زیر پای رانندگان کارخانه سیمان شهرکرد خالی می‌شود

گروه اقتصادی الف،   4010304071

‌‌ تاکنون ۵ماشین رانندگان‌صنایع سیمان شهرکرد به عنوان کم کاری از سوی کارخانه ‌‌توقیف شده است/ ‌‌وکیل این کارخانه اعلام کرده که توقیف ماشین‌ بقیه رانندگانی که تخلف کرده‌ اند هم در دستورکار است

زیر پای رانندگان کارخانه سیمان شهرکرد خالی می‌شود

همشهری: کارخانه سیمان شهرکرد در قلب زاگرس مرکزی درچهارمحال و بختیاری و در 35کیلومتری شهرکرد سال 1387به بهره‌برداری رسید؛‌ واحد تولیدی‌ای که به عنوان زیرمجموعه بنیاد مسکن کار خود را شروع و طی سال‌های اولیه با افزایش تولید، زمینه اشتغال‌زایی برای بیش از 400نفر را فراهم کرد و عمده محصول تولیدی آن نیز به عراق صادر می‌شد.
آنچه کارخانه سیمان را بعد از گذشت 13سال فعالیت مورد توجه قرار داده نه دستور استاندار چهارمحال و بختیاری به معاون اقتصادی مبنی بر اجرای طرح توسعه و افزایش تولید و اشتغال آن است و نه تغییر مدیریت در 2ماه اخیر، بلکه گلایه‌ یکساله 5راننده کامیون این شرکت است که حالا خبر می‌رسد به‌زودی دامن بقیه رانندگان آن را نیز خواهد گرفت.

قرارداد اجاره به شرط تملیک با 30راننده
از ابتدای فعالیت کارخانه سیمان تاکنون بخش مهمی از تولید آن به کشور عراق یا کویت صادر می‌شده است؛ صادراتی که نتیجه آن موجب به‌کار‌گیری تعدادی راننده برای حمل‌ونقل بار شد.
کارخانه سیمان شهرکرد به همین دلیل 30کامیون اسکانیا420صفر از تهران خریداری و آنها را در اختیار رانندگان خود قرار داد. سال94این کامیون‌ها طی قرارداد اجاره به شرط تملیک به رانندگان واگذار شد که 2بند مهم داشت: پرداخت ماهانه 5میلیون تومان قسط خودرو و حمل بار در مسافت 4500کیلومتر در هر ماه.
رانندگان با پرداخت 50میلیون تومان پیش‌قسط این قرارداد را امضا کردند و به جمع کامیون‌های باری جاده‌ها پیوستند تا سیمان تولیدی در شهرکرد به مرزهای عراق برسد.

توقیف 5کامیون از سال گذشته
خرداد سال گذشته اما کارخانه سیمان شهرکرد با حکم قانونی و براساس آنچه تخلف رانندگان نامید، 5کامیون از 30کامیون واگذار شده را توقیف کرد و حالا 5راننده کامیون‌های توقیف شده یک سال است علاوه بر بیکاری، سراغ هر اداره یا نهادی می‌روند تا بلکه گره افتاده به‌کار و معیشت‌شان باز شود.
یکی از این رانندگان به همشهری توضیح می‌دهد: سال90به‌عنوان راننده پایه یک در کارخانه سیمان شهرکرد استخدام شدم و تا سال94برای کارخانه کار کردم و حقوق گرفتم. کارخانه تعدادی کامیون اسکانیا420از تهران آورد و سال94به ما اعلام کرد قرارداد به شرط تملیک بنویسید، پیش‌قسط، چک و ماهانه 5میلیون تومان قسط بدهید، برای کارخانه کار کنید و بعد از 9سال ماشین برای خودتان است. ما قرارداد را امضا کردیم، تمام این مدت قسط‌ها را پرداخت کردیم، مخارج ماشین هم به‌ عهده خودمان بود، اما سال گذشته ماشین‌ها را از ما گرفتند.
او با بیان اینکه در این مدت رانندگان به همه ارگان‌های دولتی ازجمله استانداری، فرمانداری، دفتر امام جمعه، دفتر بنیاد مسکن و... مراجعه کرده‌اند، می‌افزاید: همه مسئولان در جریان هستند، اما هیچ‌کس کاری برایمان نکرد. کارخانه سیمان هم می‌گوید ماشین‌ها برای خودمان است. فعلا 5ماشین را خوابانده‌اند و کارت سوخت بقیه را هم چند وقت یک‌بار می‌سوزانند و همین ‌روزهاست که بقیه رانندگان هم به سرنوشت ما دچار شوند.
این راننده تأکید می‌کند رانندگان علاوه بر پیش‌قسط از 107قسط قرارداد 70قسط را پرداخت کرده‌اند، اما حالا هیچ نهادی پاسخگوی بلاتکلیفی‌شان نیست‌.

همه‌‌چیز به نفع کارخانه است
یکی دیگر از رانندگان که یک سال از بیکاری‌اش می‌گذرد از این وضعیت گلایه می‌کند و معتقد است همه‌‌چیز به نفع کارخانه سیمان پیش می‌رود.
او با بیان اینکه حتی قرارداد اجاره به شرط تملیک هم بیشتر به نفع کارخانه است به همشهری می‌گوید: در این قرارداد 2بند مهم یعنی پرداخت قسط و حمل بار کارخانه را داریم. ما همه قسط‌هایمان را تا روزی که ماشین را توقیف کردند، پرداخت کردیم، اما درباره بند دوم یعنی حمل بار 4500کیلومتر در هر ماه باید بگویم که چند ماه بعد از امضای قرارداد، صادرات مرزی به‌دلیل افزایش قیمت سیمان قطع شد و کارخانه مشتری خود را از دست داد و در واقع نتوانست بار کافی را برای ما فراهم کند. خود مسئولان کارخانه همان زمان به ما اعلام کردند بروید بیرون کار کنید و قسط‌هایتان را پرداخت کنید، اما حالا می‌گویند ما به اندازه کافی کار نکرده‌ایم. 6سال قسط پرداخت کردم، در مجموع 9سال قرارداد باید 480هزار کیلومتر حمل بار می‌داشتم که از این میزان 180هزار کیلومتر کار کرده‌ام و اگر  کم و کسری وجود دارد به‌خاطر کم‌کاری من نبوده است.
او ادامه می‌دهد:‌ هنوز 3سال از زمان قانونی قرارداد باقی مانده و ما می‌توانستیم کمبود حمل‌ونقل بار برای کارخانه را در این مدت جبران کنیم. الان هم پیشنهاد کردیم اگر با کار نکردن ما کارخانه ضرر کرده است، در 3سال باقیمانده کیلومتر را پر می‌کنیم یا این کسری کار را با جریمه مالی محاسبه کنند نه اینکه ماشین را توقیف کنند. ما این پیشنهاد را دادیم اما کسی به این موضوع اهمیت نداده است. رئیس پیشین کارخانه سیمان تأکید می‌کرد نمی‌گذاریم حق و حقوق شما ضایع شود، اما هنوز کاری برای ما صورت نگرفته است.

سرپیچی رانندگان!
آنچه رانندگان به‌عنوان کمبود بار کارخانه و کاهش صادرات آن اشاره می‌کنند در نگاه رئیس حمل‌ونقل شرکت سیمان، سرپیچی رانندگان از حمل بار توصیف می‌شود.
بهروز حیدری با بیان اینکه اگر رانندگان به تعهد خود در قرارداد عمل می‌کردند ماشین‌شان توقیف نمی‌شد، می‌افزاید: شرکت سیمان این ماشین‌ها را به‌صورت اجاره به شرط تملیک به رانندگان واگذار کرد تا بار ببرند و قسط بدهند و بعد از چند سال آن را به آنان واگذار کند، اما رانندگان از قرارداد سرپیچی کردند و به تعهدشان عمل نکردند.
او با بیان اینکه رانندگان در این مدت به اندازه تعهد بار نبرده‌اند، توضیح می‌دهد:‌ کارخانه سیمان از رانندگان شکایت کرده است و محاکم قضایی هم حکم به توقیف ماشین‌ها داده‌اند.
به‌گفته حیدری، کارخانه سیمان پیگیر این موضوع از طریق مراجع قضایی است تا حکم توقیف ماشین بقیه رانندگان را هم بگیرد.

کارخانه سیمان به‌دنبال توقیف بقیه ماشین‌ها
وکیل کارخانه سیمان شهرکرد هم پیگیری برای توقیف بقیه ماشین‌ها رانندگانی که به تعهد خود عمل نکرده اند را تأیید می‌کند. علیرضا حسین‌زاده به همشهری می‌گوید: امور حقوقی این ماجرا در دادگاه در دست بررسی است، زیرا رانندگان به مفاد قرارداد خود با کارخانه سیمان عمل نکرده و از شروط قرارداد تخطی کرده‌اند.
او توضیح می‌دهد: سند ماشین‌ها به نام کارخانه سیمان است، این ماشین‌ها را در اختیار رانندگان قرار دادیم که برای خودمان کار کنند، اما آنها برای بیرون کار کردند و هرگز برای کارخانه سیمان کار نکردند.

رانندگان بدهکار می‌شوند!
وکیل کارخانه سیمان درباره حق و حقوق رانندگان بعد از پرداخت 6سال قسط هم تصریح می‌کند: یکی از بندهای قرارداد درباره فسخ قرارداد یا عدم‌ایفای تعهد از سوی مستأجر است که طی آن پرداختی‌ها محاسبه خواهد شد و طبیعتا قسط‌ها به رانندگان برگشت داده می‌شود، اما توجه داشته باشید کارفرما یا موجر می‌تواند درباره اجرت‌المثل ایام تصرف خودرو مطالبه خسارت کند که مطمئن باشید اگر این رقم محاسبه شود، رانندگان حتی بدهکار هم می‌شوند.
حسین‌زاده همچنین تأکید می‌کند ادعای رانندگان درباره کمبود بار یا کاهش صادرات کارخانه کذب است و اصلا کارخانه اعلام نکرده است رانندگان برای بیرون کار کنند.
او می‌گوید: ماشین واگذار شده در سال 94حدود 300میلیون تومان ارزش داشت، اما الان 4میلیارد تومان می‌ارزد و بیت‌المال محسوب می‌شود و رانندگان در تعهدشان در این‌باره کم کاری کردند.
وکیل کارخانه سیمان اما در پایان تاکید می‌کند که دیدگاه کارخانه سیمان و مدیران آن این است که رانندگان نان‌آور خانواده هستند و محتاطانه در این ماجرا پیش می‌رود تا هیچ‌کدام از طرفین این موضوع ضرر نکنند.

اثبات کاهش تولید کارخانه
یکی دیگر از رانندگان کارخانه صنایع سیمان شهرکرد اما در پاسخ به صحبت‌های وکیل و رئیس حمل و شرکت تاکید می‌کند: یکی از رانندگان سال 97 درباره موضوع کاهش تولید کارخانه و تاثیر آن بر کم‌کاری رانندگان در کیلومتر تعهد شده شکایت کرد و توانست با بررسی کارشناسان این موضوع را اثبات کند و حتی رای دادگاه به نفع او صادر شد نه کارخانه. 
نکته دیگری که او اشاره می‌کند اینکه اگر مبنا طی نکردن کیلومتر تعیین شده یا فروش ماشین است چرا برخی از رانندگانی که هیچ‌گاه برای کارخانه کار نکرده‌اند ماشین خود را دارند، اما ماشین فردی که اضافه‌بار هم برده، توقیف شده است؟

پیگیری روزنامه همشهری برای گفت‌وگو با مدیرعامل کارخانه صنایع سیمان شهرکرد در تهران بی‌نتیجه ماند، اما آنچه رانندگان اعلام می‌کنند این است که حتی در صورت اثبات کم‌کاری 3سال از این قرارداد باقی است و کارخانه نباید سراغ توقیف ماشین‌ها می‌رفت. 
آنچه نباید از نظر دور داشت اینکه، رانندگان هر یک نان‌آور خانواده‌ای چند نفره هستند و در قراردادی که 3سال از آن باقی است می‌توان برای انجام تعهدات راه جایگزینی به جای قطع معیشت آنها رفت.