اشراف‌زاده‌ای که با تخت برنز دفن شد

گروه فرهنگی الف،   4010228094

باستان‌شناسان در یونان قبر متعلق به اشراف‌زاده‌ای را کشف کرده‌اند که همراه با تخت برنز دفن شده است.

اشراف‌زاده‌ای که با تخت برنز دفن شد

به گزارش ایسنا و به نقل از انشنت اوریجینز،‌ مقبره‌های باستانی اکتشاف‌های قابل توجهی محسوب می‌شوند؛ بخصوص زمانی که صدمه چندانی به آن‌ها وارد نشده باشد. مقبره‌های تاریخی می‌توانند اطلاعاتی درباره علت مرگ، جایگاه اجتماعی صاحب آن و رسوم تدفین ارائه دهند. حالا کشف قبر متعلق به یک زن دوره هلنیستی اطلاعاتی درباره رسوم تدفین در آن زمان را مشخص کرده است.

در سال ۲۰۱۹ باستان‌شناسان موفق شدند قبر یک زن عصر هلنیستی در شهر «کوزانی»‌ واقع در یونان را کشف کنند. این قبر ۱.۵ متر زیر خانه‌ای که به تازگی تخریب شده بود در سلامت کامل قرار داشت.

کارشناسان معتقدند زندگی این زن در اواخر عصر هلنیستی یعنی در اواخر قرن اول پیش از میلاد به پایان رسیده است.

در قبر این زن اشیائی از جمله پنج ظرف سفالین که احتمالا بطری عطر بوده‌اند، یک شی‌ء شیشه‌ای و چند اثر تاریخی کوچک وجود داشت. بقایای این زن در حالی کشف شد که نوعی سربند از جنس طلا و پارچه بر سرش قرار داشت. یک شی‌ء به شکل برگ و از جنس طلا نیز در دهان او قرار داده شده بود.

کارشناسان معتقدند این‌ها نشانه‌های قبرهای متعلق به اشراف‌زادگان است و این قبر نیز به زنی ثروتمند و یا صاحب جایگاهی ارزشمند تعلق دارد.

اما نکته قابل‌ توجه درباره این اکتشاف، ‌دفن این زن  بر روی یک تخت برنز است. بخش‌هایی از این تخت با تصویر «آپولو» ایزد یونانی و بخش‌های دیگر با سرهای پری‌های دریایی تزئین شده است.

تاکنون فقط تخت‌های چوبی در قبرها کشف شده است و وجود این تخت برنزی یک اکتشاف منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. اهمیت کشف این تخت برنزی از آنجایی مشخص می‌شود که باستان‌شناسان در سال ۲۰۲۰ با دقت به جزئیات نسخه مینیاتوری این تخت را بازسازی کردند و بخش‌های چوبی تخت را که در طول زمان تجزیه شده بود نیز به تصویر کشیدند.