توضیحات سردار شکارچی درباره ترور شهید صیادخدایی/ دستور اژه‌ای درباره بازار خودرو/ نظر علی مطهری درباره طرح اصلاح یارانه‌ها

گروه سیاسی الف،   4010302072 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیحات سردار شکارچی درباره ترور شهید صیادخدایی/ دستور اژه‌ای درباره بازار خودرو/ نظر علی مطهری درباره طرح اصلاح یارانه‌ها

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۳۲۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۸۱ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۸۴۲ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۶۵ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۴ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۵۱ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۳۰ هزار و ۷۵۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

توضیحات سردار شکارچی درباره ترور شهید صیادخدایی

سردار شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح در حاشیه مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با بیان اینکه ایران قربانی ترور است و حدود ۱۷ هزار نفر از مردم کشورمان از سوی دشمنان ترور شدند، گفت: ترور روز گذشته در تهران نشان می‌دهد ادعایی که آمریکایی‌ها و متحدان آنها در خصوص حقوق بشر دارند، کذب است؛ ابعاد این ترور در دست بررسی است و نیرو‌های امنیتی کشور این موضوع را دنبال می‌کنند؛ نتیجه بررسی‌ها هم متعاقباً اعلام خواهد شد.

سردار شکارچی  همچنین درخصوص حمله موشکی ایران به مقر رژیم صهیونیستی در اربیل عراق و بیانیه سپاه مبنی بر پاسخ شدید ایران به اقدامات اسرائیل گفت: رژیم صهیونیستی این را تجربه کرده که هرگاه مواجهه مستقیم با ما داشته باشد، بدون اینکه چیزی را پنهان کنیم، خیلی شفاف اعلام می‌کنیم.

نورنیوز، رسانه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در توییتی با هشتگ «ما ملت امام حسینیم» نوشت: «اقدام تروریستی بعدازظهر یکشنبه در تهران و شهادت سرهنگ پاسدار شهید حسن صیاد خدایی، عبور بدون محاسبه از خط قرمزی است که معادلات زیادی را تغییر می دهد. آمران و عاملان این جنایت هزینه سنگینی خواهند پرداخت.»

احمد وحیدی، وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور درباره ترور روز گذشته در تهران که به شهادت حسن صیاد خدایی منجر شد، اظهار کرد: با همکاری و هماهنگی نهادهای نظامی و امنیتی کمیته ای تشکیل شده و موضوع در دست بررسی است.

مجید میراحمدی، دبیر شورای امنیت کشور در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اقدام تروریستی روز گذشته و شهادت پاسدار مدافع حرم، صیاد خدایی، گفت: این اقدام به طور قطع توسط رژیم صهیونیستی انجام شده است و مطمئن باشند انتقام سختی در انتظار آنهاست.

وی ادامه داد: جنایتکارانی که دست به چنین جنایتی زده‌اند، باید آمادگی سیلی سخت را داشته باشند؛ چون انتقام ما به‌گونه‌ای خواهد بود که از اقدام خود پشیمان می‌شوند.

***

واکنش دادستان کل کشور به اصلاحات اقتصادی

به گزارش میزان، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در یک سخنرانی در کرمانشاه با اشاره به مسائل اقتصادی اخیر در کشور یادآور شد: اصلاحات اقتصادی از ضروریات جامعه بود . بدون شک این اصلاحات ممکن است مشکلاتی را نیز به دنبال داشته باشد. این اصلاحات در دولت قبل نیز مطرح بود و مقام معظم رهبری در آن دوره با تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا بر وضعیت اقتصادی مردم و سامان دادن به آن تاکید داشتند و نیز بر اصلاح برخی امور از جمله بانکی ، بودجه و تنگاهای اقتصادی مردم تاکید کردند اما متاسفانه کار اساسی انجام نشد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: وضعیت اقتصادی قابل دوام نبود و نیازمند اصلاحات اساسی بود . اصلاح اقتصادی نیز مشکلات خاص خود را دارد و باید تحمل کرد و از مدیران اقتصادی و دولتمردان نیز انتظار می رود اصلاحات را با کمترین آسیب به مردم و خصوصا قشر ضعیف به سرانجام رسانند. بنابراین تحمل و همکاری مردم و هدایت مدیران در انجام اصلاحات و با کمترین آسیب می تواند به شکوفایی اقتصادی منجر شود.

***

روایت باقری از اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات وین

به گزارش ایرنا، وحید جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با علی باقری، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به خبرنگاران گفت: آنچه که واقعی و عینی است در مذاکرات وین، مذاکره بین ایران و آمریکا است البته این مذاکره به صورت چهره به چهره و حضوری نیست و در کنار مذاکرات طرف ایرانی با ۱+۴ به صورت (none paper) و غیررسمی در حال انجام است و در نهایت ما در دو موضوع اصلی با آمریکایی‌ها به مشکل برخوردیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: یکی از این موضوعات اختلافی موضوع تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که آنها این نهاد را در زمره سازمان‌های تروریستی قرار دادند و یکی هم لیستی که مربوط به تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی است و در این دو موضوع ما در وین اختلافاتی با آمریکایی‌ها داشتیم و امروز علی باقری کنی در جلسه امروز کمیسیون توضیحاتی را به اعضاء ارائه داد.

وی در خصوص هدف سفر انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی گفت: علی باقری در جلسه امروز توضیحاتی در خصوص اهداف سفر  مورا بیان کرد. فرستاده اتحادیه اروپا سعی بر این دارد طرف آمریکایی و ایرانی را به یکدیگر نزدیک کند اما بدون شک ما آنچه که باید انجام می‌شد را به مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا انتقال دادیم و امیدواریم مورا نیز به درستی نظرات ما را به طرف آمریکایی منتقل کند.

وی خاطرنشان کرد: نگاه معاون سیاسی وزارت امور خارجه  این است که مذاکرات ادامه دارد و سفرهای  مورا به تهران و نامه‌نگاری‌ها به منزله ادامه مذاکرات است و موضوع به بن‌بست رسیدن مذاکرات را وارد نمی‌دانست.

***

دستور اژه‌ای درباره بازار خودرو

غلامحسین محسنی اژه‌ای در جریان نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه در زمینه بازار خودرو با اشاره به اجازه سال گذشته «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» درخصوص تغییر مرجع قیمت‌گذاری خودرو و سلب این امر از«شورای رقابت» بنا بر پیشنهاد وزارت مربوطه ، اظهار کرد: وزارت مربوطه در سال گذشته اعلام کرد که با تغییر مرجع قیمت‌گذاری خودرو، ظرف یک‌ سال، تولید خودرو افزایش و قیمت آن کاهش می‌یابد اما در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش تولید خودرو نسبت به سال قبل از آن بودیم؛ علی‌ایحال ضرورت دارد این موضوع با اهتمام ویژه دنبال شود چرا که بیش از ۶ ماه از وعده داده شده گذشته است.

رئیس عدلیه در ادامه نشست امروز با یادآوری این مهم که در اقلامی نظیر دارو، تأمین و تخصیص ارز ، صدور مجوز واردات و شبکه توزیع بر عهده وزارت بهداشت است، تصریح کرد: اگر در شرایط فعلی، دلالی با هدف سودجویی یا اغراض دیگر در زمین دشمن بازی می‌کند باید با او برخورد قاطع به عمل آورد؛ لذا از دستگاه‌های اطلاعاتی و دستگاه‌های مسئول مطالبه داریم که چنانچه اطلاعاتی در این زمینه دارند به قوه قضاییه ارائه دهند؛ درغیراینصورت از بیان مسائل کلی که اذهان عمومی را مشوش می‌کند بپرهیزند.

وی افزود: از دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی و خودِ دولت این مطالبه را داریم که اطلاعات شبکه‌هایی که در تربیون‌های مختلف به نام شبکه فساد ،مافیایی و سودجویان اقلام از جمله دارو معرفی می‌شوند، اعلام شوند تا پیگیری‌ها و اقدامات قانونی در قبال آنها انجام گیرد.

***

نظر علی مطهری درباره طرح اصلاح یارانه‌ها

علی مطهری نایب رییس مجلس دهم در گفت‌وگو با برنا، در رابطه با ارز‌ ترجیحی و فایده‌ حذف آن گفت: احساس می‌کنم بهتر بود که این طرح در شرایط ثبات اقتصاد کشور انجام می‌شد. لذا به طور طبیعی باید بعد از رفع تحریم‌ها آغاز می‌شد. شاید چون افق روشنی برای توافق و احیای برجام وجود نداشته است، مجلس و دولت این کار را به عنوان یک اصلاح ضروری اقتصادی آغاز کردند. البته دلایل دیگری هم وجود داشته که دولت مجبور شده در وضعیتی که ثبات اقتصادی نداریم کار را شروع کند.

وی در رابطه با دلایل اجرای طرح اظهار داشت: یکی از دلایل این‌ که مجلس در قانون بودجه 1401، ارز 4200 تومانی برای خرید کالاهای اساسی در نظر نگرفته است. لذا دولت چنین ارزی در اختیار نداشته و مجبور بوده ارز را تک نرخی کرده و طرح را شروع کند. دلیل دیگر این‌ که قیمت‌های جهانی مواد غذایی مثل گندم و آرد و روغن در اثر تجاوز روسیه به اوکراین افزایش قابل توجهی داشته که به کشور ما هم سرایت کرده است. همچنین قاچاق این مواد غذایی که در کشور ما خیلی ارزان بود، افزایش چشمگیری داشت. شاید کسری بودجه دولت هم در اجرای طرح موثر بوده است.

نائب رئیس سابق مجلس افزود: البته فشاری که بر مردم وارد شده قابل انکار نیست. چرا که افزایش شدید  قیمت چند کالای اساسی منحصر به این کالاها نخواهد بود و در سایر کالاها و خدمات اثر می‌گذارد. این روزها دیده می‌شود که یک افزایش قیمتی در همه کالاها و خدمات رخ داده است. اما چون این اصلاح ضروری بوده، باید این کار به سرانجام برسد. اصل کار درست است گرچه زمان آن مناسب نبود. البته با توجه به دلایلی که عرض کردم «دولت مجبور به اجرای این طرح بوده است». 

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره هجمه‌ها علیه دولت در ارتباط با اجرای این طرح نیز عنوان کرد: زمانی که مجلس در قانون بودجه 1401 هیچ ارز ترجیحی در نظر نگرفته است، دولت نمی‌تواند مستقلا ارز ترجیحی اختصاص بدهد. البته بهتر بود که مجلس این کار را به بعد از رفع تحریم‌ها موکول می‌کرد، اما در شرایط موجود،  دولت برای تهیه کالاهای اساسی مردم مجبور بوده که این راه را آغاز کند. انتقادها به دولت چندان وارد نیست و اگر انتقادی باشد به خاطر این است که افزایش قیمت‌ها یک مقدار ناگهانی انجام شد. شاید بهتر بود قبلش با مردم صحبت می‌شد و یارانه‌ها قبلا واریز و سپس طرح آغاز می‌شد.

وی ادامه داد و خاطرنشان کرد: اشکالات جزئی وجود داشته است، اما اصل کار یک اصلاح ضروری اقتصادی است. «همه باید کمک کنیم تا آثار مثبت آن نمایان شود». قطعا از رانت و فساد و قاچاق کالا تا حد مطلوبی جلوگیری خواهد شد. توزیع یارانه این کالاها عادلانه‌تر خواهد بود. البته بهتر است که قانون مجلس مبنی بر کالابرگ الکترونیکی هرچه زودتر اجرا شود، تا توزیع یارانه به شکل بهتری صورت بگیرد.

***

قالیباف: شجاعت را از مدیران گرفته ایم

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران گفت: در برخی موارد در تصمیم‌گیری‌ها در بخش‌های دولتی به نوعی شجاعت را از مدیران گرفته‌ایم و بعد که قرار است واگذاری صورت گیرد طرف نمی‌داند که چه آینده‌ای مقابل او است چون پشت سرش را می‌بیند که واگذار شده اما با تغییر جریان سیاسی نبش قبر برای آن واگذاری صورت می‌گیرد. این از مشکلات ما است به خصوص وقتی که بحث‌ها سیاسی می‌شود. اگر سیاست در اقتصاد حاکم شود تبعات آن قابل گفتن نیست. از طرف دیگر اینکه واگذار کنید و بعد درآمد کسر شده در مسیر اصل ۴۴ نباشد و صرف پرداخت حقوق و امور جاری شود، درست نیست. این یعنی دارایی مولد داده تا هزینه جاری تأمین شود. این رویکرد چه نسبتی با اصل ۴۴ دارد؟

وی با اشاره به روند خصوصی‌سازی در ۱۵ سال گذشته گفت:‌ چند ده میلیارد دلار از سرمایه‌های کشور خارج شده است. آوردن سرمایه از خارج به داخل پیشکش، اول سرمایه داخل بیرون نرود. باید بتوانیم سرمایه‌هایمان را حفظ کنیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به ایرادات در نحوه قانون‌گذاری گفت: ما در قانون‌گذاری ثبات لازم را نداریم. گاهی در قوانین سالیانه بودجه به قانون‌های مادر دائمی تعرض می‌شود که این اشکال ما در مجلس است. باید درباره تمامی امور با هم گفت‌وگو کنیم تا خطا در تشخیص و هدف‌گذاری نداشته باشیم که داریم. همچنین نباید خطای سیاسی و سیاستی، تخصیص اعتبار و تضعیف بخش خصوصی نداشته باشیم که این‌ها را هم داریم. گاهی احساس می‌کنیم بخش خصوصی از ما نیست و آن را رقیب می‌دانیم. در زبان چیز دیگری می‌گوییم اما در عمل رفتارمان به گونه‌ای دیگر است.

رئیس مجلس تأکید کرد: باید شجاعانه تصمیم بگیریم و هزینه بدهیم که در غیر این صورت هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. در حوزه قضایی به ترک فعل رسیدگی می‌شود اما به نظرم رسیدگی نمی‌شود. امروز در کشور ما با کسانی کار دارند که دارند کار می‌کنند. افسوس می‌خورم از وضع افرادی که به ظاهر متخصص و قلمزن هستند اما نوکری برای دیگران می‌کنند. من گفتم از بحث‌ها عبور کردم اما معلوم نیست دوستانی که در بخش خصوصی کار می‌کنند این طور باشند.

***

تبصره‌ موجود در طرح شفافیت کلیت مصوبه را زیر سوال می‌برد

نقوی حسینی، نماینده مجلس دهم، در آغاز درباره ایرادات طرح شفافیت قوای سه گانه به «مثلث‌آنلاین» گفت: «به هر حال مجلس یازدهم مدعی به نتیجه‌رساندن طرح شفافیت در تمام قوا بود از جمله در مجلس و آراء نمایندگان؛ مثلا نماینده‌ای داریم که به مردم گفته است با طرح صیانت مخالفم بعد در مجلس رأی مثبت داده است این تضاد رفتار درستی نیست اگر آراء شفاف باشد کسی نمی‌تواند این کار را بکند نمی‌توان در حوزه انتخابیه گفت من با طرح کشاورزان موافقم بعد در مجلس به همان طرح رای منفی دهید.

این طرح بالاخره به صحن علنی آمد و با رأی بسیار بالایی به تصویب رسید اما در این طرح تبصره‌ای گذاشته شده است که کلیت مصوبه را زیر سوال می‌برد بالاخره نمایندگان باید به این موضوع پاسخ دهند مردم خوشحال شدند که مجلس طرح شفافیت را تصویب کرده وقتی به متن می‌روید مشخص است که بخش عمده شفافیت کدر شده است و اصلا شفافیت مطرح نشده است و آن تبصره‌ای است که می‌گوید برخی مصوباتی که صنفی و منطقه‌ای باشد مستنثی از طرح شفافیت است. من سؤالم این است که بالاخره طرح‌های صنفی به چه معناست؟

طرحی که مطالبه صنعت‌گران و ورزشکاران و کشاورزان و دامداران و... هست همه صنف هستند وقتی اینها شامل شفافیت نشوند که درست نیست طرح‌های منطقه‌ای هم که استثنا شده‌اند پس می‌شود بگویید کدام طرح شامل شفافیت می‌شود؟ آنچه مردم خواستار شفافیت آن هستند همین طرح‌های صنفی و منطقه‌ای است چون می‌خواهند ببینند وکلیشان در این زمینه نظرش چیست یا در مورد طرح منطقه‌ای چه رأیی داده است وگرنه بقیه موضوعات که بحث ملی دارد و شاید خیلی مطالبه عموم نباشد اما بحث اصلی همین‌جاست و وارد شدن این تبصره بر طرح در واقع طرح شفافیت را زیر سوال برده است».