افزایش تعداد روزبازارهای تهران به ۶۰ بازار / ساماندهی دستفروشان در ۵ معبر

گروه اجتماعی الف،   4010226086

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: امسال تعداد روزبازارها به ۶۰ بازار افزایش خواهد یافت و ظرفیت پوشش ۱۰ هزار دستفروش را خواهند داشت.

افزایش تعداد روزبازارهای تهران به ۶۰ بازار / ساماندهی دستفروشان در ۵ معبر
به گزارش ایسنا، حجت الله محمدی در نشست خبری امروز دوشنبه با اشاره به این که مدیریت شهری جدید در حقیقت مدیریتی اجتماعی را در  پیش گرفته است، افزود: شهرداری تهران در حقیقت شهرداری اجتماعی است که به معنای مردمی بودن است لذا در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل پاک کردن تهران از آلودگی های صنفی و شغلی که دارای عقب ماندگی تاریخی است به عنوان اولویت کاری قرار گرفته و بخشی از آلودگی های امروز تهران نیز به همین صنایع و مشاغل مرتبط است.

وی افزود: امروز خانه های مسکونی که به انبار تبدیل شده و کالاهایی که مقصد اصلی آنها استان های دیگر است باعث شده که شبها حدود ۹۰۰ کامیون که اغلب فرسوده هم هستند وارد تهران شوند و آلودگی بسیاری را به تهران تحمیل کنند. بر همین اساس طرحی را آغاز کردیم که انبارهای کالا از داخل تهران به خارج از آن منتقل شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: بی تردید نمی خواهیم کسی شغل ودرآمد خود را از دست بدهد بلکه کمک خواهیم کرد مشاغل مزاحم از تهران منتقل شوند و مشاغلی که مزاحم هستند ساماندهی شوند. بر همین اساس ساماندهی دستفروشان را آغاز کردیم به این شکل که هیچ دستفروشی حذف نمی شود. امروز روزبازارهای ما امکانات خوبی برایشان فراهم شده و تلاش خواهیم کرداز ۴۰ روز بازار فعلی تعداد آنها را به ۶۰ روز بازار افزایش دهیم و ظرفیت فعالیت ۱۰ هزار دستفروش را در آنها فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: در این راستا شناسایی دستفروشان واقعی یعنی افرادی که به دنبال امرار معاش هستند را آغاز کرده ایم و ۵ معبریعنی تجریش، ۷تیر،ولیعصر، خیابان شهرزاد و۱۵ خرداد ساماندهی دستفروشان در آن انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع ومشاغل شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره  به این که در منطقه ۱۸ دوهکتار فضای خالی میان خانه ها به اسم گاراج محل فعالیت حدود ۴۰ شغل از  جمله ذوب فلزات، سنگ بری و... بود که همگی غیر مجازبودند وطرح تخلیه این گاراج حدود ۲۵ سال معطل مانده بود، افزود: ظرف ۳ ماه با همکاری منطقه ۱۸  تمامی این مشاغل تخلیه شدند و یک معضل ۲۵ساله حل  وفصل شد.همچنین برای گل فروشی های محورستاری و املاکی که در دست شهرداری بود با برگزاری مزایده، هم احقاق حقوق بیت المال وهم احقاق حقوق شهروندان انجام شد.

تبدیل نقاط حادثه خیز و تاریک تهران به نقاط پر رونق و پر نشاط

وی به نقاط حادثه خیز و تاریک درشهر تهران که محل تردد معتادین متجاهر شده است اشاره کرد و افزود: با انجام کار کارشناسی تلاش خواهیم کرد این نقاط به نقاط پر رونق و پر نشاط شهر تبدیل شود. خیابان اجتماعی درمنطقه ۹ که پیشتر احداث شده بود بلااستفاده مانده بود که ظرف هفته آینده مجموعه‌ای همانند محور باب همایون در آن محل به بهره برداری می رسد که می‌تواند به محل نشاط خانواده ها تبدیل شود.

بهره برداری از گذراقوام  ایرانی با ۳۱ غرفه در پارک ملت تا مهر ماه

 

محمدی ادامه داد: گذراقوام  ایرانی با ۳۱ غرفه به همراه المان ویژه هر استان ساخته خواهد شد تا سوغات و غذاهای استان ها در آن عرضه شود. این گذر درحاشیه شرقی پارک ملت با المان سینمایی به بهره برداری خواهد رسید. بطوری که در این محل جشنواره اقوام ایرانی به همراه کارهای هنری هر استان اجرا خواهد شد و امیدواریم تا حدود مهر ماه این محل به یک جاذبه گردشگری برای شهر تهران تبدیل شود.

احداث بزرگترین مرکز دستفروشی کشور در خلازیر

وی به موضوع دستفروشان کنار محور اتوبان آزادگان و خیابان خلازیر اشاره کرد وافزود: در این محور حوادث بسیاری اتفاق می‌افتاد که آثار اجتماعی به همراه داشت؛ لذا بزرگترین مرکز دستفروشی کشور در این محدوده احداث شده که ۸۰۰تا هزار غرفه در آن وجود دارد و ظرف هفته جاری به بهره برداری می رسد تا تمام دستفروشان این محدوده در این محل مستقر شوند. با این اقدام شکل عرضه اقلام نیز تغییر کرده و به سمت عرضه اجناس نو رفته است. تاکید کردیم دیگر به کسی اجازه فعالیت در خیابان را نخواهیم داد. همچنین مراکز ضایعاتی درخلازیر موضوع اش به کمیسیون ماده ۵ می‌رود تا در خود خلازیر با احداث ایستگاه  آتش‌نشانی و کلانتری و حصار کشی، ساماندهی خیابانها را محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: محورشهید هاشمی نژاد مجموعه غرفه های کنار جاده حدود ۱۵ سال پیش ساخته شده اما بعدها این غرفه‌ها که متعلق به شرکت ساماندهی صنایع ومشاغل بوده به افراد غیر برای بهره برداری واگذار شده وگل فروشی ها در آنها مستقر بودند؛ لذا برای ترمیم غرفه ها و گسترش آنها اقدام کردیم و ساماندهی آنها را انجام دادیم. امیدواریم تا تیر ماه سال جاری دیگر شاهد حضور افراد به صورت فردی و خارج از غرفه ها نباشیم.

صدور مجوز سه ماهه برای فعالیت ون‌کافه‌ها

 

محمدی به بحث ون‌کافه ها اشاره کرد و  افزود: حدود ۶ سال است که ون‌کافه ها بدون هیچ نظارت و مجوزی فعالیت می کردند؛ لذا برای اولین بار سراغ  آنها رفتیم وتاکنون ۵۰ درصد آنها با تشکیل پرونده و در قبال دادن تعهد و ضمانت در مسائل ترافیکی و امنیتی، مجوزهای سه ماهه فعالیت را اخذ کردند. این ون‌کافه‌ها از ساعت ۱۰ شب به بعد می‌توانند فعالیت کنند و برابر قانون تا ساعت ۱۲ و۳۰ دقیقه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؛ ولی با این تدبیر درچتر کنترلی ما قرار گرفتند تا بی نظمی در این حوزه وجود نداشته باشد.

وی تاکیدکرد: کمبود پمپ های بنزین در تهران با توجه به ارزش زمین و سودساخت و ساز بسیار کم است و رغبتی برای احداث جایگاه سوخت وجود ندارد؛ لذا پمپ های بنزین سیار به صورت پایلوت درمنطقه ۲ فعالیت خود را آغاز کردند که زمان انتظار برای سوخت گیری از۴۵دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کرد و امیدواریم این طرح به سایر مناطقی که این ظرفیت را دارند گسترش پیدا کنند.

شناسایی و صدور کارت برای دستفروشان در مناطق

محمدی ادامه داد: دستفروشی پدیده ای است که ایجاد شده و سد معبر نیز بر اساس قانون جرم است؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور  عده ای ناخواسته رو به این مساله آوردند. برای پاکسازی معابر و همچنین ایفای نقش مسئولیت اجتماعی که داریم طرح ساماندهی را پیاده خواهیم کرد و این افراد در سامانه ای ثبت نام می‌کنند و خود مناطق شهرداری این افراد را می‌شناسند. به این ترتیب این افراد شناسایی و کارت برای آنها صادر می‌شود.

وی گفت: در موضوع انبارهای سطح شهر تهران نیز بخش خصوصی وارد کار شده که در محور آزادگان و قم منطقه‌ای مشخص شده که بخش خصوصی سوله‌هایی را بسازد و انبارها از درون شهر به این محدوده منتقل شوند. قطعا شهر تهران انبار نیست و مرکز زندگی است و باید ما آن را به حالت قبل برگردانیم.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع مشاغل شهر تهران در پاسخ به ایسنا درخصوص انتقال صنوف و اجرای نیمه تمام انتقال برخی از صنوف درتهران گفت: قطعا باید طرح های انتقال صنوف کامل اجرا شود و نیمه کاره رها نشود. برای شیمیایی فروش ها به منطقه ۱۲ابلاغ کردیم که موضوع را به جد پیگیری کنند و اگر انباری از مواد  شیمیایی دیده شد از شورای تامین حکم خواهیم گرفت و با موارد این چنینی برخورد خواهیم کرد.

به گفته وی، مجموعه ثامن الحج احیا شده و پس از تکمیل آن باید این صنوف به مجموعه باز گردد. مجموعه چوب فروشان پل چوبی نیز در خاوران هستند؛ البته برای فاز دوم مجموعه ثامن الحجج اختلافی با جهاد کشاورزی و سازنده ایجاد شده که پس از رأی دیوان تعیین تکلیف خواهد شد. همچنین پرنده فروشان شهر تهران جانمایی خوبی برایشان صورت نگرفته بود که در حال مذاکره هستیم ساختمانی احداث و به مجموعه پرندگان غرب تهران منتقل شوند. به این ترتیب برای هر کدام طرح ساماندهی وجود داشته ورود پیدا کردیم و با جدیت پیگیری انجام شده است. ظرف سالهای گذشته انتقال برخی صنوف کم رنگ شده بود؛ اما درحال حاضر اجرای این طرح ها را تشدید کرده‌ایم و ثمره آنرا تا ۲سال آینده مشاهده خواهیم کرد که مشکلاتی همچون شلوغی و ترافیک تهران را کاهش خواهد داد.

ساماندهی کیوسک‌های سطح شهر تهران

 

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درخصوص ساماندهی کیوسک‌های سطح شهر تهران نیز گفت: در مطالعه و طراحی که برای این کیوسکها انجام شده بود؛ بهره بردار نادیده گرفته شده بود و طرحی که به ما ابلاغ شده بود برای ۲ سال پیش بو؛د لذا با اتحادیه جلساتی گذاشتیم و امیدواریم طرحهای جدید با توجه به حقوق بهره بردارها و نیاز آنها پس از نهایی شدن به مرحله اجرا برسد. در فاز نخست ۲۰۰ کیوسک ساماندهی خواهد شد و ظرف ۳ سال تمامی کیوسک هایی که فرسوده هستند تعویض خواهند شد تا چهره مثبتی در شهر ایجاد کنند. ظرف۳ سال گذشته حدود ۳ طرح طراحی شده بود اما هیچ یک خواسته ما و مخاطبین را تامین نمی کرد.

تغییر تعرفه کرایه کیوسک های پایتخت

هیچ کیوسکی حق جابجایی ندارد

فعالیت قانونمند ۱۲۰۰ کیوسک درتهران

 

وی ادامه داد: در خصوص کرایه کیوسک ها نیز کرایه ها مربوط به دوره های قبل بود و مبلغ ناچیزی محسوب می شد. بر همین اساس تعرفه ها تغییرکرد وسالانه ۲۵ درصد به آنها اضافه خواهد شد. از سوی دیگرکیوسک داران پای قرار داد آمدند و قراردادهای اجاره امضا کردند. همچنین درخصوص نصب تابلوهای تبلیغاتی بر بام کیوسک‌ها ۵ تا ۱۰ درصد از اجاره آنها برای نگهداری تابلوهای تبلیغاتی سهم کیوسک داران خواهد بود. به  این ترتیب موضوع کیوسک داران را قانونمند کردیم و هیچ کیوسکی حق جابجایی ندارد مگر برای انجام کارهای عمرانی. درحال حاضریک هزار و۲۰۰ کیوسک درتهران به صورت قانونمند فعالیت می کند.

انتقال مسئولیت حیوانات موذی در تهران به سازمان مدیریت پسماند

 

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرتهران با اشاره به انتقال مسئولیت حیوانات موذی در تهران به سازمان مدیریت پسماند گفت: مسئولیت حیواناتی همچون موش، سگ و گربه وکنترل جمعیت آنها از شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به سازمان مدیریت پسماند سپرده شد؛ چراکه دراساسنامه شرکت ما این موضوع دیده نشده بود و دراساسنامه سازمان پسماند وجود داشت. در ۳۰استان دیگر نیز روال کار به این شکل است لذا این اتفاق ازاسفند ماه سال گذشته انجام شد و کلیه تجهیزات و نیروهای تخصصی از شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل به سازمان مدیریت پسماند منتقل شد. در حقیقت مدیریت این موضوع تغییر پیدا کرد.

وی در خصوص ساماندهی خیابان شهرزاد نیز گفت: از دستفروشان  و وانتی های این محور ثبت نام صورت گرفت و برنامه ریزی کرده‌ایم که به روز بازارها منتقل شوند. از سوی دیگر با پلیس هماهنگی شد تا دیگر اجازه ندهیم در هیچ ساعتی وانتی‌ها و دستفروشها در این محورحضور داشته باشند.

ایمن‌سازی بازار گل محلاتی

اختلاف وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای مالکیت بازار گل محلاتی

محمدی در خصوص  بازار گل محلاتی نیز گفت: به شدت پیگیر موضوع ایمن‌سازی این مجموعه هستیم و دراین راستا ۳۰ جلسه برگزار شدنددادستان تهران نیز موضوع را پیگیری می‌کند؛ اما برنامه ای برای انتقال این مجموعه وجود ندارد؛ بلکه باید ایمن سازی آن انجام شود. اختلافی برای مالکیت این مجموعه بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران وجود دارد که در حال حل و فصل است با اسکان موقت کسبه این بازار امکان طراحی واحداث ساختمان جدید مبتنی بر ایمنی کامل محقق می شود و این کار با هزینه بخش خصوصی ظرف۲سال امکان پذیر است.اما انتقال این مجموعه با توجه به این که آلودگی محیط زیستی ندارد نیازی نیست.

وی تاکیدکرد: مقرر است در چند نقطه دیگر تهران نیز بازار گل ایجاد کنیم یکی از جانمایی ها بوستان ولایت است و بازار گل موجود در اتوبان شهید بابایی نیز مقرر است که گسترش پیدا کند. در غرب تهران در اتوبان ستاری نیز مجموعه بازار گلی وجود دارد که کفایت نمی‌کند؛ لذا باید در این محدوده نیز بازار گلی احداث شود قطعا اگر این بازار گلها پخش شود معضلات کمتری خواهیم داشت.البته فعلا نیز در بازار گل محلاتی همه غرفه ها موظف شدند کپسول آتش نشانی داشته باشند.