پلنگ زخمی دنا تلف شد

گروه اجتماعی الف،   4010307062

مسئول روابط عمومی اداره محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از شلیک دارت و بیهوش کردن پلنگ، متأسفانه به‌دلیل جراحت ناشی از گلوله اسلحه تفنگ ساچمه‌ای که از قبل به پلنگ اصابت کرده بود, ریکاوری موفقیت‌آمیز نبود و پلنگ پس از نزدیک به ۲ ساعت تلف شد.

پلنگ زخمی دنا تلف شد

به گزارش تسنیم؛ هادی سینایی از تلف شدن پلنگ زخمی منطقه گردشگری تنگ مهریان خبر داد و گفت: پس از شلیک موفق دارت و بیهوش کردن پلنگ، متأسفانه به‌دلیل جراحت ناشی از گلوله اسلحه تفنگ از نوع ساچمه‌زنی که از قبل به پلنگ اصابت کرده بود ریکاوری موفقیت‌آمیز نبود و پلنگ پس از نزدیک به 2 ساعت تلاش تلف شد.

وی به تشریح موضوع پرداخت و تصریح کرد: پس از تماس تلفنی دو نفر از باغداران تنگ مهریان در حاشیه رودخانه و در منتهی‌الیه مرز منطقه حفاظت‌شده و آزاد، مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ زخمی به دو کارگر پاکبان باغ، مأمورین یگان حفاظت محیط زیست اداره‌کل و شهرستان با تجهیزات کامل بیهوش‌کننده حیات وحش به‌همراه دامپزشک به محل اعزام شدند.

مسئول روابط عمومی اداره محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مسئول باغ گردشگری به مأمورین محیط زیست گفت پلنگ زخمی که از ناحیه راست بدن دچار خون‌ریزی شدید بود به دو کارگر باغ که مشغول جمع‌آوری زباله بودند حمله کرد اما به‌دلیل سروصدا خوشبختانه نتوانسته است به کارگران آسیبی برساند و پس از ناکامی به‌سمت پایین دره حرکت کرد.

سینایی افزود: در همین راستا خانواده‌ای که خود را در ماشین محبوس کرده بودند, به‌محض مشاهده مأمورین از ماشین پیاده شده گفتند "قصد داشتیم ساعتی را کنار رودخانه سپری کنیم اما به‌محض حضور، مشاهده کردیم در باغ تفریحی روبه‌رو پلنگی دارد به‌سمت ما می‌آید، لذا از ترس پا به فرار گذاشتیم و خود را در ماشین محبوس کردیم تا آسیبی به ما نرساند."

وی بیان کرد: اکیپ حاضر در صحنه با اطمینان از صحت و سقم گزارش، موضوع را با تیم بیهوش‌کننده از شیراز در جریان گذاشته و شرایط توپوگرافی منطقه‌ای را که پلنگ در آن احتمال داشت مخفی شده باشد شرح دادند اما تیم شیراز پس از شنیدن شرایط به‌دلیل تراکم بالای درخت و درختچه در محل، محیط آزاد و غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتار و همچنین عصبانیت زیاد پلنگ به‌دلیل زخم و جراحتی که از قبل برداشته بود, شرایط را سخت ارزیابی کردند، به همین دلیل تیم حاضر در صحنه منتظر نمانده کار خود را آغاز کردند.

مسئول روابط عمومی اداره محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با همه این اتفاقات و سختی شرایط کار، تیم حاضر در محل با نظارت دامپزشک موفق شدند با شلیک 2 دارت (داروی مخصوص بیهوش کردن حیات وحش) پلنگ را بی‌هوش و آن را فوراً به آزمایشگاه اداره منتقل کنند. تا نزدیک به 2 ساعت حیوان در شرایطی که نبض و تپش قلب داشت در اداره‌کل زنده بود اما متأسفانه به‌دلیل جراحت بالا و خون زیادی که قبلاً از پلنگ رفته بود, ریکاوری نشد و پلنگ ماده که حدوداً 3 سال داشت, تلف شد.

سینایی خاطرنشان کرد: معاینه بالینی لاشه توسط دامپزشک نشان داد پلنگ ساعت‌ها قبل که زخم آن هنوز تازگی داشته از ناحیه پهلوی راست مورد اصابت گلوله چهارپاره قرار گرفته بود و خون‌ریزی داخلی مرگ آن را رقم زد.