افشاگری محیط زیست گیلان از نسخه سرطان‌زای بایجومی

گروه اجتماعی الف،   4010227117 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل محیط زیست گیلان با انتقاد شدید از اجرای طرح بایوجیمی در تالاب انزلی در دولت قبل گفت: برخی از مسؤولان پیشین اصرار بسیار زیادی در خصوص اجرای طرح بایجومی در تالاب انزلی علیرغم سرطان‌زا بودن ماده مورد استفاده داشتند.

افشاگری محیط زیست گیلان از نسخه سرطان‌زای بایجومی

رضا زمانی امروز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه تالاب انزلی یکی از اکوسیستم‌های مهم و ظرفیت مهم گردشگری در کشور است اظهار کرد: در سال ۹۷ و در دولت پیشین تلاش مجدانه‌ای به بهانه  احیای تالاب انزلی و با اجرای طرح بایوجمی صورت پذیرفت ولی طرح بایجومی منجر شد تا یکی از نامطلوب‌ترین  اتفاقات زیست محیطی در تالاب انزلی رخ دهد. 

وی با انتقاد از اصرار بریخ از مسؤولان دولت پیشین به اجرای طرح بایجومی در تالاب انزلی گفت: دولت پیشین اصرار بسیار زیادی در خصوص اجرای طرح بایجومی در تالاب انزلی علیرغم سرطان‌زا بودن ماده مورد استفاده داشته است و اگر تلاش‌های شبانه روزی دادستان وقت انزلی، فعالان محیطی زیست و رئیس وقت اداره محیط زیست انزلی نبود، بلاهای زیادی در این تالاب رخ و اکوسیستم آن از بین می‌رفت. 

مدیر کل محیط زیست استان گیلان با تاکید بر سرطان‌زا بودن ماده استفاده شده در طرح بایجومی به منظور احیای تالاب انزلی بیان کرد: ماده استفاده شده در این طرح دی اکسید تیتانیوم بوده که بسیار خطرناک و سرطان‌زا است و ابتدا در ۵۰ هکتار از تالاب انزلی مورد استفاده قرار گرفت ولی با اولین سیلاب به پهنه‌های دیگر تالاب وارد شد، لذا باید بررسی شود که اثرات انتشار این ماده به دیگر نقاط تالاب چه بوده است. 

زمانی اصرار مسوولان طرح بایجومی در به صرفه بودن این طرح را بسیار عجیب دانست و تصریح کرد: 
در همان زمان بیش از ۲۰ نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان محیط زیست مخالفت خود را با طرح بایجومی اعلام کردند ولی مسوولان طرح گفتند به روش نانو سعی داریم تالاب را احیا کنیم که بعد از اینکه مشخص شد این مواد عوارض جدی از جمله سرطان‌زا بودن را به همراه دارد، گفتند ترکیبات این مواد تغییر کرده است. 

وی با اشاره به اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار به شرکت اجرا کننده طرح بایجومی گفت: برای احیای تالاب انزلی از طریق طرح بایجومی ۸۵۰ میلیارد  تومان اعتبار در  سال ۹۷ درنظر گرفته شد و اکنون پرسش مردم و کارشناسان مربوطه این است که چرا پس ازعدم اجرای طرح بایجومی این مبلغ به منظور احیا و رفع دیگر مشکلات تالاب استفاده نگردیده است، در صورتی که در زمان طلایی که هنوز شرایط تالاب به این مرحله نرسیده بود میتوانستیم بسیاری از مشکلات الویت دار تالاب ازجمله مدیریت فاضلاب و رسوب را حل کنیم.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان شرکت اجرا کننده احیا تالاب انزلی از طریق طرح بایجومی قبلا هیچگونه سابقه کار نداشته و حتی تقاضای تصفیه فاضلاب اصفهان را هم کرده بود که مورد موافقت قرار نگرفته است. 

زمانی با بیان اینکه سازمان محیط زیست با جدیت به دنبال احقاق حق مردم انزلی و استان گیلان  در خصوص اتفاقات رخ داده در این تالاب و طرح بایجومی است، افزود: امروز مسوولان سازمان محیط زیست کشور از جمله رئیس حراست سازمان و رئیس بازرسی به همراه دادستان شهرستان بندر انزلی و مسوولان شهرستانی و به منظور بررسی اتفاقات رخ داده در تالاب انزلی و پروژه طرح بایجومی از این تالاب بازدید کرده و از هیچگونه تلاشی برای احقاق حق مردم انزلی و عاملان نابودی تالاب و اجرای کنندگان طرح بایجومی دریغ نخواهد کرد.