روایت زیدآبادی از شکست دوم خرداد / انتقاد نادران از قالیباف درباره مدیریت مجلس / توصیه خطیب زاده به کانادا

گروه سیاسی الف،   4010303069 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت زیدآبادی از شکست دوم خرداد / انتقاد نادران از قالیباف درباره مدیریت مجلس / توصیه خطیب زاده به کانادا

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۳ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۷۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۵۸۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۸۸ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۲۲ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۴۸۷ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۸۴ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۱۹۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۵ هزار و ۴۴۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

محسن رضایی: دولت میخواهد با تحول در اقتصاد کشور معیشت مردم را درست کند

به گزارش ایرنا محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در جریان سفر خود به خوزستان در گردهمایی ائمه جمعه این استان اظهار داشت: دولت به دنبال تحول است و خوشبختانه رئیس جمهور چندین اندیشکده را بسیج کرده تا برای تدوین و سند تحول کشور همفکری و همکاری کنند.

رضایی با بیان اینکه کسانی که باعث تاخیر در اقتصاد و ایجاد مشکل در ایران شده اند باید پاسخگو باشند گفت: از محورهای تحول این است که در تولید تحول ایجاد شود، تولید بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست و اشتغال بدون تولید امکان ندارد،دوران اشتغال دولتی تمام شده است و باید به فکر تولید اشتغال بود.

وی افزود: باید برای صندوق های بازنشستگی فکری شود، اگر با همین شرایط ادامه یابد دولت تا سه سال آینده باید ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند تا این صندوق ها پا برجا بمانند.

وی با اشاره به اینکه  اصلاح نقدینگی و تورم از دیگر محورهای این تحول است افزود: به دنبال این هستیم یارانه به دست مردم برسد، اگر گرانی و تورم را حل نکنیم تمامی این اقدامات مشکلی را حل نخواهد کرد، باید بین نقدینگی کشور و تامین کالا توازن ایجاد شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در چند سال اخیر تورم ۴۰ درصدی را تجربه کردیم  و امسال هم شرایط سختی خواهیم داشت ادامه داد: در پنجاه سال اخیر فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرد،دولت جلوی این اقدام را گرفت و تصمیم گرفته شده این دلارها به تمامی بانک ها فروخته شود.

وی با اشاره به کسری بودجه دولت قبل اظهار داشت: دولت قبل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال به عنوان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرده بود که این پول بدون پشتوانه وارد بازار شد و مشکل نقدینگی در کشور ایجاد کرد، دولت های گذشته نسبت به فروش دلار نفتی جهل داشته و در خصوص کسری بودجه ناتوان بودند.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان این نکته که گرانی با گرانفروشی ۲ مسئله است و اگر تمام بازارها درست عمل کنند و حتی مشکل گرانی را حل کنیم اما رانت باشد باز هم گرانفروشی داریم گفت:  باید با مردم صحبت شود که دولت برنامه دارد و به دنبال این است که با تحول در اقتصاد کشور معیشت مردم را درست کند.

***

روایت زیدآبادی از شکست دوم خرداد

احمد زیدآبادی، تحلیلگر نزدیک به طیف ملی، مذهبی در اعتماد نوشت: «دوم خرداد رويدادي تماماً «انديشيده ناشده » بود. هر رويداد انديشيده ناشده، سرنوشتي معمولاً تراژيك پيدا مي‌كند مگر آنكه بخت و شانسي بزرگ به كمكش برخيزد.

از قضا دوم خرداد از شانس و بخت هم بي‌بهره نماند، اما بي‌برنامگي و ناانديشيدگي دست‌اندركاران آن به قدري عميق بود كه شانس‌ها را نيز درنيافت و آنها را حمل بر تهديد عليه خود كرد!...

دست‌اندركاران دوم خرداد از انديشه تئوريك، بي‌بهره نبودند. شايد در حوزه تاكتيك نيز خرده مهارتي داشتند؛ اما فقدان انديشه استراتژيك كه لاجرم بايد در يك استراتژي روشن و مدون و منسجم تبلور مي‌يافت، در بين آنان كاملاً عيان و آشكار بود.

در استراتژي قاعدتا بايد ميزان توان و قدرت اثرگذاري هر يك از بازيگران عمده سياسي و تعارض منافع و جهت‌گيري‌ها و دامنه و جنس كنشگري و روحيه و خصائل آنها تدوين و پيش‌بيني شود. نقاط سازش و مصالحه و كناره‌گيري و عقب‌نشيني و ايستادگي و هزينه‌هاي مترتب بر هر يك، تعيين و مشخص شود....

نيروهاي دخيل در رخداد دوم خرداد در باره هيچكدام از اين موضوعات پيشاپيش به درستي و دقت نينديشيده بودند و بعد از استقرار در نهادهاي اجرايي و سپس شهري و تقنيني كشور نيز چنان درگير مشكلات روزمره و عمليات ايذايي بي‌امان رقيب سياسي خود شدند كه امكان تفكر جدي از آنها سلب شد.

از اين رو، جنبشي آرام و مسالمت‌آميز كه قرار بود بدون تحميل هزينه‌اي بر بنيان‌هاي ملي، راه كشور را به سوي نظمي كثرت‌گرا و عادلانه بگشايد، دچار هرج و مرج كامل شد.

سيد محمد خاتمي كه به عنوان رهبر جريان دوم خرداد شناخته مي‌شد، هيچ تعريف و تصور روشني از جايگاه خود به دست نمي‌داد. او گاه با داعيه رهبري جنبش اصلاحات ظهور مي‌كرد و گاه نقش خود را در حد رييس قوه اجرايي كشور در متعارف‌ترين صورت آن فرو مي‌كاست.

بر همين اساس او جز رهنمودهاي كلي، نقشي براي توجيه و رهبري و هدايت كنشگران اصلاح‌جوي خارج از حوزه قدرت رسمي به عهده نگرفت و حتي از رو در رو شدن با آنها پرهيز داشت.

نهايتا هر يك از نيروهاي دخيل در ماجرا خود را صاحب اصلي آن معرفي كردند و در عين حال هيچكدام نيز مسووليت بلبشوي و بي‌نظمي حاكم بر آن را به عهده نگرفتند.»

***

پرونده زنگنه در حال رسیدگی است

به گزارش فارس، مسعود ستایشی سخنگوی جدید قوه قضاییه در نخستین نشست خبری با اشاره به حکم اعدام احمدرضا جلالی گفت: فرآیند رسیدگی به اتهامات آقای احمدرضا جلالی انجام شده است و موضوع مبادله او با حمید نوری مطرح نیست. در زمان مقرر حکم آقای جلالی اجرا خواهد شد.

وی افزود: وضعیت نگهداری و رعایت حقوق بشر نسبت به آقای احمدرضا جلالی رعایت شده، اما آیا این حقوق برای آقای نوری نیز رعایت شده است؟ 

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: موازین حقوق بشر نسبت به حمید نوری رعایت نشده است، پرونده ایشان تحت فشار منافقین و سیاسی است. زمانی که موازین حقوق بشر رعایت نشود، آن محاکمه باطل است. 

ستایشی با بیان اینکه حمید نوری از حق دسترسی به وکیل محروم است، گفت: حدود ۲۰ روز است که تماس حمید نوری با خانواده‌اش قطع شده است، آیا این حقوق بشر است؟ 

ستایشی با اشاره وضعیت پرونده وزیر سابق نفت گفت: پرونده وی در دادگاه کیفری در حال رسیدگی است. او در دادگاه حاضر می شود و تصمیم دادگاه پس از قطعیت اعلام خواهد شد. 

***

مالک متروپل در ریزش ساختمان جان خود را از دست داده است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد.

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفین و مسببین حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود که تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند.

به گزارش دادگستری خوزستان، وی افزود: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت.

دستور قالیباف برای رسیدگی به سانحه ریزش ساختمان متروپل

رییس‌ مجلس‌ با اشاره به فرو ریختن ساختمان اداری - تجاری متروپل در شهر آبادان، بر لزوم شناسایی متخلفین تاکید کرد و در ماموریتی از کمیسیون عمران مجلس خواست که گزارش بررسی ابعاد مختلف این حادثه را تهیه و ارائه کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با ابراز تاسف از وقوع حادثه غمبار فرو ریختن ساختمان اداری - تجاری متروپل در شهر آبادان، بر لزوم شناسایی متخلفین تاکید کرد و در ماموریتی از کمیسیون عمران مجلس خواست که گزارش بررسی ابعاد مختلف این حادثه را تهیه و ارائه کند.

‌کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با کمک مجمع نمایندگان استان خوزستان و نمایندگان محترم آبادان، به فوریت ابعاد مختلف سانحه را جهت ارائه گزارش به نمایندگان ملت مورد بررسی قرار دهد.

***

انتقادات نادران از نحوه مدیریت مجلس توسط قالیباف

به گزارش خانه ملت، الیاس نادران در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: قبل از شروع به کار مجلس یازدهم در جلسات خصوصی به جناب آقای قالیباف عرض کردم در دوره های اخیر، نظام اداره مجلس، ریاستی شده است و نهادهای مجلس و حتی هیأت رئیسه مجلس، از کارآمدی افتاده است لذا اولین کار شما این باشد که از خرد جمعی مجلس استفاده کنید و نمایندگان را در اداره مجلس دخالت دهید.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: متأسفانه پس از استقرار رئیس، شاهد انحرافاتی در اداره مجلس بودیم و امروز کار به جایی رسیده که رأی مجلس در موارد مختلف و متعدد نادیده گرفته شده است. هیچ رئیسی تا مجلس یازدهم به خود اجازه نداده است که مصوبه صحن علنی مجلس که مورد اعتراض شورای نگهبان نیز نبوده را برای تأمین نظر هیأت عالی نظارت مجمع، رأسا تغییر دهد و یا مصوبات را رأسا متوقف کند. آنچه در طرح صیانت، شفافیت آرا و بودجه 1401 اتفاق افتاد، بخشی از این مصادیق است.

نادران ادامه داد: متأسفانه فردمحوری در لایه های پایین مجلس نیز رسوخ کرده و شما امروز در مواجهه با مردم، اعتراضات آنها را به حذف ارز ترجیحی، پرداخت نقدی و افزایش چندبرابری قیمت کالاهای اساسی می بینید. من اعلام می کنم آنچه امروز مورد اجرا قرار گرفته چیزی نیست که مجلس تصویب کرده است. نه کالابرگ الکترونیکی، نه ثبات قیمت کالاهای اساسی و نه اجتناب از پرداخت نقدی به مردم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: چرا قبل از اجرا، مدیران اجرایی ارشد را به مجلس فرا نخواندید. اگر فراخوانده شده و به آن بی اعتنایی کرده اند، چرا با آن برخورد نکردید. چرا از ظرفیت مجلس برای حمایت راهبردی از دولت و ریل گذاری در اجرای مصوبات مجلس و اجرای درست مصوبات استفاده نکردید. اگر این کار صورت می گرفت، امروز نمایندگان در حوزه های انتخابیه مورد اعتراض مردم قرار نمی گرفتند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این مجلس باید از حقوق مردم دفاع کند و از قوانین کارشناسی شده خود دفاع کند، اظهار داشت: کند کردن تیغ مجلس به خصوص در امور مهمی مثل یارانه ها، ارز ترجیحی، استیضاح ها و سوال از وزرا به نفع هیچ کس نیست. آیا مردم از این وضع راضی هستند؟ جایگاه مجلس در دفاع از حقوق مردم کجاست؟ مسئولیت این امر به عهده کیست؟ مجلس نه تنها از ریل گذاری محروم شده بلکه خود از ریل اداره کشور خارج شده است.

فراکسیون اکثریت مجلس، رای گیری برای اعضای هیئت رئیسه مجلس را به صحن علنی موکول کرد

علی کریمی فیروز جایی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت و گو با برنا با اشاره به جزییات نشست فراکسیون انقلاب در خصوص تعیین اعضای هیئت رئیسه مجلس برای دور جدید اظهار داشت: طبق آخرین جمع بندی در جلسه فراکسیون، مقرر شد انتخابات به صحن علنی فردا (روز چهارشنبه)  موکول شود و رای گیری برای کاندید ها در صحن فراکسیون به عمل نیامد. 

***

توصیه خطیب زاده به کانادا درباره دیدار فوتبال با ایران

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه به پرسشی پیرامون اظهارات سیاسی برخی از دولتمردان کانادایی درخصوص دیدار تدارکاتی تیم های ملی ایران و کانادا پاسخ داد و گفت: هماهنگی این دیدار مستقلا از سوی فدراسیونهای فوتبال دو کشور، در چارچوب دیدارهای معمول تدارکاتی فوتبال صورت گرفته و فدراسیون فوتبال کانادا در این خصوص اعلام کرده که مصمم است با جلوگیری از هرگونه سوء استفاده سیاسی گروههای شناخته شده ضد ایران، این رویداد صرفا ورزشی را میزبانی کند.

خطیب زاده افزود: متاسفانه به نظر میرسد برخلاف ادعاهای نمایشی، ورزشی ترین امور هم بازیچه جهت گیری‌های حزبی و جبهه بندی های سیاسی در داخل کانادا شده است. موضع­گیری‌ها و اظهار نظرهای منفی نخست وزیر کانادا و برخی افراد دیگر، حاکی از تفوق نگاه صرف سیاسی و حزبی بر همه وجوه حکمرانی در کانادا بوده و به همین دلیل رفتار مقامات این کشور در علن به راحتی بازیچه گروههای مخالف و ایران ستیز می‌شود.

وی تصریح کرد: از دولت و فدراسیون کانادا انتظار می رود فارغ از جوسازی‌ها، در اساس منشور حرفه ای ورزش و اصول شناخته شده فیفا، برگزاری این دیدار تدارکاتی و دوستانه را به دور از شائبه­‌ها و انگیزه های سیاسی و نیز شانتاژهای تبلیغاتی مخالفین تعاملات غیرسیاسی میان مردم کشورها، تسهیل کند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ما اطمینان داده است کلیه توافقات لازم را با فدراسیون فوتبال کانادا در همین چارچوب انجام داده و در صورت نقض توافقات، مسئولیت تمامی عواقب آن بر دوش طرف کانادایی خواهد بود.

***

معاون وزیر ورزش: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را پیگیری می‌کنیم

به گزارش برنا، سینا کلهر، معاون فرهنگی‌ و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش‌ و جواناندر گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آماده‌سازی شرایط حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها اظهار کرد: آماده کردن شرایط ورزشگاه برای حضور بانوان از برنامه‌های اصلی و مهم است زیرا اگر نتوانیم سامانه بلیت فروشی و صندلی مشخص را در ورزشگاه‌ها راه‌اندازی کنیم اساسا قدم‌های دیگر را هم برای حضور خانواده‌ها و بانوان نمی‌توان برداشت. پیگیری حضور بانوان در ورزشگاه بخشی از برنامه بوده و هنوز هم است. چنانچه در دیدار ایران و عراق هم که این اتفاق افتاد، پیگیری‌های مستمر و زیادی پشت این ماجرا بود.

کلهر با یادآوری اینکه هنوز سامانه‌ای برای بلیت فروشی و همینطور صندلی‌هایی که شماره مشخص بر آن حک شده باشد وجود ندارد، گفت: برنامه ما فراهم کردن شرایط برای رقابت‌های لیگ برتر و همه مسابقات دیگر است. این امر و همچنین تاکید بر فرهنگی کردن محیط‌های ورزشی تکلیفی است که در قانون اهداف وزارت ورزش و جوانان که سال ۱۳۹۹ تصویب و ابلاغ شد گنجانده شده تا شرایط و فضای مناسب برای حضور خانواده‌ها فراهم شود و این در حال حاضر اولویت ما است.

***