لیست شروط ترکیه برای پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو

گروه جهان الف،   4010228032 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وبگاه تحلیلی «بلومبرگ» لیستی از درخواست‌های ترکیه به منظور پذیرش فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو را منتشر کرد که شامل لغو تحریم‌های واشنگتن علیه آنکارا می‌شود.

لیست شروط ترکیه برای پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو

به گزارش فارس، در پی اعلام درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، ترکیه مخالفت خود را با عضویت این دو کشور اروپایی در ائتلاف ناتو اعلام کرد و پس از آن وبگاه تحلیلی «بلومبرگ» لیستی از درخواست‌های خود برای پذیرش عضویت فنلاند و سوئد در ناتو منتشر کرد.

طبق این گزارش،‌ لیست درخواست‌های ترکیه از ناتو و فنلاند و سوئد شامل حذف تحریم‌های آنکارا به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-400» روسیه و همچنین وارد کردن مجدد ترکیه در برنامه هواپیماهای پیشرفته «اف-35» آمریکا می‌شود.

روز 15 ماه می (25 اردیبهشت ماه)، فنلاند و سوئد رسماً قصد خود برای پیوستن به ناتو به بهانه حمله روسیه به اوکراین را اعلام کردند. برای عضویت در ناتو، تمامی اعضای این ائتلاف باید به اجماع از درخواست این دو کشور اروپایی برای عضویت در ناتو حمایت کنند اما ترکیه گفته است که با این درخواست موافقت نخواهد کرد زیرا هلسینکی و استکهلم، «موضع شفافی» علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) و جبهه آزادی‌بخش خلق انقلابی ترکیه (DHK/C) که آنکارا آن‌ها را تروریستی می‌داند، اتخاذ نکرده است.

بر اساس این گزارش، سوئد و فنلاند سابقه اعطای پناهندگی به افرادی از ترکیه را دارد که اغلب کردهایی هستند که به دلیل درگیری‌های داخلی در کشورشان خواستار پناهندگی شده‌اند و آنکارا برخی اوقات اعطای پناهندگی به این افراد را غیرقابل پذیرش می‌داند.

بلومبرگ به نقل از سه تن از مقام‌های ارشد ترکیه گزارش کرد، حاکمیت ترکیه از سوئد و فنلاند درخواست کرده است که «قبل از پیوستن به ائتلاف ناتو، آشکارا نه تنها پ ک ک بلکه گروههای وابسته به این گروه را محکوم کند».

بر اساس این گزارش، همانطور که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته (دوشنبه) تأیید کرد، آنکارا از سوئد و فنلاند درخواست کرده است که محدودیت‌های تجاری که علیه ترکیه وضع کرده‌اند را لغو کنند. منابع بلومبرگ درخواست کرده‌اند که ناشناس باقی بمانند و گفته‌اند که لیست درخواست‌های ترکیه از دو کشور فنلاند و سوئد بسیار طولانی است.

وبگاه تحلیلی بلومبرگ در گزارش خود نوشت: « ترکیه می‌خواهد که مجدداً وارد برنامه هواپیماهای پیشرفته اف-35 شود؛ برنامه‌ای که آنکارا پس از خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 از روسیه از آن محروم شده است. این کشور (ترکیه) همچنین از ایالات متحده درخواست خرید دهها جنگنده اف-16 و کیت‌های ارتقاء برای ناوگان خود دارد».

در این گزارش همچنین آمده است که آنکارا از واشنگتن درخواست کرده است تحریم‌هایی را که به دلیل خرید موشک‌های اس-400 از روسیه علیه این کشور تحمیل کرده را نیز لغو کند.

بر اساس این گزارش، منابع خبری بلومبرگ با این حال، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به روابط آنکارا با مسکو ارتباط دارد را رد کرده‌اند.

مقام‌های روسیه بارها به هلسینکی و استکهلم هشدار داده‌اند که در صورت پیوستن به ناتو، با پیامدهای جدی مواجه خواهند شد و این که روسیه در صورت تحقق چنین مسئله‌ای، تسلیحات اتمی خود را در مرز شرقی روسیه مستقر خواهد کرد. روز گذشته (دوشنبه)، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در خصوص مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو گفت: «ترکیه یک همپیمان باارزش است که و هرگونه نگرانی‌های امنیتی این کشور باید مورد بررسی قرار گیرد».