۱۱هزار میلیارد تومان برای حمایت از بیماران مزمن و بیمه همگانی اختصاص یافت

گروه اجتماعی الف،   4010231061

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای حمایت از بیماران صعب العلاج و مزمن و بیمه همگانی اختصاص یافت و بیماری‌های صعب العلاج تحت حمایت بیمه از ۲۰ بیماری به بیش از ۳۷ بیماری گسترش یافت.

۱۱هزار میلیارد تومان برای حمایت از بیماران مزمن و بیمه همگانی اختصاص یافت

محمد مهدی ناصحی در گفت و گو با پایگاه خبری ساعت سلامت افزود: تا سال گذشته فقط یک اعتبار 900 میلیارد تومانی حمایت از برای بیماران خاص وجود داشت که امسال به 1200 میلیارد تومان افزایش یافت و بودجه‌ای برای حمایت از بیماران مزمن و صعب العلاج وجود نداشت.

وی افزود: اختصاص 11 هزار میلیارد تومان برای حمایت بیمه‌ای بیماران مزمن و صعب العلاج و بیمه همگانی اتفاق بسیار خوبی است. 5 هزار میلیارد تومان از این اعتبار برای حمایت از بیماران صعب العلاج و 6 هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی است که امسال به بودجه سازمان بیمه سلامت اضافه شده است.

ناصحی گفت: با اختصاص این اعتبار جدید 11 هزار میلیارد تومانی بخش مهمی از هزینه‌های درمان بیماران صعب العلاج پرداخت شود. تا مجبور نباشند برای تامین هزینه‌های درمان از سایر هزینه‌های زندگی خود خرج کنند و دچار فقر شوند. البته این اعتبار برای بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت است. و باید برای سایر بیمه‌ها نیز برنامه‌ریزی شود تا دچار دوگانگی نشویم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می گوید: اعتبار 900 میلیارد تومانی که در گذشته برای بیماران خاص وجود داشت. فقط برای حمایت از پنج بیماری ام اس، بیماران دیالیزی، پیوند کلیه، هموفیلی و تالاسمی بود. اما امسال با اختصاص حدود 11 هزار میلیارد تومان اعتبار جدید هزینه های حداقل 20 بیمای دیگر از جمله سرطان‌ها، شیمی درمانی. پارکینسون و بیماری‌های خونی نیز پوشش داده می شود.

سرطان، پارکینسون و بیماری‌های خونی تحت حمایت بیمه

وی می افزاید: گر چه فرانشیز و پرداخت از جیب این بیماران صفر دیده نشده است. اما با اختیارات سازمان بیمه سلامت که به  استانها نیز تفویض شده تقریبا هزینه‌های درمانی و دارویی این بیماران نزدیک به صفر و در حد رایگان می شود. و فشار از دوش این بیماران و خانواده‌های آنها کم می شود.

ناصحی درباره پوشش داروهای خارجی بیماران مزمن گفت: در مورد داروهایی که نوع داخلی با کیفیت داشته باشد. از سوء استفاده هایی که برای فروش این داروها وجود دارد جلوگیری می کنیم. زیرا اگر در این مورد نظارت نباشد. در حد توان دولت نیست. که همه داروهای برند خارجی را پوشش دهد. اما داروهای خارجی که واقعا مورد نیاز بیماران صعب العلاج و مورد تایید انجمن‌های علمی تخصصی است. و داروهای داخلی جوابگو نیست. پوشش داده می شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: در ابتدا با استفاده از این اعتبار جدید 11 هزار میلیارد تومانی. حدود 20 بیماری مزمن و صعب العلاج با هماهنگی معاونت درمان وزارت بهداشت تحت حمایت قرار گرفت. اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد این بیماری‌های به حدود 37 بیماری رسیده وممکن است بیشتر هم بشود.

ناصحی گفت: برخی بیماری‌های مزمن مثل دیابت یا بیماران قلبی و عروقی مزمن که نیاز به جراحی یا داروهای گرانقیمت دارند. تحت حمایت بیمه‌‌ای قرار می گیرد. با تامین این اعتبار هزینه‌های درمانی بیماران صعب العلاج و مزمن کم و پرداخت از جیب این بیماران به شدت کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساعت سلامت. کل اعتبار سازمان بیمه سلامت 32 هزار میلیارد تومان است که امسال حدود 11 هزار میلیارد تومان به عنوان ردیف حمایت از بیماران مزمن و صعب العلاج. به آن اضافه شد.