واکنش سخنگوی دولت به شایعه افزایش قیمت بنزین/ دفاع صفارهرندی از تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی/ توضیحات عبدالملکی درباره علت حذف یارانه برخی از مردم

گروه سیاسی الف،   4010301056 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش سخنگوی دولت به شایعه افزایش قیمت بنزین/ دفاع صفارهرندی از تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی/ توضیحات عبدالملکی درباره علت حذف یارانه برخی از مردم

 آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱ خردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۵۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۷۴ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۳۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۷۵۷ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۶۰۷ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۹۹۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۷ هزار و ۴۹۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

دفاع صفارهرندی از تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی

حسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر ارشاد در دولت نهم در بخشی از گفتگو درباره اصلاح‌طلبان به فرهیختگان گفت: «اشکالاتی متوجه سیستم ماست. اگر کارآمدی نظام را بالا ببریم حتی ممکن است آنها[اصلاح‌طلبان] زمانی حرف‌های درستی زده باشند و ما امروز بگیریم.

من معتقدم تحزب برای کشور ما یا باید خودش باشد یا باید بدیلی برایش پیدا شود. بدون آن ما مشکل داریم، باید سیستم را با داشتن تشکیلاتی که درون آن ایده‌های یکسان پرورده شود و کادر‌سازی شود و آموزش داده شود و دولت سایه تشکیل شود کارهایمان را سامان بدهیم.

امروز ما فاقد آن هستیم و به‌صورت سوری احزاب شکلی به نام حزب داریم ولی به‌صورت حزب کارآمد نیستند، این را باید حل کنیم. نظام ما بیشتر ریاستی است و باید به سمت نظام پارلمانی برویم. ما رئیس‌جمهوری انتخاب می‌کنیم و می‌گوییم هشت سال بیخ ریش ماست و باید هشت سال تحملش کنیم.

درحالی که در نظام پارلمانی اگر رئیس دولت نتوانست کاری بکند و عرضه نداشت باید بعد از یک ماه کنار گذاشته شود و دیگری را آورد، اینها را باید حل کنیم حتی اگر منجر به تجدیدنظر در قانون اساسی شود. باید آنجا که لازم است به این سمت برویم. دوره‌ای طولانی و بیش از 30 ‌سال از تجدیدنظر در قانون اساسی گذشته است. ممکن است خیلی‌ها اینها را قبول نداشته باشند، من سلیقه خودم را می‌گویم.»

***

واکنش سخنگوی دولت به شایعه افزایش قیمت بنزین

سخنگوی دولت با رد خبر افزایش قیمت بنزین، گفت: منظور رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی سازی و مبارزه با رانت خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی.

علی بهادری جهرمی در گفتگو با ایرنا، درباره اینکه آیا دولت برنامه یا تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا دیگر فرآورده‌های نفتی در دستور کار دارد، افزود: خیر، دولت هیچگونه تصمیم یا حتی برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده‌های نفتی وجود ندارد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این سوال که منظور رییس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی چه بود، خاطرنشان کرد: سخنرانی رییس محترم جمهور در «نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران» و مرتبط با مسأله خصوصی سازی بود و به شکل شفاف هم نسبت به لزوم گرفتن تصمیمات سخت و جدی در مقابله با رانت‌خوارانی که سال‌ها حقوق مردم را پایمال کرده‌اند بیان کرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: این صحبت پیش از این هم مطرح و تاکید شده بود به‌جای برخورد صرف با مفسد باید ریشه فساد خشکانده شود و بسترهای فسادزا از بین رود.

وی تاکید کرد: از آنجا که برخورد قضایی صرف به تنهایی نمی‌تواند راه حل برخورد با مفاسد باشد، رئیس‌جمهور این موضوع را مطرح کرد.

***

توضیحات عبدالملکی درباره علت حذف یارانه برخی از مردم

به گزارش ایرنا، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار و رفاه اجتماعی در نشست هم‌اندیشی نمایندگان برای اجرای سیاست‌های کلی نظام درخصوص آخرین وضعیت نحوه تخصیص یارانه‌ها گفت: از سال ۹۳ سامانه یارانه‌ها بسته شد و دیگر کسی نمی‌توانست به صورت سیستماتیک در آن اطلاعاتی را وارد کند، تنها افراد با حضور در محل پلیس ۱۰+ می‌توانستند اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند. براساس سامانه رفاه ایرانیان ۷۳ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کردند که ۶۱ میلیون نفر از این افراد همزمان یارانه معیشتی و یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند.

وی تصریح کرد: بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و عدم واریز یارانه به حساب برخی خانوارها، سامانه‌ای را وزارت کار راه‌اندازی کرد که طی یک هفته حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از افراد درخواست بازنگری در اطلاعات خود را ثبت کردند و در حال بررسی است. یکی از اشکالات در وزارت کار این است که اطلاعات افراد کاملا مشخص نیست و برای پرداخت یارانه از دیگر مراکز اطلاعات خود را دریافت کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: به حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از افرادی که در فروردین ماه یارانه تعلق می‌گرفت، در اردیبهشت ماه یارانه‌ای پرداخت نشد و در مجموع برای ۷۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دور اول براساس اسناد و مدارک یارانه واریز شده است.

عبدالملکی در واکنش به انتقاد نماینده‌ها درخصوص قطع یارانه برخی افراد، گفت: براساس قانون باید یارانه دهک‌های پردرآمد حذف شود اما اگر می‌خواهیم به همه افراد و اقشار یارانه دهیم اینگونه یارانه در اختیار افراد ضعیف جامعه قرار نخواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه باید شناسنامه اقتصادی خانوارها شفاف شود، اظهار کرد: افرادی که درخواست یارانه کرده‌اند به دو گروه تقسیم می‌شوند، ابتدا افراد پردرآمدی که با وجود داشتن دارایی و سرمایه به عنوان یک ایرانی درخواست واریز یارانه دارند و آن را حق خود می‌دانند و دیگر خانواده‌هایی هستند که با وجود جدا شدن فرزندان آن‌ها از خانواده و داشتن زندگی مستقل، به دلیل احتساب سرجمع خانواده، یارانه سرپرست خانواده قطع شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: برخی افراد نیز هستند که به دلیل عدم شفافیت شناسنامه اقتصادی، یارانه آن‌ها قطع شده است به طور مثال برخی افراد کارپرداز شرکتی هستند و یا دارای صندوق قرض الحسنه خانوادگی می باشند به این دلیل یارانه آن‌ها قطع شده است. بنابراین ما برای ایجاد شفافیت در اطلاعات اقتصادی خانواده‌ها سریعا سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که از حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری که یارانه آن‌ها قطع شده ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر درخواست بازنگری اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

***

انتقاد روزنامه اصولگرا از ضعف رسانه‌ای دولت در طرح اصلاح یارانه ها

رسالت نوشت: «اقدام بزرگ دولت سیزدهم در شروع جراحی اقتصادی، آن‌هم در شرایطی که هنوز چند ماه تا یک‌سالگی دولت باقی‌مانده، ستودنی است. صحبت مستقیم رئیس‌جمهور با مردم از رسانه ملی، حضور او و همکاران ارشدش در مراکز خرید و در میان مردم و آغاز واریز یارانه به‌حساب برخی دهک‌ها همزمان با سخنان رئیس‌جمهور، از نقاط برجسته کنش رسانه‌ای دولت و به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور است...

تأکید چندباره دولتمردان بر این‌که دولت پا در مسیر سختی گذاشته یا آن‌که رئیس‌جمهور آبروی خود را در دست گرفته، صرف‌نظر از تلاش مخلصانه‌ای که دولتمردان به خرج داده‌اند، از منظر رسانه درست نیست. مخاطب، به‌ویژه اگر کمتر برخوردار و نگران آینده باشد، از خود سؤال می‌کند که مگر چه اتفاق سخت و ترسناکی قرار است رخ دهد که دولتمردان در مواجهه با مردم، مرتب این‌گونه سخن می‌گویند. ضمن آن‌که تجربه هم نشان داده که هر کس با جلب همراهی مردم، پا در مسیر اصلاحات جدی بگذارد، جایگاه بالاتری هم در میان مردم خواهد یافت و هر که از آن فاصله بگیرد، با افت شدید سرمایه اجتماعی مواجه خواهد شد‌.

ایراد سخنان ضدونقیض از سوی مسئولان اقتصادی، می‌تواند حس بلاتکلیفی و رهاشدگی را در میان مردم به وجود آورد. هرچند با قاطعیت رئیس‌جمهور، کمتر شاهد این مورد بوده‌ایم، اما کمترین مقدار ناهماهنگی هم زیاد است.»

***

ماجرای نقل‌قول غلط از الجزیره درباره دیدار امیر قطر با رهبر انقلاب

طی ساعات گذشته با ارجاع به یک خبر شبکه الجزیره درباره دیدار اخیر امیر قطر با رهبر معظم انقلاب اسلامی، این ترجمه از خبر مذکور دست به دست می‌شود که وزیر خارجه قطر گفته است رهبری ایران به هیئت قطری اعلام کرده که "آماده سازش درباره پرونده ایران است".

به گزارش تسنیم، یک نگاه ساده نشان می‌دهد این ترجمه کاملاً معیوب و شیطنت‌آمیز و با مقاصد سیاسی انجام شده است.

الجزیره در خبر خود این سخن را به‌نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی درج نکرده بلکه از کلمه Leadership استفاده کرده است که در عرف دیپلماتیک از آن به «مقامات» تعبیر و ترجمه می‌شود، لذا ترجمه آن به رهبر ایران کاملاً غلط است.

همچنین این شبکه از کلمه «Compromise» استفاده کرده که غالباً به‌معنای مصالحه است.

در همین باره خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه به تسنیم گفت که اولاً چنین روایتی از دیدار کاملاً غلط است و ثانیاً به‌نظر می‌رسد حتی در ترجمه از الجزیره هم دقت کافی صورت نگرفته است و یک شیطنت‌ رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز در میان است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب هیچ سخنی از سازش به میان نیاورده‌ بلکه به امیر قطر فرمودند؛ "ما همیشه گفته‌ایم که مذاکرات باید نتیجه‌دار باشد نه وقت تلف‌کردن. آمریکا‌یی‌ها می‌دانند که برای این کار باید چه اقدامی انجام بدهند".

خطیب‌زاده تأکید کرد: از مضمون فرمایش رهبر معظم انقلاب کاملاً مشخص است که توپ در زمین آمریکاست که باید برای اجرای تعهداتش تصمیم سیاسی عاقلانه بگیرد.

***

چه مجموعه‌هایی از شفافیت مستثنی شدند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه ، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی  را از شمول این قانون مستثنی کردند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشمولان قانون شفافیت قوای سه گانه را موظف کردند تا هر ۶ ماه یکبار گزارش عملکرد خود درخصوص اجرای این قانون را به کمیسیون شوراهای مجلس ارائه دهند.

***

نادران نامزد ریاست مجلس شد

ولی اسماعیلی سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: از صبح امروز ثبت نام کاندیداهای انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در فراکسیون انقلاب اسلامی آغاز شده و کاندیداها می‌توانند تا عصر فردا اسامی خود را به ما اعلام کنند.

وی افزود: عصر سه‌شنبه نیز مجمع عمومی فراکسیون انقلابی مجلس تشکیل جلسه می‌دهد و نتیجه رأی‌گیری درباره گزینه‌های هیئت رئیسه مجلس در مجمع عمومی، صبح چهارشنبه در اختیار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امیدوارم کسانی که رأی لازم را برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس در فراکسیون انقلاب اسلامی نمی‌آورند، به تعهد خود پایبند باشند و دیگر در صحن علنی مجلس برای انتخابات هیئت رئیسه کاندیدا نشوند.

اسماعیلی درباره گزینه‌های تصدی ریاست مجلس در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم، بیان کرد: امروز الیاس نادران به صورت رسمی و طی نامه‌ای برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام کاندیداتوری کرد. محمدباقر قالیباف هم برای حضور در انتخابات ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده است.

وی اظهار داشت: هنوز نماینده دیگری برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی نکرده است.

ذبیح الله اعظمی، نماینده جیرفت و عنبرآباد به تابناک گفت: درباره انتخابات هیات رییسه می‌توان گفت که قطعا هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در انتخابات چهارشنبه تغییر خواهد کرد، ولی این تغییر شامل حال تغییر رییس نشده و آقای قالیباف رییس می‌ماند.

وی درباره ارزیابی خود از میزان رای قالیباف نسبت به دوره پیش گفت: آقای قالیباف رییس می‌ماند؛ اما قطعا ایشان رای سال پیش را کسب نخواهند کرد، چون هم مساله برخی حاشیه‌ها وجود دارد و هم اینکه آقای نادران به عنوان کاندیدای ریاست مطرح شده اند و وی اطلاعیه پرچالشی را منتشر کرده است که قطعا مجموع این اقدامات می‌تواند روی رای ریاست مجلس تاثیرگذار باشد.

اعظمی درباره پیش بینی خود از تغییر در دیگر بخش‌های هیات رییسه هم خاطرنشان کرد: ترکیب دبیران و ناظران هیات رییسه به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد و ممکن است نواب هم دچار تغییراتی شوند و اگر همین نواب فعلی انتخاب شوند با رای شکننده خواهد بود.

***

درخواست غریب آبادی از رسانه ها

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در جلسه با نمایندگان رسانه‌ها، سفر خانم «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه، به ایران و گزارش ارائه شده از سوی وی را حرفه‌ای و سازنده دانست و تاکید کرد: این گزارش و مواضع خانم دوهان در کنفرانس خبری تهران نشان داد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران مشکلات زیادی را در حوزه‌های مختلف برای مردم بوجود آورده است و این بر خلاف ادعای مسئولان آمریکایی است که ادعا می‌کنند تحریم‌ها علیه مردم نیست!

غریب آبادی، با اشاره به بخشی از گزارش خانم دوهان مبنی بر اینکه «تحریم های یکجانبه تمام حقوق بشر ایرانیان را نقض کرده است»، آثار منفی اعمال تحریم‌های آمریکا را موضوعی فراجناحی دانست.

به گفته دبیر ستاد حقوق بشر شایسته است که رسانه‌ها و کارشناسان به این موضوع به عنوان یک پروژه ملی نگاه کنند و نه یک موضوع سیاسی محل اختلاف بین جناح‌های سیاسی کشور.

عصرایران درباره گزارش آلنا دوهان پیرامون آثار سوء تحریم ها بر ملت ایران نوشت: «هر نگاهی که به عملکرد و اهداف ستاد حقوق بشر قوه قضاییه داشته باشیم انتشار این گزارش بی‌شک یک موفقیت برای تیم جدید ستاد مدیریتی آن است...

از فحوای رئوس گزارش چنین بر می‌آید که همه جا انتقاد از اِعمال تحریم‌ها و توصیف آثار سوء آن بر زیست اجتماعی و اقتصادی ایرانیان را شنیده است حال آن که برخی حدس می‌زدند کسانی بخواهند ایران را هم مقصر جلوه دهند اما کدام ایرانی وطن‌دوستی از یاد می‌برد که آمریکا بود که از برجام خارج شد و موج امید برخاسته از توافق هسته‌‌ای را به یأس بدل کرد؟ از این رو این سخن گزاف نیست که صراحت و فقدان لکنت در محکومیت تحریم ها در گزارش ناشی از اطلاعات فعالان سیاسی و مدنی و اجتماعی در گفت و گوها با خانم گزارشگر هم بوده چرا که دریافته طیف متنوعی هستند که احتمالا به به عملکردهای داخلی معترض اند ولی در بحث تحریم ها و دفاع از برجام  یک پارچه موضع گرفته اند و همین بر او اثر گذاشته باشد.

هر نقدی ولو در حوزه حقوق بشر در ایران داشته باشیم مانع از آن نیست که تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه مردم ایران را نقض آشکار حقوق بشر بدانیم و از گزارش خانم گزارشگر استقبال کنیم.»

***