مراقب تب کریمه کنگو باشید

گروه سلامت الف،   4010229068

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما، شهروندان مراقب وقوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است، باشند.‌

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان، محمدباقر حاج‌کاظمی اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از وقوع این بیماری جلوگیری کرد.

وی گفت: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام قابل انتقال است و افراد در تماس با دام و فرآورده‌های دامی شامل دامداران، توزیع‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی، سلاخان، قصابان و نیز بانوان خانه‌دار افراد در معرض این بیماری هستند.

این مسئول بیان کرد: مهم‌ترین عامل در انتقال این بیماری از دام به دام و از دام به انسان کنه‌ها است، به همین دلیل در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام، نباید کنه را له کرد که این امر باعث انتقال ویروس این بیماری از طریق منافذ پوستی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، مهم‌ترین نشانه بیماری تب کریمه کنگو در دام را تب عنوان کرد و گفت: دام‌های مبتلا به کریمه کنگو چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی‌اشتهایی شده که معمولاً برای دامداران و حتی دامپزشکان قابل تشخیص نیست که این مدت زمان پخش ویروس است که حتی بدون درمان هم بهبودی در دام حاصل می‌شود.

حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه در فصل گرما نظارت‌های بهداشتی بر کشتارگاه‌ها تشدید می‌شود، یادآور شد: شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از واحدهای تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت‌دار استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید از مصرف گوشتی که در خارج از کشتارگاه ذبح می‌شود پرهیز کنند، تصریح کرد: لاشه‌ها در کشتارگاه‌ها به مدت ۲۴ ساعت در اتاق پیش سرد نگهداری شده و بعد اجازه ترخیص داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که گوشت دام‌های ذبح شده در مراسم ملی، مذهبی و قربانی را ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام را ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال معمولی نگه‌داری کنند، خاطرنشان کرد: با نگه‌داری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه، PH گوشت کاهش می‌یابد و به عبارت دیگر گوشت حالت اسیدی به خود می‌گیرد و ویروس کریمه کنگو و بسیاری از عوامل بیماری‌زای دیگر به دلیل حساس بودن به PH اسیدی، از بین می‌رود.