واردکنندگان آلمانی پول گاز روسیه را به روبل می‌دهند

گروه اقتصادی الف،   4010230008
واردکنندگان آلمانی پول گاز روسیه را به روبل می‌دهند

واردکنندگان گاز آلمان اجازه یافتند برای پرداخت پول گاز روسیه، حسابهایی به روبل نزد گازپروم بانک افتتاح کنند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به رویترز گفتند: افتتاح حساب تا زمانی که پرداختها به روبل انجام نگیرد، تحریمها را نقض نخواهد نکرد.

کمیسیون اروپا هفته جاری به اعضای اتحادیه اروپا اعلام کرد می توانند به خرید گاز روسیه بدون نقض تحریمهای وضع شده علیه این کشور ادامه دهند. این کمیسیون در دستورالعمل مکتوب رسمی به دولتهای اروپایی، با اقدام شرکتها برای افتتاح حساب به روبل در گازپروم بانک موافقت نکرد اما به طور آشکار اعلام نکرد چنین اقدامی به منزله نقض تحریمها خواهد بود.

بعضی از خریداران گاز در اروپا مواضع گوناگونی اختیار کرده اند. نهایتا کشورهای اتحادیه اروپا مسئول عمل به تحریمهای این بلوک هستند که از سوی همه ۲۷ عضو این بلوک تصویب شده اند. بروکسل می تواند علیه دولتی که در اجرای این تحریمها کوتاهی کند، اقدام حقوقی انجام دهد.

یونی پر که بزرگترین واردکننده گاز از روسیه به آلمان است، اعلام کرد برای عمل به مکانیزم جدید پرداخت پول گاز روسیه، یورو را به حساب خود در گازپروم بانک منتقل می کند.

گروه انرژی انی ایتالیا هم هفته جاری اعلام کرد پروسه گشایش دو حساب در گازپروم بانک را آغاز کرده است. گروه نیروی فرانسوی انژی هم اعلام کرد پرداخت بعدی به گازپروم را پیش از پایان ماه طبق توافق بین دو شرکت، به یورو انجام خواهد داد. اما شرکت انرژی دولتی گازوم فنلاند حاضر نشده است از سیستم جدید استفاده کند و اعلام کرده است که اختلاف بر سر پرداخت به روبل با گازپروم اکسپورت را به داوری خواهد برد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد نیمی از ۵۴ مشتری گازپروم، حسابهایی در گازپروم بانک افتتاح کرده اند.

پس از این که مسکو از خریداران خارجی خواست پول گاز را به روبل پرداخت کنند و گاز بلغارستان و لهستان را در پی امتناع این دو کشور از پذیرش این درخواست قطع کرد، شرکتهای مستقر در اتحادیه اروپا در تکاپو برای شفاف سازی این بلوک درباره نحوه خرید قانونی گاز روسیه بودند.  

روسیه اعلام کرده که شرکتهای خارجی باید دو حساب برای عمل به مکانیزم جدید پرداخت افتتاح کنند که یکی به دلار یا یورو و دیگری به روبل خواهد بود و شرکتهای اروپایی باید ظرف ۴۸ ساعت، تبدیل پول را کامل کنند.

اتحادیه اروپا دو دستورالعمل مکتوب در اختیار کشورهای عضو این بلوک قرار داده است اما در هیچ کدام به صراحت گفته نشده است گشایش حسابها به روبل، نقض تحریمهای وضع شده علیه مسکو حواهد بود. این موضوع باعث سرگردانی شرکتهایی شد که به دنبال روشن شدن امکان افتتاح این حسابها برای خرید گاز بودند.

تقریبا همه قراردادهای خرید گاز شرکتهای اتحادیه اروپا با گازپروم، به یورو یا دلار بوده و بعضی از شرکتهای غربی حسابهایی نزد گازپروم بانک گشوده اند.

نواک در نشستی اعلام کرد حدود نیمی از مشتریان گازپروم حسابهای ویژه در گازپروم بانک را به ارز خارجی و به روبل گشوده اند.

خریداران گاز روسیه که در آوریل تحویل داده شده است، تا ۲۰ مه مهلت دارند پول پرداخت کنند.

قیمت گاز اروپا سراسر هفته به دلیل نگرانی نسبت به نحوه پرداخت قانونی پول واردات گاز روسیه توسط شرکتهای اروپایی، نوسان داشت. روسیه حدود ۴۰ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین می کند و کشورهای اروپایی برای پر کردن مخازن گاز در تابستان امسال پیش از آغاز فصل سرما، تحت فشار هستند.

بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار زیرساخت گاز اروپا، ذخایر گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود ۴۱ درصد پر است و به نظر می رسد تا اول نوامبر، در مسیر رسیدن به حداقل ظرفیت ذخیره سازی جدید ۸۰ درصد قرار دارد.