گفتمان دفاع مقدس

گروه سیاسی الف،   4010303136
گفتمان دفاع مقدس

علی دارابی* در یاداشتی نوشت؛ سوم خرداد سالروز آزادى خرمشهر قهرمان بيانگر اراده  استوار مردان و زنان ايرانى در دفاع از مرزهاى عقيدتى و جغرافيايی و بيرون راندن دشمن بعثی از خاک كشور است. با گراميداشت ياد و راه شهيدان و ايثارگران عزيز ضروريست نگاهى دوباره به "گفتمان دفاع مقدس" كه تابلوى راهنماى نسل جوان ما مى تواند باشد بيندازيم؛
*خداباورى، آخرت گرايی، ايثار، توكل، توسل، شجاعت، شهامت، شهادت طلبى، حق مدارى، تقدم منافع جمعى بر منافع فردى، فرا جناحى نگريستن به امور، دشمن شناسى و آرمانخواهى * از مهم ترين مولفه هاى گفتمان دفاع مقدس محسوب مى شود.

دفاع مقدس از حيث ميراث ملموس، ناملموس و منظر فرهنگى براى جامعه ايران بس مهم و ارزشمند است.
از همين حيث هست كه تاكنون ٨٤ اثر فقط ملموس مرتبط با دفاع مقدس ثبت شده است و در روز سوم خرداد ۱۴۰۱ "ميراث فرهنگى ناملموس شهيد گمنام" كه به سنت ها و آيين هاى مرتبط با شهداى گمنام  مى پردازد را در معاونت ميراث فرهنگى ثبت كرديم.
در آخرين روز از هفته ميراث فرهنگى با عنوان "روز ميراث فرهنگى و دفاع مقدس" همزمان با سوم خرداد در مراسمى كه در موزه ملى انقلاب اسلامى و دفاع مقدس برگزار شد با تشريح مباحث بالا براى توسعه و گسترش همكارى ميان وزارت ميراث و بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تاكيد كردم. 

*معاون میراث فرهنگی وزارت گردشگری