تولد اولین نوزاد سالم از مادر مبتلا به اچ آی وی در نیشابور

گروه اجتماعی الف،   4010302106

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور از تولد اولین نوزاد سالم از مادر مبتلا به اچ ای وی مثبت در جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی نیشابور خبرداد

دکتر عصمت تقی آبادی در گفتگو با خبرنگار فارس، در نیشابور اظهار کرد: این مادر که قبل از بارداری، تحت پوشش مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری قرار گرفته بود. با مصرف مرتب داروهای ضد ویروس اچ آی وی صاحب فرزندی سالم شد.

رییس مرکز بهداشت نیشابور با بیان اینکه اچ  آی وی / ایدز مخصوص گروه خاصی نیست افزود: ابتلا به اچ آی وی می تواند سالها بدون علامت باشد و تنها راه تشخیص آن انجام آزمایش است. عصمت آبادی ادامه داد: در حال حاضر برای همه مادران باردار در مراکز و پایگاه‌های بهداشتی آزمایش اچ آی وی رایگان درخواست و انجام می‌شود و در صورت مثبت بودن تست اولیه تست‌های تکمیلی انجام و مادر باردار با مراجعه به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری تحت مراقبت و درمان رایگان و محرمانه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره یه این که مراکز بدون اجازه بیمار امکان افشای اطلاعات وی را به هیچ فرد یا ارگانی را ندارد، تاکید کرد: تشخیص به هنگام ، درمان رایگان و محرمانه و مداوم باعث کاهش میزان ویروس در خون تا نزدیک به صفر شده و امکان زندگی و طول عمر طبیعی را برای فرد مهیّا می کند و در نتیجه فرد با آگاهی می‌تواند ازدواج نموده صاحب فرزند سالم شود.

تقی آبادی گفت: با توجه به اینکه یک بار ورود خون تازه و ترشحات جنسی فرد به ظاهر سالم اما آلوده در طول عمر می‌تواند باعث ابتلا افراد به اچ آی وی شود، پایگاه‌ها و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری آماده ارائه خدمات رایگان، محرمانه و سریع مشاوره و انجام تست برای همه افراد جامعه است.