وزیر برق عراق: برای پرداخت سریع بدهی‌های ایران مصریم

گروه سیاسی الف،   4010303100

سفیر کشورمان در عراق با وزیر برق این کشور دیدار و رایزنی کرد.

وزیر برق عراق: برای پرداخت سریع بدهی‌های ایران مصریم

به گزارش ایسنا، وزارت برق عراق اعلام کرد که محمد کاظم آل صادق، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عراق با عادل کریم، وزیر برق این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار در خصوص مسائل مختلفی از جمله آماده سازی میادین گازی، بدهی های گازی و همچنین گسترش قراردادهای فنی میان دو کشور رایزنی کردند.

سفیر کشورمان در این دیدار تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تجربه های زیادی درباره بیابان زایی و شن های روان دارد و می‌توانیم برای حل چنین مشکلاتی کمک کنیم.

آل صادق خطاب به وزیر برق عراق گفت: از همان ابتدا که به عنوان سفیر کار خود را آغاز کردم خواهان دیدار با شما و رایزنی درخصوص انرژی بودم زیرا مقامات ایران تصریح کرده اند که در مساله خدمت رسانی به عراق اهتمام داده شود و ما امضای قراردادهای مشترک بین دو کشور را پیگیری می کردیم. سفارت ایران در تمامی موضوعات متعلق به انرژی با شما تعامل خواهد کرد.

از سوی دیگر، وزیر برق عراق از اقدامات ایران در این راستا استقبال کرد و به روابط خوب و دیدارهایش یا وزرای نفت و انرژی ایران اشاره کرد و گفت که وزارت برق عراق از دو وزیر ایرانی دعوت کرده است که به بغداد بروند.
عادل کریم در این دیدار به نیاز عراق به گاز ایران و لزوم اجرای معاهدات امضا شده میان دو کشور اشاره کرد و در خصوص پرداخت بدهی ها به ایران گفت: ما کمال تشکر از همسایمان ایران به خاطر درک اوضاع کنونی وزارت برق را داریم و این مساله باعث می شود که ما اصرار بیشتری برای پرداخت سریع بدهی های ایران را داشته باشیم.

وزیر برق عراق همچنین از عملکرد شرکت های ایرانی موجود در عراق تمجید کرد.

وی در پایان گفت: امیدواریم که ماموریت سفیر جدید ایران، آغازی به سوی روابط مثبت باشد و امیدواریم که تحریم های ایران برداشته شود و مردم در آسایش و رفاه زندگی کنند.

 وزیر برق عراق چند روز پیش در نشستی خبری در کربلا تاکید کرد: با دولت توافق کردیم که بدهی های ایران را پرداخت کنیم. به تهران سفری داشتم و با وزیر نفت ایران به این توافق رسیدیم که قبل از پایان ماه جاری بدهی های ایران را پرداخت کنیم.

بر  اساس این گزارش، پیش از این عادل کریم تاکید کرد: در سفر اخیر به تهران در خصوص واردات گاز از ایران به عراق در تابستان به توافق رسیدیم و طرف ایرانی متعهد شد که نیروگاه ها و واحدهای تولید برق را تجهیز کنند. بغداد به خاطر واردات گاز از ایران بدهی‌هایی به تهران دارد و برای پرداخت این بدهی ها به توافق رسیدیم، آن ها اوضاع عراق را می دانند و انتظار داریم که در فصل تابستان و زمستان تامین گاز به خوبی انجام شود.

عادل کریم در ادامه خاطرنشان کرد که تامین گاز در سطح جهانی نیز با کمبود مواجه است و این سوخت به یک کالایی بسیار مهم تبدیل شده است و دست یابی عراق به گاز یک دستاورد به شمار می رود.

همچنین جواد اوجی، وزیر نفت ایران در دیدار با عادل کریم، وزیر برق عراق و هیات همراه بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز تاکید کرد و گفت: امیدوارم در این چند روزی که در ایران هستید تصمیم‌های خوبی اتخاذ شود.

وزیر برق عراق نیز در این دیدار ایران را کشور دوست خواند و افزود: خوشحال هستم که برای دومین بار شما را ملاقات می‌کنم. ما دوست شما هستیم و دوست داریم همکاری‌های دو کشور تداوم یابد.

دو طرف در این دیدار بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها به‌ویژه در بخش گاز تأکید کردند.