خبری از بازگشایی مرزهای عراق نیست!

گروه فرهنگی الف،   4010303098

پس از اعلام معاون وزیر کشور درباره آمادگی چهار مرز زمینی ایران برای پذیرش زائران اربعین، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: مرزهای زمینی عراق هنوز به روی زائران ایرانی که ویزا ندارند، بسته است.

خبری از بازگشایی مرزهای عراق نیست!

به گزارش ایسنا، سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور که ریاست ستاد مرکزی اربعین را نیز به عهده دارد، با اشاره به رایزنی سفارت ایران با نخست‌وزیر و وزیر کشور عراق برای فعال‌سازی شبانه‌روزی برخی مرزهای زمینی از جمله خسروی، پیش‌بینی کرده که در اربعین امسال نزدیک به پنج میلیون نفر زائر ایرانی راهی عتبات عراق شوند و به همین خاطر مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چزابه برای عبور زائران، آماده می‌شوند.

با این وجود، حجت‌الاسلام و المسلمین صحبت‌الله رحمانی ـ معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ یادآور شده که به رغم رایزنی‌های ایران و عراق، اما مرزهای زمینی هنوز به روی زائرانی که روادید ندارند، بسته است. درحالی‌که سفر هوایی بدون روادید به عراق بدون محدودیت و ممنوعیت برقرار است.

او همچنین گفته: اگر عراق برای بازگشایی مرزهای زمینی موافقت کند، آمادگی لازم برای اعزام دست‌کم روزانه ۵ هزار نفر از این مرزها با کاروان‌های زیارتی وجود دارد که منتظر تصمیم نهایی مسؤولان ذیربط هستیم.

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به جلسه اخیر ستاد مرکزی اربعین و مطرح شدن اعزام‌ها به صورت زمینی، اظهار کرد: در آن جلسه ستاد مرکزی اربعین که با حضور معاون امنیتی وزیر و مسؤولان و کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین برگزار شد، به موضوع دیدار با مقامات عراقی برای بازگشایی مرزهای زمینی اشاره شد که همه دست‌اندرکاران ابراز امیدواری کردند با مساعدت کشور میزبان، این اتفاق هرچه زودتر عملیاتی شود.

رحمانی یادآور شد: درصورت بازگشایی مرزهای زمینی به عراق و اعزام زائران به عتبات عالیات، شاهد کاهش هزینه‌های این سفر خواهیم بود و تعداد بیشتری از آرزومندان به زیارت عتبات عالیات در کربلا، نجف، کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

اگرچه بنا بر این اظهارت، مرزهای زمینی عراق فقط به روی زائران بدون ویزا بسته است، اما به گفته مدیران کاروان‌های زیارتی درحال حاضر کنسولگری‌های عراق برای زائرانی که قصد سفر زیارتی از مرزهای زمینی به عراق را دارند، ویزا صادر نمی‌کنند و بیشتر زائران این مسیر را هوایی می‌روند و گاهی برای ارزان‌تر شدن هزینه‌ها، زمینی به کشور برمی‌گردند.

سخنگوی گمرک ایران نیز در این‌باره گفته است: در زمان شیوع کرونا تردد در مرزهای زمینی با عراق متوقف شده و فقط امکان عبور برای افرادی با شرایط خاص مانند کسانی که شاغل هستند، طلاب، خانواده دیپلمات‌ها و دانشجویان که ویزای عراق را دارند، وجود دارد.

تردد از مرزهای زمینی ایران و عراق از زمان همه‌گیری کرونا محدود شده است. این تردد از سمت مرزهای ایران محدودیتی ندارد. سازمان حج و زیارت و شرکت‌های زیارتی ایران و عراق با توجه به توافق دو کشور برای لغو روادید در سفرهای هوایی، بارها درخواست رفع محدودیت تردد و لغو روادید برای سفرهای زمینی را مطرح کرده‌اند که عراق هنوز پاسخی به این مطالبه نداده است. سازمان حج و زیارت نیز در فروردین‌ماه امسال رایزنی‌هایی با مقامات عراق در این‌باره داشت که هنوز پاسخ مثبتی به آن داده نشده است.