رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت: ۲۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور قلیان مصرف می‌کنند

گروه اجتماعی الف،   4010308091

رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور قلیان مصرف می‌کنند که بسیار نگران کننده است‌.

۲۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور قلیان مصرف می‌کنند

به گزارش ایرنا، جعفر جندقی روز یکشنبه در نشست خبری هفته ملی دخانیات (۴ تا ۱۰ خرداد) در وزارت بهداشت، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰،  مصرف قلیان ۵۷.۶ درصد در زنان و ۱۷.۹۸ درصد در مردان افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: مصرف قلیان بیشتر از سیگار ضرر دارد متاسفانه این ماده دخانی به ابزار تفننی و تفریحی بین نوجوانان و جوانان و خانواده ها تبدیل شده در حالیکه آگاه سازی کامل در مورد مضرات قلیان ضروری است.

جندقی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در افراد ۱۳ تا ۱۵ سال کشور ، ۱۰.۲ درصد آنها مصرف کننده مواد دخانی بودند که ۵۷.۷ درصد این گروه سنی قلیان مصرف می کردند و ۱.۹ درصد نیز مصرف کننده مواد دخانی بدون دود بودند.

جندقی تصریح کرد: بر اساس مطالعات ۱۴۰۰، ۱۴.۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور نیز دخانیات مصرف می کنند و مصرف قلیان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بحث دخانیات از موضوعات طول و دراز تاریخ بوده و سود سرشاری شرکت های تولیدکننده به جیب می زنند در حالیکه سلامت بشر به خطر می افتد.

به گفته وی، تولید سیگارهای کم ضرر یا لایت بیشتر خطرناک بوده و تخریب کننده محیط زیست هم است‌.

جندقی تاکید کرد: مصرف دخانیات در نقش اول فیلم ها و سریال ها نیز نشان داده می شود و از لحاظ فرهنگی سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال،  ۲۴.۲ درصد نوجوانان در معرض مواجهه با دود دخانیات در منازل خود و ۳۸.۴ درصد نوجوانان نیز در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماکن عمومی مسقف بودند.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد مصرف کنندگان دخانیات سیگار مصرفی خود را از سوپرمارکت ، دست فروشان یا دکه های مطبوعاتی تهیه می کردند .

به گفته جندقی،  فاصله سنی بین دختران و پسران نوجوان برای مصرف دخانیات زیاد نیست و باید دستگاه‌هایی که مسوول فرهنگی هستند در این زمینه وارد شوند.

وی تصریح کرد: لازم است حمایت‌های پیشگیرانه در زمینه قوانین بازدارنده ایجاد شود و فروش مواد دخانی به زیر ۱۸ سال درنزدیکی اماکن آموزشی ممنوع باشد و سوپرمارکت‌ها پس از گرفتن مجوز فروش بتوانند سیگار عرضه کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که توتون و تنباکو کشت می کنند در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می گیرند و برای سلامت ضرر است.

وی افزود:باید وزارتخانه های صمت، بهداشت و سیستم قضایی و نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی وظایف قانونی خود را درباره کنترل دخانیات انجام دهند.