واکنش رئیسی به آلودگی هوا در کشور/ توضیحات قالیباف درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان/ تحلیل سردار صفوی از آینده برجام

گروه سیاسی الف،   4010304063 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش رئیسی به آلودگی هوا در کشور/ توضیحات قالیباف درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان/ تحلیل سردار صفوی از آینده برجام

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۴ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۸۸۲ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۹۳ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۶۳۶ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۶۹۰ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۶۳۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۹۵۸ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۷ هزار و ۷۶۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش رئیسی به آلودگی هوا در کشور

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیأت دولت بر لزوم پرداخت به‌موقع پول خرید گندم از کشاورزان تأکید کرد و افزود: کشاورزان عزیز با تلاش خود امنیت غذایی کشور را تامین می کنند و دولت هم به وظیفه خود در خرید تضمینی و پرداخت به موقع آن عمل می کند.

رئیس جمهور «هوای پاک» را از حقوق مردم برشمرد‌ و با اشاره به افزایش آلودگی هوا در استان‌های مختلف کشور، اظهار داشت: سلامتی مردم موضوعی حیاتی و آلودگی هوا برای مردم غیرقابل تحمل است.

 رئیسی تصریح کرد: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و انتظار دارند دولت با جدیت موضوع را پیگیری کند.

رئیس جمهور بر همین اساس به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر امور خارجه مأموریت داد بدون فوت وقت، در ارتباط و سفر به کشورهای همسایه که مبدأ و منشأ آلاینده‌ها هستند، موضوع را از طریق مذاکره با آنها حل و فصل کنند.

سردرگمی مردم از تصمیمات دیرهنگام درباره آلودگی هوا

همشهری نوشت: «ترکیب کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا شامل استاندار، ‌معاون عمرانی استاندار، مدیرکل محیط‌زیست استان، شهردار شهرهای بزرگ استان، مدیرکل آموزش و پرورش استان و نماینده وزارت بهداشت است. در عین حال مدیریت کمیته با استانداری است و باید برای تشکیل جلسه، این نهاد دولتی اقدام عاجل انجام دهد و پیش از شروع هر موج آلودگی، از روز قبل برای آن جلسه تشکیل داده و تصمیم بگیرد. در عین حال در تهران این جلسه طی 5موج آلودگی هوایی که پیش آمده، تنها یک‌بار به‌موقع (عصر روز قبلش) برگزار شده است.

ناهماهنگی‌های کمیته اضطرار در فروردین امسال موجب شد با وجود شاخص 500، هیچ‌یک از مدارس و ‌ادارات تعطیل نشوند. در مورد دوم ساعت11شب قبل از آلودگی اعلام شد، مدارس تعطیل هستند؛درحالی‌که طی روز شاخص کمتر از 200بود و آلودگی به شرایط خطرناک نرسید.

در مورد سوم ساعت 8روزی که هوا آلوده شد، کمیته تشکیل شد و مدارسی که دایر شده بود را تعطیل کرد و در مورد چهارم، دیروز 3خرداد ساعت 11جلسه تشکیل شد و اعلام شد از ساعت 12ادارات تعطیل هستند.  در مورد پنجم اما عصر دیروز کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام کرد که تهران و البرز تعطیل است.

این شرایط نشان می‌دهد کمیته اضطرار آلودگی هوا خود در وضعیت اضطراری قرار دارد و باید یک‌بار از نو همه قوانین مصوب کشور برای آنها تشریح شود تا شاید تصمیمات خلق‌الساعه این کمیته در مواقع بحران آلودگی هوا کمتر منجر به ایجاد اختلال در نظم و انضباط شهری و زندگی شهروندان شود.  در حال حاضر تصمیم‌های کمیته اضطرار برای مردم سردرگمی و اضظراب به همراه دارد.»

فرهیحتگان نوشت: «شاخص آلودگی هوا 19 فروردین 1401 عدد 190 و ناسالم بود و روز 20 فروردین به 330 رسید. منتها هیچ خبری از تعطیلی نبود. اما 27 اردیبهشت در شرایطی که شاخص آلودگی هوا روی عدد 163 بود و وضعیت ناسالم بود، تهران به‌دلیل وضعیت نامطلوب آب‌وهوایی تعطیل شد!

یعنی روزی که شرایط دوبرابر آلوده‌تر بود و در وضعیت خطرناک قرار داشت، سرخوش و سرحال همه سر کار رفتند، اما روزی که آلودگی نصف شده بود، تعطیل اعلام شد. عجب! از این دو بگذریم و به وضعیت هوای دیروز پایتخت برسیم.

طبق اعلام رسانه‌ها، شاخص آلودگی هوا سوم خرداد 1401 عدد 488 یعنی نشان‌دهنده وضعیت خطرناک بود؛ مساله‌ای که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و پیش‌بینی هم شده و اخطارهایی هم نسبت به آن داده شده بود، منتها خبری از تعطیلی ادارات به‌دلیل وضعیت نامطلوب آب‌وهوایی نبود! اما تا کی؟ تا ظهر روز سوم خرداد که به یکباره مسئولان تصمیم به تعطیلی ادارات گرفتند.

یعنی کارمندان صبح و در آلودگی هوا راهی ادارات شدند تا ظهر هم در این آلودگی کار کردند و با وسایل نقلیه خودشان و تردد در شهر به این آلودگی هم اضافه کردند ولی به یکباره مسئولان فهمیدند هوا آلوده است و وسط روز شهر را تعطیل کردند. واقعا این مدل از تصمیم‌گیری جای تشویق ندارد؟»

***

قالیباف رئیس مجلس ماند 

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، انتخاب اعضای هیات رئیسه در اجلاسیه سوم در دستورکار قرار گرفت. محمدباقر قالیباف توانست رأی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست ریاست مجلس را کسب کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه چهارم خرداد ماه مجلس، محمدباقر قالیباف را با ۱۹۴ رای به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند. فریدون عباسی، مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران نیز از دیگر کاندیداهای ریاست مجلس شده بودند که عباسی ۳ رای، آقاتهرانی ۵۳ رای و نادران ۲۱ رای به دست آوردند. آرای باطله نیز ۱۰ رای بود. گفتنی است، قالیباف در اجلاسیه اول و دوم توانسته بود 230 رای از نمایندگان کسب نماید.

همچنین در جلسه علنی امروز و در جریان برگزاری انتخابات اجلاسیه سوم مجلس یازدهم، علی نیکزاد را با ۱۶۸ رای و عبدالرضا مصری را ۱۶۸ رای از ۲۷۵ رای ماخوذه به عنوان نواب رئیس انتخاب کردند.

محمدباقر قالیباف گفت با توجه به اینکه دو نفر اول نیکزاد و مصری هر دو ۱۶۸ رای کسب کردند، بر اساس آیین نامه به قید قرعه یکی را انتخاب می کنیم که نفر اول نایب رییس اول و نفر دوم نایب رییس دوم می شوند.

در ادامه بر اساس قرعه کشی، نیکزاد نایب رییس اول و مصری هم نایب رییس دوم شد.

مجتبی ذوالنوری، ابراهیم عزیزی (نماینده کرمانشاه) و هاجر چنارانی نیز برای تصدی جایگاه نایب رییسی مجلس کاندیدا شده بودند که ذوالنوری ۱۳۵ رای، عزیزی ۴۷ رای و چنارانی نیز ۶ رای کسب کردند.

در سال گذشته، علی نیک زادثمرین با کسب ۲۰۶ رأی موافق و عبدالرضا مصری با کسب ۲۰۵ رأی موافق به عنوان نواب اول و دوم هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم انتخاب شده بودند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سید نظام‌الدین موسوی، علیرضا سلیمی و محمدرضا دشتی اردکانی را  به عنوان سه ناظر هیات رییسه انتخاب کردند.

محسن دهنوی، حسینعلی حاجی دلیگانی، محمد رشیدی، علی کریمی فروزجایی، احمد امیرآبادی فراهانی و احمد نادری به عنوان دبیران هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

***

تحلیل سردار صفوی از آینده برجام

سردار سرلشگر رحیم صفوی، فرمانده اسبق کل سپاه پاسداران و دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور نیروهای مسلح در پاسخ به این پرسش که «به تازگی در صحبتی گفتید آمریکا سرانجام برجام را می‌پذیرد. این حرف در فضای سرد فعلی مذاکرات غلوآمیز به نظر می‌رسد. تحلیل شما پشت این حرف چیست؟» به خراسان گفت: «این ترامپ بود که از برجام خارج شد مثل صدام که قرارداد 1975 را پاره کرد و بعدا در نامه‌ای که به آقای هاشمی رفسنجانی نوشت گفت ما همه آن چه را که شما می‌خواستید می‌دهیم.  این {اتفاق}تکرار خواهد شد...

دنیای سیاست دنیا ژله‌ای است و ممکن است اتفاق نیفتد زیرا در دنیای سیاست به صورت قطعی نمی‌شود حرف زد. اولا رئیس‌جمهور آمریکا یک رئیس‌جمهور ضعیف است و دو سال قبل شکافی که در انتخابات ایجاد شد، همچنان وجود دارد. درون آمریکا یک شکاف طبقاتی و تنش سیاسی بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها هست.

ثانیا حمله روسیه به اوکراین و واکنش نشان ندادن ناتو و آمریکایی ها، نشان داد آمریکا ضعیف شده است و الان اروپایی‌ها احساس می‌کنند آمریکا از آن‌ها حمایت نمی‌کند. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی هم همین حس را دارند و به چین و روسیه گرایش پیدا می‌کنند.

آمریکا میلیاردها دلار سلاح به اوکراین داد اما به زودی اوکراین شرقی به صورت یک کشور مستقل شکل می‌گیرد. تصور من این است که هم آمریکا به برجام نیاز دارد، هم ما نیاز داریم و هم روندی که می‌بینیم حمایت چین و روسیه از ماست که در معادلات جهانی موثر است.»

***

اولین خودروهای وارداتی احتمالاً تابستان وارد کشور می‌شوند

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس درباره راهکار دولت و مجلس برای کنترل قیمت بازار مسکن و خودرو و ارتباط مردمی‌سازی یارانه‌ها با این حوزه‌ها گفت: این مسائل ارتباطی به بازار خودرو و مسکن نخواهد داشت، اما احتمال دارد تورم روانی و انتظاری ایجاد کند.

وی ادامه داد: هر اقدامی در موضوع اقتصاد آثاری دارد. ادامه روند گذشته ۲۵ الی ۲۸ درصد تورم ایجاد می‌کرد اما حذف ارز ترجیحی و اصلاح هدفمندسازی یارانه زیر ۱۰ درصد ایجاد تورم خواهد کرد.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: در عبور از گذرگاه ارز جهانگیری، دولت باید بر روی اقدامات دیگر نیز متمرکز شود که واردات خودرو یکی از این اقدامات است که احتمالاً اولین خودروهای وارداتی در تابستان وارد کشور شود که سبب می‌شود کیفیت و قیمت خودروها کنترل شوند.

***

پولیتیکو: تصمیم نهایی بایدن حفظ نام سپاه در فهرست تحریمهاست

روزنامه اینترنتی پولیتیکو در واشنگتن به نقل یک مقام ارشد غربی گزارش می‌دهد که جو بایدن تصمیم خود برای حفظ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را نهایی کرده است.

 یک فرد دیگر آشنا با موضوع به این روزنامه گفته است که رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را در تماس تلفنی روز ۲۴ آوریل (یک ماه پیش) با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در میان گذاشت و گفت که این تصمیم صد در صد قطعی است و فرصت برای کوتاه آمدن ایران به پایان رسیده است.

بِنِت بعد از آن تماس در بیانیه‌ای نوشت: "من مطمئن هستم که پرزیدنت بایدن، که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می‌دهد، اجازه نخواهد داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خط بخورد."

***

جزئیاتی از تخلفات در ساخت متروپل

استاندار خوزستان گفت: سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و موارد فنی در آن لحاظ نشده است؛ طبق گزارش‌های اولیه، این ساختمان در شش طبقه طراحی شده بود اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجددا دو طبقه دیگر به آن اضافه شده است.

استاندار خوزستان بیان کرد:  طبیعتا احتمالا در این افزودن طبقات، برخی مسائل فنی رعایت نشده است. البته این اتفاقات مربوط به سال‌های ۹۸ و قبل از آن است.

صادق خلیلیان با اشاره به علت فرو ریختن ناگهانی ساختمان متروپل اظهار کرد: بر اساس برآورد اولیه، علت این حادثه رعایت نشدن ضوابط فنی و استانداردها است. البته این موضوع قطعی نیست و باید پس از انجام بررسی‌ها، در مورد علت دقیق این مساله به صورت قطعی اظهار نظر کرد.

وی در مورد اینکه آیا فرو ریختن متروپل بدون حادثه‌ای مانند انفجار رخ داده است؟ افزود: فکر می‌کنم حتی اگر خودروی سنگینی با این ساختمان برخورد می‌کرد یا انفجاری در آن رخ می‌داد هم نمی‌توانست باعث شود که چنین اتفاقی برای این ساختمان رخ دهد.

 

خلیلیان تصریح کرد: قطعا با مسببان این حادثه برخورد می‌شود.

***

توضیحات قالیباف درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان

به گزارش خانه ملت، رحمت اله نوروزی، نماینده علی آباد کتول در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد آخرین وضعیت پرداخت مبلغ یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا و نحوه توزیع منابع اختصاص یافته با استناد به اصول 3 و 29 قانون اساسی اخطار داد و گفت: با وجود اینکه مجلس موضوع را تصویب و مقام معظم رهبری بر اجرای آن تاکید کرد منابع مذکور با تاخیر تخصیص یافت به نحوی که روزی 700 نفر از کرونا کشته شدند، بنده تقاضای تحقیق و تفحص دارم چرا که با توجه به زیرساخت های بهداشتی استان گلستان و همچنین دومین یا سومین استانی که بیشترین کشته را داشت تخصیص اعتبار به گلستان بسیار کم بود و این موضوع در گزارش کمیسیون دیده نشد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه عادلانه نیست و توجه ویژه ای به شرایط استان گلستان در این گزارش نشده است.

وی با توجه به قانون رتبه بندی فرهنگیان، گفت: رتبه بندی فرهنگیان میرکاظمی توهین به دولت و مجلس است. رئیس مجلس در این زمینه قول داده است همچنین میرکاظمی هم برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان قول داد با این وجود هنوز آئین نامه آن که باید ظرف یک ماه گذشته ابلاغ می شد عملیاتی نشده است.

نماینده مجلس تاکید کرد: جلسه ای در سران قوا با حضور مسئولان برگزار شود تا مشخص شود چرا میرکاظمی با وجود قولی که داده است رتبه بندی فرهنگیان را اجرایی نمی کند، قرار بر این است که رتبه بندی از شهریور 1400 اجرایی شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار قانون اساسی، گفت: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد زیرساخت های بهداشت و درمان بود که از کمیسیون و حاجی بابایی رئیس آن می خواهیم موضوع استان گلستان را پیگیری و رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: در رابطه با رتبه بندی باید گفت که بحث قول نیست بلکه بحث قانون است، موضوع تصویب، تائید و ابلاغ شده است و هنوز زمان دولت برای تصویب آئین نامه به پایان نرسیده است و حتما در زمان مقرر آئین نامه ابلاغ خواهد شد، معلمان بدانند با ابلاغ آئین نامه از 6 ماهه دوم 1400 مبالغ قانونی قابل پرداخت خواهد بود.