جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی چگونه است؟

گزارش بازرگانی،   4010225022

گاهی اوقات به دلیل اتفاقات پیش بینی نشده ای، مجبور می شوید که بلیط هواپیمای خود را کنسل کنید. این فرآیند و به ویژه جریمه های کنسل کردن بلیط برای بسیار از مسافران، روندی مبهم می باشد. همه ما می دانیم که در صورت کنسل کردن بلیط خود باید جریمه ای را پرداخت کنیم. اما آیا این جریمه برای همه پروازها یکسان است؟ آیا قوانین خاصی برای زمان کنسل کردن بلیط وجود دارد؟ در ادامه به این سوالات و سوالات دیگر پاسخ داده خواهد شد.

شرایط کنسلی در بلیط های سیستمی و چارتر

قبل از اینکه بخواهید بلیط خود را کنسل کنید، ابتدا باید توجه داشته باشید که بلیط شما سیستمی است یا چارتر. پس از خرید بلیط هواپیما تهران مشهد یا سایر مسیرهای دیگر به صورت سیستمی شما می توانید بلیط خود را تا چندین ساعت قبل از پرواز کنسل کنید، که میزان جریمه آن به زمان کنسل شدن آن بستگی دارد. در صورتی که پس از خرید بلیط تهران کیش و یا مشهد به صورت چارتری، تمایل داشتید آن را کنسل کنید، باید توجه داشته باشید که شرایط آن متفاوت است و ممکن است مبلغی به شما عودت داده نشود. البته این شرایط برای شرکت های مختلف متفاوت است.

علاوه بر نوع بلیط و زمان پرواز، نوع کلاس پروازی و شناسه نرخی نیز بر شرایط کنسل کردن بلیط تاثیرگذار است. ضمن اینکه ایرلاین های مختلف نیز شرایط متفاوتی دارند، بطور مثال بعد از خرید بلیط هواپیما مشهد تهران با ایرلاین ایران ایر، میزان جریمه کنسلی تا 60 درصد بوده و با ایرلاین آسمان، بسته به نوع شناسه نرخی تا 30 الی 60 درصد است.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی ایران ایر

اگر بلیط شما توسط ایرلاین ایران ایر صادر شده باشد، برای کنسل کردن بلیط باید به زمان آن توجه کنید. اگر می خواهید فرآیند کنسلی را در قبل از ساعت 12 ظهر روز قبل انجام دهید، میزان جریمه 30 درصد بهای بلیط است. در صورتی که 3 ساعت قبل از پرواز تا 30 دقیقه قبل از پرواز بخواهید بلیط را کنسل کنید باید 60 درصد بهای بلیط را پرداخت کنید. این میزان جریمه برای انواع شناسه نرخی یکسان است.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی ماهان

اگر بلیط خریداری شده شما مربوط به ایرلاین ماهان می باشد و تمایل دارید آن را کنسل کنید باید علاوه بر زمان کنسلی به شناسه نرخی بلیط خود توجه کنید. بطور مثال برای شناسه های S X T V Q P R Y B میزان جریمه از 10 درصد در روز قبل از پرواز تا 50 درصد در 3 ساعت و یا 30 دقیقه قبل از پرواز مشخص شده است. این میزان برای شناسه L از 15 درصد الی 50 درصد متغیر است. بیشترین میزان جریمه برای کلاس های N W WW WA C تعیین شده است که از 20 درصد در روز قبل از پرواز الی 70 درصد در 3 ساعت قبل از پرواز متغیر می باشد.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی آسمان

ایرلاین آسمان یکی از شرکت های ارائه دهنده بلیط هواپیما بوده که کلاس های پروازی مختلف دارد. مسافرانی که می خواهند بلیط های خریداری شده این ایرلاین را کنسل کنند، باید به شناسه نرخی نیز دقت کنند. میزان خسارت برای شناسه های D I Z ، 15 الی 30 درصد هزینه بلیط بوده که کم ترین میزان جریمه می باشد. اما برای شناسه های L H K B میزان جریمه از 30 درصد در روز قبل پرواز الی 60 درصد در نیم ساعت قبل از پرواز متغیر است. توجه داشته باشید که اگر بلیط شما مربوط به شناسه نرخی E می باشد باید پس از کنسل کردن، 100 درصد بهای بلیط را پرداخت کنید و تفاوتی ندارد که چه زمانی آن را کنسل می کنید.

جریمه کنسلی بلیط هواپیمایی ایران ایرتور

شرایط کنسلی بلیط هواپیما توسط ایران ایرتور با ایرلاین های دیگر متفاوت بوده و بر اساس قیمت بلیط تعیین می شود. طوریکه هرچه قیمت بلیط شما بیشتر باشد، درصد خسارت کمتری پرداخت می کنید. اگر قیمت بلیط خریداری شده شما، 154 هزار تومان و کمتر باشد 30 الی 80 درصد، جریمه پرداخت می کنید. در صورتی که بهای بلیط شما، 155 الی 299 هزار تومان باشد، درصد خسارت از 30 درصد الی 70 درصد است. همچنین مسافرانی که بهای بلیط آن ها از 300 الی 499 هزار تومان است 30 الی 60 درصد و اگر 500 هزار تومان بیشتر باشد، 20 الی 50 درصد، به عنوان جریمه از آن ها کسر می شود. این جریمه ها تا 5 ساعت قبل از پرواز محاسبه شده و در صورتی که از پرواز جا بمانید، بیشترین درصد بهای بلیط کسر می شود.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما کاسپین

این ایرلاین، یکی از شرکت های هواپیمایی مهمی بوده که کلاس های پروازی متنوعی دارد. قوانین کنسلی ایرلاین کاسپین سختگیرانه تر بوده و بهتر است قبل از خرید بلیط آن، از سفر خود مطمئن شوید. بیشتر شناسه های نرخی کاسپین، میزان جریمه ای برابر 30 الی 50 درصد دارد. اما مسافرانی که کلاس پروزای M را رزرو کرده اند، در صورت کنسل کردن آن در روز قبل، 40 درصد، و در 3 ساعت الی 30 دقیقه قبل از پرواز، 70 درصد بهای بلیط به عنوان جریمه از آن ها کسر خواهد شد.

این میزان جریمه برای شناسه های نرخی K KF L LF LB LH از 50 درصد در روز قبل تا 80 درصد در 3 الی نیم ساعت قبل از پرواز متغیر است. ایرلاین کاسپین برای مسافرانی که شناسه های نرخی I IF IB IH IE V A F U D را رزرو کرده اند و می خواهند آن را کنسل کنند، مبلغی عودت نمی دهند. پس اگر این کلاس های پروازی را رزرو کرده اید سعی کنید خود را به پرواز برسانید.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما قشم ایر

شرایط کنسلی بلیط هواپیمای این ایرلاین شامل دو دسته می باشد. این ایرلاین برای شناسه های نرخی C Y V M A ، 5 الی 10 درصد برای روز قبل رزرو و 50 درصد برای 30 دقیقه قبل از رزرو در نظر گرفته است. ولی اگر بلیط شما جزء شناسه نرخی N یا K می باشد، در صورت کنسل کردن بلیط، مبلغی به شما عودت داده نخواهد شد.

کنسل شدن بلیط از سوی شرکت هواپیمایی

گاهی اوقات به دلیل شرایط ویژه مانند نقص فنی و یا شرایط جوی نامناسب، پرواز از سوی ایرلاین مربوطه کنسل می شود. در این شرایط، ایرلاین شما، اقدامات لازم را انجام داده نیازی به پیگیری کنسلی بلیط هواپیما از سوی شما نیست. ایرلاین ها پس از هماهنگی با شما، یا پرواز مشابه را در تاریخی دیگر برای شما رزرو کرده و یا بهای کامل بلیط را به شما عودت می دهد.

سخن پایانی

در این مطلب میزان جریمه کنسلی در ایرلاین های مختلف را بررسی کردیم. این میزان جریمه به زمان استرداد و شناسه نرخی بستگی دارد. با این وجود ایرلاین های مختلف، قوانین مختلفی را تعیین کرده اند که در صورتی که از سفر خود مطمئن نیستید، لازم است قبل از رزرو بلیط، آن ها را در نظر داشته باشید.