نیاز ۱.۵ میلیارد دلاری فاز سوم آزادراه تهران-شمال

گروه اقتصادی الف،   4010304004

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: مطالعات فاز سوم آزادراه تهران-شمال انجام شده و برای ساخت آن به اعتباری حدود ۱.۵ میلیارد دلار نیاز داریم.

نیاز ۱.۵ میلیارد دلاری فاز سوم آزادراه تهران-شمال

به گزارش ایسنا، پروژه آزادراه تهران-شمال در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد، تاکنون فاز اول و چهارم این محور آزادراهی ۳۲ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر افتتاح شده و در حال بهره‌برداری است.

از فاز دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از شش کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و به گفته مسئولان وزارت راه شهرسازی قرار است تا پایان امسال باند رفت آن ساخته و پس از آن باند برگشت این محور تکمیل شود. در این میان تنها فاز سوم آزادراه تهران-شمال باقی مانده که از پل زنگوله در ابتدای استان مازندران آغاز شده و به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه راهی دشت نظیر به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود. اما در طول این ۲۶ سال هیچ گاه اتفاق و پیشرفت خاصی در این منطقه دیده نشده است.

خیراله خادمی –معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: برای ساخت آزادراه تهران –شمال اولویت بندی صورت گرفت. به گونه‌ای که در وهله نخست فاز چهارم آن ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. سپس فاز نخست این آزادراه که مشکلات ترافیکی بسیاری برای مردم کرج به وجود آورده بود و می‌توانست مسیر تهران تا مازندران را تا بیش از ۶۰ کیلومتر کاهش دهد در اولویت بود و نهایتا منطقه دوم به خاطر عبور از قله البرز اولویت داشت.

وی افزود: منطقه سوم آزادراه تهران-شمال در اولویت پایانی قرار گرفته و در این منطقه آب و هوای متعادل‌تری وجود دارد و برف سنگینی در طول سال نمی‌بارد و جاده چالوس در آنجا زیباترین جاده کشور به شمار می‌رود. هم اکنون مطالعات فاز سوم آزادراه تهران-شمال انجام شده و آماده شروع عملیات اجرایی است تنها منتظریم که سرمایه گذار از منابع خارجی یا داخلی برای تامین منابع مالی پیش قدم شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: البته فراخوانی برای تامین سرمایه از کشورهای خارجی مانند چینی‌ها آماده کرده‌ایم و با توجه به اینکه ۱.۵ میلیارد دلار برای ساخت و تکمیل این فاز از آزادراه تهران-شمال نیاز داریم و این عدد قابل توجهی است، بنابراین تامین آن برای دولت بسیار سخت است اما به هر حال این پروژه باید به اتمام برسد و تکمیل شود.