نماینده مردم همدان در گفت گو با الف:  ارز ترجیحی برای میلیون ها غیرایرانی هزینه می شد!/ دولت درد «جراحی اقتصادی» را کنترل کند

گروه اقتصادی الف،   4010319171 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«بررسی‌های دولت نشان می‌دهد که ارز ترجیحی ۷۵ درصد اصلاً در زندگی مردم تاثیری نداشته و صرفا دلال از آن منفعت می برده است. حدود ۲۵ درصد از این ارز ترجیحی در اقتصاد و سفره مردم تاثیر داشته و آن هم قسمت زیادی به کشورهای همسایه قاچاق می شده است.»

ارز ترجیحی برای میلیون ها غیرایرانی هزینه می شد!/ دولت درد «جراحی اقتصادی» را کنترل کند

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی در گفت گو با الف بیان کرد: از ارز ترجیحی برای ۸۰ میلیون ایرانی هزینه نشده بلکه برای ۲۰۰ میلیون نفر ایرانی و غیر ایرانی استفاده شده است. چون کالاهای خریداری شده با آن از مرزها قاچاق شده و سر از پاکستان، افغانستان، ترکیه و عراق درآورده است.

به گفته وی این کالاها از کشور بیرون می رفته به این دلیل که ارزان بوده است. ارز ترجیحی تاثیر صددرصدی نداشته و نتوانسته سفره های مردم را از التهابات قیمتی در این چند سال دور نگه دارد.

 حجت الاسلام فلاحی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش ها، ارزانترین و مرغوب ترین کالاها در فروشگاه های پاکستان، کالاهای ایرانی بوده است. این کالاها از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده بودند، وقتی تصمیم دولت برای ساماندهی ارز ترجیحی عملیاتی شد، شاهد بودیم که کشورهایی مثل پاکستان ترکیه و عراق با کمبود کالا مواجه شدند. که نشان دهنده خروج حجم وسیعی از کالای قاچاق از کشور بود که به وسیله ارز ترجیحی به کشور خودمان واردات شده بود.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات فناوری مجلس ادامه داد: در مدتی که ارز ترجیحی در کشور جریان داشت، واردات بر تولید ارجحیت پیدا کرد، زیرا حاشیه سود بالایی برای واردکنندگان داشت و از سوی دیگر به تولیدکنندگان داخلی نیز ضربات جبران ناپذیری وارد کرد، زیرا کالای وارداتی ارزان تر از کالای تولیدی داخل کشور بود و علاوه بر این مسئله موجب از دست دادن خودکفایی ما در بسیاری از زمینه‌ها و وابستگی به خارج شد. 

حجت الاسلام فلاحی افزود: حذف ارز ترجیحی اقدام درستی بود اما در شیوه اجرا نقص‌هایی وجود دارد. ارز ترجیحی باید در کشور ساماندهی می شد. این ارز در واقع در کشور حذف نشده، بلکه اصلاح و ساماندهی شد و به جای اینکه به جیب دلال برود به جیب مردم به صورت نقدی واریز می گردد.

وی یادآور شد: ارز ترجیحی در از بین بردن تولید تاثیر بسزایی داشت. زیرا وقتی تولید کننده بتواند کالای تولیدی اش را با قیمت مناسبی به فروش برساند قطعاً به سمت تولید می رود. ولی وقتی که وارد کننده بتواند آن محصول تولیدی را با قیمت بسیار پایین تر از خارج وارد کند قطعاً به تولید کننده ضربه وارد می شود و قیمت کالای تولیدی داخل را نیز بسیار پایین می آورد و به این صورت تولید کننده رغبتی به کار ندارد.

فلاحی در این زمینه به گندم اشاره و تصریح کرد: در این سال‌ها ما در گندم خودکفا بودیم اما با تخصیص ارز ترجیحی این  خودکفایی را از دست دادیم.

نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بهترین زمان برای جراحی اقتصادی اکنون بود اما دولت باید این دغدغه را داشته باشد، که این درد ناشی از جراحی برای ۵ قلم کالا باشد نه همه اقلام.

وی تاکید کرد: دولت باید این وضعیت را کنترل و اجازه ندهد هر کسی با هر بهانه‌ای بازار را به‌هم بریزد! با حذف ارز ترجیحی، جلوی بسیاری از قاچاق‌ها گرفته شد. بسیاری از اقلام اساسی نظیر آرد، گندم، روغن و.. از ایران به دست کشورهای دیگر می‌رسید، یعنی عملا ما داشتیم به کشورهای دیگر یارانه اقلام اساسی می‌دادیم. حالا همین پول به جیب مردم برگشته و دست دلال‌ها از بازار کشور  قطع شده است.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد:  امیدوارم دولت سیزدهم با بهره گیری از سامانه های موجود بتواند به مدیریت کالا از تولید تا سفره مردم بپردازد . با این تصمیم گشایش اقتصادی در سفره‌های مردم مشهود خواهد بود.