بشقاب پرنده ها؛ موضوع بررسی کنگره آمریکا پس از نیم قرن

گروه جهان الف،   4010227093

مقام های بلندپایه اطلاعات دفاعی‌ ارتش‌ آمریکا پس از گذشت بیش از ۵۰ سال، توضیحاتی درباره اشیاء پرنده ناشناس "یوفو" در اختیار هیئتی از کنگره آمریکا قرار می‌دهند.

بشقاب پرنده ها؛ موضوع بررسی کنگره آمریکا پس از نیم قرن

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ نشست کمیته فرعی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، ۱۱ ماه پس از آماده شدن مجموعه ای از اطلاعات و اسناد مشاهدات خلبانان نیروی هوایی ارتش آمریکا از ۲۰۰۴ به این سو در باره بیش از ۱۴۰ مورد آنچه که دولت آمریکا به صورت رسمی پدیده های ناشناس پرنده "UAP" می نامد، برگزار می شود.  

رونالد مولتیر معاون وزارت دفاع در امور اطلاعات و امنیت و اسکات برای معاون سازمان اطلاعات نیروی دریایی امریکا، پس از شهادت علنی در این نشست به صورت محرمانه در این باره توضیح خواهند داد.

این گزارش ژوئن گذشته (۲۰۲۱) بر پیامدهای احتمالی این پدیده برای امنیت ملی و ایمنی هوانوردی ایالات متحده متمرکز شده و به واژه مشهورتر و رایج تر آن به نام "یوفو" که از سالیان گذشته با ذهنیت فضاپیماها و سفینه های موجودات بیگانه همراه بوده، اشاره نکرده است.  

هر چند این مجموعه، برخی تصاویر ویدیویی از اشیاء مرموز پرنده را در بر می گیرد که پیش از این توسط پنتاگون انتشار یافته و بدون داشتن هرگونه ابزار و تجهیزات قابل مشاهده پیشرانه یا هوانوردی، سرعت و قابلیت تغییر مسیر فراتر از فناوری شناخته شده کنونی هوانوردی داشته اند. حاضران در نشست روز سه شنبه، یافته های گردآوری شده در دفتر مدیر سازمان اطلاعات ملی و یک کارگروه نیروی دریایی را که پنتاگون در ۲۰۲۰ تشکیل داد، دوباره بررسی می کنند.  

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در هنگام اعلام برگزاری این نشست، گفت که شهروندان ایالات متحده، شایسته شفافیت کامل هستند.  

در تجزیه وتحلیل های دفاعی و اطلاعاتی گنجانده شده در این ارزیابی، هیچ گونه یافته ای در باره منشا هر یک از این ۱۴۴ مشاهده ارایه نشده به جز یک مورد که به یک بالن بزرگ در حال سقوط اشاره شده است.  
کارگروه نیروی دریایی تهیه کننده این گزارش، در ماه نوامبر با یک سازمان تازه در وزارت دفاع به نام گروه هماهنگ سازی شناسایی و مدیریت اشیاء پروازی، جایگزین شد که زیر نظر مولتیر فعالیت می کند.

گزارش سال گذشته هیچ استنتاجی نکرده و تنها گفته است که شاید مشاهده این پدیده های پروازی، توضیح و علت های گوناگونی داشته باشند. برای تصمیم گیری و به نتیجه رسیدن در باره اینکه آیا این پدیده ها نوعی سامانه پروازی مرموز ساخت یک نهاد سری یا بازرگانی وابسته به دولت ایالات متحده باشد، یا یک قدرت بیگانه مانند چین یا روسیه، به داده ها اطلاعات و تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز وجود دارد.  

با این حال این ارزیابی پس از ده ها سال نادیده گرفتن، بی اعتبار کردن و بی اهمیت شمردن موارد مشاهده اشیاء پرنده ناشناس و بشقاب پرنده ها در دولت ایالات متحده که به دهه ۱۹۴۰ بازمی گردد، هنوز هم نقطه عطف قابل توجهی به شمار می رود.

این نشست نخستین نشست علنی کنگره در باره این پدیده پس از پایان یافتن برنامه بدون نتیجه نیروی هوایی آمریکا به نام رمزی "پروژه بلو بوک" در باره یوفو در سال ۱۹۶۹ به شمار می رود. بلوبوک در دوره ۱۷ ساله گذشته موجودیت، فهرستی از ۱۲ هزار و ۶۱۸ مورد مشاهد یوفوها گردآوری کرده که ۷۰۱ مورد آن در برگیرنده اشیائی است که هنوز به صورت رسمی ناشناس باقی مانده اند. هر چند نیروی هوایی بعدا اعلان کرد که نشانه ای از وجود تهدید نسبت به امنیت ملی یا شواهدی از سفینه های فرازمینی نیافته است.  

جرالد فورد در سال ۱۹۶۶ به عنوان عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر وقت جمهوری خواهان در این نهاد قانونگذاری، در واکنش به ده ها مورد مشاهده نورهای درخشنده عجیب و غریب و شکل های بزرگ در ارتفاع پائین در میشیگان، نشست همانندی برگزار کرد. یک مقام نیروی هوایی در آن هنگام این پدیده را ناشی از انتشار گاز مرداب توصیف کرد. فورد ۱۰ سال پس از آن به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده رسید.