌ها به نام اصلاح‌طلب باشد، وجود ندارد. اصلاح‌طلبان اکنون چند دسته شده‌اند و دیگر حرفی برای گفتن به مردم ندارند...

دسته اول از جریان اصلاح‌طلب، کسانی هستند که متوجه این مسائلی که اکنون از اصلاحات بیان کردم شده‌اند، آگاهی کامل به دست آورده‌اند و دیگر اصلاح‌طلبی را قبول ندارند. دسته دوم کسانی‌اند که منافع خویش را در اصلاح‌طلب بودن، نمی‌بینند؛ چون می‌گویند می‌خواهیم در این کشور زندگی کنیم و اصلاح‌طلبی اکنون به عدم پذیرش مردمی رسیده است. این‌ها دیگر حاضر نیستند خود را فدای اصلاحات کنند و فهمیده‌اند که فاتحه این تفکر خوانده شده است.

دسته سوم هم افرادی هستند که از همه چیز بریده شده و اکنون منزوی گشته‌اند. دسته چهارم نیز افراد متعصبی هستند که همیشه در حال توهین به بقیه‌اند و از این طریق به خود اصلاح‌طلبان نیز ضربه وارد می‌کنند، خیلی از این‌ها را در روزنامه‌های اصلاح‌طلب می‌توانید پیدا کنید. دسته آخر هم کسانی هستند که دائم در حال نق زدن و غرغر کردن هستند. هیچ اثر مثبتی برای هیچکس ندارند.»

***

واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام متوازن نبود؟

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در این باره که برخی کارشناسان حوزه سیاست خارجی معتقدند که واکنش ایران نسبت به قطعنامه اخیر آژانس علیه برنامه هسته‌ای کشورمان از توازن لازم برخوردار نبوده است و این اقدام ضدایرانی باید با عکس‌العمل جدی‌تری از جانب ایران  روبه‌رو می‌شد، گفت:  قطعنامه‌ای که اخیراً از سوی آژانس صادر شد از نظر محتوایی قطعنامه پیچیده و سختگیرانه‌ای نبود، هرچند اصل صدور این قطعنامه با توجه به همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هیچ عنوان قابل قبول نبود.

وی افزود: در همین چارچوب پاسخ جمهوری اسلامی ایران این بود که همکاری‌های فراتر از پادمان را که تا الآن وجود داشته است متوقف کند، البته بخش زیادی از این همکاری‌ها در چارچوب اجرای قانون هسته‌ای مجلس پیش از این متوقف شده بود ولی پس از قطعنامه ضد‌ایرانی آژانس بخش دیگر این اقدامات نیز که شامل از مدار خارج کردن 27 دوربین‌ فراپادمانی آژانس بود، در روزهای گذشته به مرحله اجرا رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطرنشان کرد: البته پیش از این نیز علی‌رغم فعالیت دوربین‌های فراپادمانی، فیلم این دوربین‌ها بر اساس قانون اقدام راهبردی در اختیار آژانس قرار نمی‌گرفت ولی پس از قطعنامه اخیر آژانس این دوربین‌ها به‌کلی از مدار خارج شدند. البته دوربین‌های پادمانی آژانس که پیش از برجام نیز در تأسیسات هسته‌ای ایران مستقر بود، به کار خود ادامه می‌دهد، اگرچه که این سؤال جدی میان افکار عمومی و محافل نخبگانی کشور وجود دارد؛ فایده همکاری‌ ایران با آژانس انرژی اتمی چه بوده است؟

عمویی با بیان اینکه "در سالهای گذشته در عمل شاهد هستیم که ما هرچه همکاری بیشتری با آژانس می‌کنیم طرف مقابل سؤالات جدیدی را مطرح می‌کند"، گفت: در زمان حاضر مجلس از اقدام دولت در جهت کاهش همکاری‌های فراپادمانی و کنار آن افزایش ظرفیت غنی‌سازی با استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید حمایت می‌کند.