بایدن: با سوئد و فنلاند برای مقابله با تهدیدها همکاری می‌کنیم

گروه جهان الف،   4010228114

رئیس جمهور آمریکا با استقبال از تقاضای سوئد و فنلاند جهت عضویت در ناتو گفت، از درخواست‌ این دو کشور برای عضویت در ناتو حمایت می‌کند.

بایدن: با سوئد و فنلاند برای مقابله با تهدیدها همکاری می‌کنیم

به گزارش فارس، رئیس جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه درباره تقاضای رسمی سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو گفت ایالات متحده با این دو کشورهمکاری خواهد کرد.

 «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در این زمینه گفت: «در حالی که درخواست‌ فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو مورد بررسی قرار می‌گیرد ایالات متحده با آنها همکاری خواهد کرد تا در برابر هر گونه تهدید علیه امنیت مشترک ما گوش‌به‌زنگ باشند و بتوانند با ستیزه‌جویی‌ها یا تهدید به ستیزه‌جویی‌ها مقابله کنند.»

بایدن در بخش دیگر بیانیه خود گفت که به گرمی از درخواست‌های تاریخی فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو استقبال کرده ، قویاً از آن حمایت می‌کند و مشتاقانه منتظر همکاری با کنگره ایالات متحده و متحدان در ناتو برای ورود سریع فنلاند و سوئد به قوی‌ترین ائتلاف دفاعی جهان (ناتو) است.

بایدن گفت: «سوئد و فنلاند تصمیم مهمی برای عضویت در ناتو پس از فرآیندهای دموکراتیک کامل و فراگیر در هر کشور گرفته اند. ناتو امنیت یک میلیارد نفر را در اروپا و آمریکای شمالی تضمین می‌کند  که با تعهد مشترک ما به اصول دموکراتیک و چشم انداز صلح و رفاه در اروپا و سراسر جهان متحد شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: «مشتاقانه منتظر هستم تا فردا پنجشنبه از رئیس جمهور فنلاند و نخست وزیر سوئد در واشنگتن استقبال کنم تا بتوانیم در مورد برنامه‌های ناتو و امنیت اروپا آنها رایزنی بیشتری داشته باشیم.»

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت فنلاند و سوئد به طور رسمی برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست داده‌اند.

این درخواست‌ها باید توسط ۳۰ کشور عضو  ناتو سنجیده شود. انتظار می‌رود این روند حدود دو هفته طول بکشد، اگرچه ترکیه پیش‌تر مخالفت‌هایی را مطرح کرده است. اگر مخالفت‌ آنکارا برطرف شود و مذاکرات به خوبی پیش برود، این دو کشور ا می‌توانند ظرف چند ماه به عضویت ناتو درآیند. این روند معمولاً ۸ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد، اما ناتو می‌خواهد با توجه به آنچه تهدید روسیه علیه کشورهای شمال اروپا خوانده، این روند را به سرعت پیش ببرد. 

دولت‌های فنلاند و سوئد روز یکشنبه تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود. 

مقام‌های روسیه بارها به هلسینکی و استکهلم هشدار داده‌اند که در صورت پیوستن به ناتو، با پیامدهای جدی مواجه خواهند شد و این که روسیه در صورت تحقق چنین مسئله‌ای و ایجاد تهدید از خاک آن‌ها علیه روسیه، تسلیحات اتمی خود را در مرز شرقی مستقر خواهد کرد.