قد خودروسازان داخلی  چقدر است؟!

محمد سعادتمند،   4010302071 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
قد خودروسازان داخلی  چقدر است؟!

صنعت خودرو یکی از مهم ترین  و تاثیر گذار ترین صنایع کشور است که میزان و شعاع تاثیر گذاری آن علاوه بر ابعاد فنی صنعتی  و اقتصادی به مسائل پیچیده و بسیار مهم اجتماعی و سیاسی نیز تسری یافته است.

به این دلایل دهه هاست که بالاترین حمایت ها در دولت های مختلف از این صنعت به عمل آمده که با کمال تاسف خروجی و نتیجه همه آنها آن چیزی است که این روزها از این صنعت می بینیم که آن چنان عیان است که حاجت به هیچ بیانی نیست.

 و حتی  کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری هم حداقل در دو نوبت انتقادهای صریح و بی سابقه ای را نسبت به ضعف های خودروسازی داخلی مطرح نموده اند.

با عنایت به این شرایط  انتقادها از خودرو سازان بویژه در چند ماه گذشته به شدت افزایش یافته و در نتیجه انتظار می رفت که خودروسازان محترم پاسخ قابل قبولی برای این انتقادهای به حق داشته باشند.

اما آن چه در عمل شاهد بودیم این بود که خودروسازان هیچ وقعی به کلیه انتقادهای شخصیت های مختلف کشور ننهاده و همچنان با قدرت به همان راه خود ادامه می دهند.

البته مدیر عامل محترم  ایران خودرو  بالاخره به خود زحمت داده و در جواب انتقادات جمله ای را فرموده اند که می تواند در توجیه چرایی بی توجهی  این عزیران به کلیه موضع گیری ها در خصوص صنعت خودرو  بسیار روشنگر باشد. 

جمله قصار و گهر بار  ایشان این بود : " اگر می‌خواهید از صنعت با افتخار خودرو تحلیل کنید باید قدتان هم قد صنعت خودرو شود. تازه در آن زمان هم تجربه نخواهید داشت ".

در واقع ایشان به طور ضمنی هیچ کس را هم قد صنعت خودرو ندانسته اند .

با توجه با این فرمایش حکیمانه خواهش جدی ما این است که این عزیران خودروساز همانگونه که د ر تمام چند دهه گذشته تعیین کرده اند که ما باید خودرو سه دهه پیش را به قیمت خودرو روز دنیا بخریم ، کیفیت و شرایط آن را هم  آنها برایمان تعیین کرده اند ، حتی تعیین کرده اند که چگونه  توسط این خودروهای ساخت آنها کشته شویم ؛ با باز نشدن ایربگ یا عمل نکردن ترمز و یا انفجار بر اثر کیفیت پایین باک بنزین خودرو و ...  لطف کنند و مشخص نمایند که در این کشور دقیقا چه کسی هم قد صنعت خودرو این آقایان است تا ما دست به دامان همان شخصیت شویم.

در اینجا کسانی را که در مناسبت های گوناگون  از خودروسازان  با شدت و حدت های مختلف انتقاد کرده اند به طور خلاصه ذکر می کنیم تا ببینیم بالاخره یک هم قد خودروسازان محترم در این بین پیدا می شود یا خیر .

یک طیف از منتقدین کسانی هستند مانند نگارنده حقیر که هیچ عِده و عُده ای جز قلم خود نداشته و به طور حتم از مصادیق بدیهی جمله قصار مدیر عامل محترم ایران خودرو می باشیم.

طیف دیگری از منتقدین شامل این عزیزان می باشد : رییس  جمهور ، رییس مجلس ، رییس قوه قضاییه ، رییس مجمع تشخیص مصلحت ، برخی نمایندگان مجلس ، رییس پلیس راهور کشور و ... .

حال در خواست عاجزانه ما از مدیر عامل  بزرگ ترین خودرو ساز ! کشور این است که از بین خیل منتقدین اگر کسی را هم قد صنعت پر افتخار خودروسازی می دانند مشخص نمایند و اگر قد این صنعت را آنقدر بلند مرتبه می پندارند که هیچ کس را یارای برابری با آن نیست به صراحت این مطلب را اعلام نمایند تا تکلیف بر همگان روشن شود.