نامزدهای انتخابات ریاست مجلس / تحليل كيهان از عملكرد اقتصادی دولت/ چرا رئيسی سانسور شد؟

گروه سیاسی الف،   4010225012 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نامزدهای انتخابات ریاست مجلس / تحليل كيهان از عملكرد اقتصادی دولت/ چرا رئيسی سانسور شد؟

سانسور حضور میدانی رئیسی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب

روزنامه جوان نوشت: رسانه‌ها و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هر روز به شدید‌ترین شکل در حال تخریب دولت رئیسی هستند، اما در عین حال اخباری را که یقین دارند نشان‌دهنده وجهی مثبت از این دولت خواهد بود، سانسور می‌کنند یا در صفحه اول پوشش نمی‌دهند.


براهیم رئیسی صبح جمعه در یکی از مراکز اصلی توزیع مرغ و گوشت جنوب تهران در میدان بهمن و نیز یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرکز شهر حضور یافت و ضمن گفتگو با مردم از نزدیک در جریان وضعیت توزیع کالا‌های اساسی و مشکلات این امر قرار گرفت، اما این خبر، نه اینکه مورد توجه رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار نگرفت، بلکه توجه هم کردند، ولی توجه از جهت سانسور و حذف خبر!

تیتر یک دیروز روزنامه شرق، وارد بودن نقد به دولت رئیسی بود، اما خبر مربوط به حضور او در جمع مردم جنوب تهران کار نشده بود. روزنامه اعتماد در صفحه یک خود حداقل چهار مطلب علیه دولت رئیسی دارد، اما خبری از این حضور رئیسی را کار نکرده است. روزنامه‌های دیگر اصلاح‌طلبان نیز وضعیت بهتری ندارند و در واقع این مشی اصلاح‌طلبان است که از تیغ سانسور علیه اقدامات مثبت رقبای سیاسی خود استفاده کنند. گرچه همواره رسانه‌های دیگر را متهم به سانسور می‌کنند.

***

تمام مسئولان بر حفظ قدرت خرید مردم و ایجاد آرامش تاکید ویژه دارند

محمدباقر قالیباف، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم مطمئن باشند که این روزها مدیران اجرایی کشور برای رساندن کالاهای ضروری معیشتی به مردم به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستند. ضمن تشکر از اقدامات مخلصانه صورت گرفته توسط دولت، امیدوارم دستگاه های اجرایی فرایند اجرای قانون استفاده از کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای ضروری معیشتی که می تواند نگرانی ها را برطرف کند، تسریع کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در همین راستا ضروری است دستگاه های مسئول مردم را از فرایند راه اندازی زیرساخت های طرح کالابرگ الکترونیک و جزئیات اجرایی آن مطلع سازند و زمان بندی مشخصی در خصوص نهایی شدن این فرایند اعلام کنند تا مردم از اجرایی شدن آن مطمئن شوند. همچنین استمرار تامین به موقع کالاها و اقلام مور نیاز مردم در بازارهای هدف امری ضروری است که باعث آرامش خاطر مردم و جلوگیری از تقاضای بی مورد می شود.

قالیباف نکته مهم دیگر را رسیدگی فوری و دقیق به شکایت های مردم در پرداخت مبلغ کمک معیشتی دانست و تصریح کرد: ممکن است مردم به دلایل مختلف نسبت به تعیین دهک خود معترض باشند که البته دولت اقدامات خوبی در این زمینه در دستور کار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قوای سه گانه در تمامی دستگاه ها با اراده قوی و به طور هماهنگ برای حل مشکلات و جراحی اقتصادی مردم یکدل و یکصدا شده اند و مردم مطمئن باشند که تمامی مسئولان کشور در همه دستگاه ها بر حفظ قدرت خرید مردم و ایجاد آرامش معیشتی تاکید ویژه دارند و به لطف خداوند متعال تمامی اقدامات با همین هدف به انجام خواهد رسید و در این راه مجلس همکاری با دولت در پیاده سازی دقیق قانون را وظیفه خود می داند، خصوصا نمایندگان در حوزه های انتخابیه خود می توانند با رصد و نظارت دقیق در انتقال نارسایی های احتمالی به مدیران اجرایی کمک کنند.

بيشتر بخوانيد:

قالیباف: مدیران برای رساندن کالاهای معیشتی به مردم شبانه‌روز تلاش می‌کنند  

***

معنای سکوت مردم چیست؟

همشهری آنلاین گفت‌وگويي با ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی درباره حذف ارز ترجیحی داشته كه در ادامه بخش‌هايي از آن آمده است:

- دولت باید از قبل توضیحات لازم را می‌داد و مردم افکار عمومی را توجیه و اقناع می‌کرد اما نه تنها این اقدام انجام نشد بلکه با عجله این کار اجرا شد. طبیعی است که مردم نسبت به آن توجیه نیستند و معترضند. اگرچه ممکن است اعداد و ارقام هم درست باشد. به این معنا که برای مثال باید به مردم توضیح داده می‎ شد که متوسط مصرف مرغ مثلا در یک خانواده، ماهانه این میزان است،لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ هر کدام این‌مقدار هستند. اکنون نیز قیمتشان دارد به این مقدار افزایش می‌یابد. قیمت قبلی این بوده و مجموع قیمت ماهانه که اکنون افزایش پیدا کرده، می‌شود همان ۴۰۰ هزارتومانی که ما به شما پرداخت کرده‌ایم. در حال حاضر مردم نمی‌دانند ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومانی که به آنها پرداخت می‌شود با افزایش قیمتها، چقدر از از جبیشان خارج می‌شود و این باعث نگرانی و اعتراضات است. ‌

- تغییر نحوه اعتراضات مردم، شاید بخشی به صحبتهای رئیس جمهور بر می‌گردد. البته در مورد بنزین، رئیس جمهور وقت نه تنها صحبتی نکرد، بلکه ابراز بی‌اطلاعی از افزایش قیمت بنزین کرد و گفتند که «خودم هم صبح جمعه متوجه شدم» این مسئله شرایط را بدتر کرد. صحبت های آقای روحانی در آتش نفت ریخت. از طرفی آقای رئیسی نیز بحث اعداد و ارقام نشدند. اعداد و ارقام برای مردم بسیار اهمیت دارد. که بدانند اکنون چقدر وارد جیبشان می‌شود و با این افزایش قیمت‌ها چقدر از جیبشان خارج می‌شود.‌‌

- مردم به صداقت دولت اعتماد دارند. این دولت ممکن است اشتباه کند اما صداقت دارد. نیت دولت این است که به مردم فشاری زیادی وارد نشود. به مردم و معیشت آنها توجه دارد و به مردم بی تفاوت نیست با درد اقشار ضعیف از نزدیک آشناست. این خودش امیدواری می‌آورد و از طرفی دیگر شرایط تورمی به قدری سنگین است که مردم احساس می‌کنند که اگر اعتراضات دیگری هم داشته باشند ممکن است اعتراضات اوضاع را بدتر کند و بنابراین خویشتن‌داری کرده‌اند. اما این خویشتن‌داری به هیچ وجه نباید مورد سواستفاده دولتمردان قرار گیرد.

- سخنان رئیس‌جمهور بیان‌گر این است که ایشان به مردم توجه دارند و برایشان موقعیت مردم مهم است. اما در عمل باید به مردم نشان داد، چرا که برای مردمی که سختی معیشتی را تحمل می‌کنند در طول زمان صحبت درمانی خیلی جوابگو نیست. مردم واقعا نگاه به وضعیت معیشتی خود می‌کنند. دولتمردان هرقدر هم جملات زیبا بگویند باز هم برای مردم پولی که به جیبشان می‌آید و از جیبشان خارج می شود ملاک است. 

***

پوست موز و استخوان در گلو

روزنامه صبح‌نو نوشت: اصلاح‌طلبان خود را بانی اصلی اجرای سیاست ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی می‌دانند و از این منظر چندان نمی‌توانند پرده‌دری کنند و همزمان خود را پشت پرده تمام این غائله‌ها، مکتوم و محفوظ نگاه دارند. یکی از این تصمیمات اشتباه و بسیار ویرانگر دولت دوازدهم(دولت موردحمایت جریان اصلاحات) که تا هم‌اکنون نیز مصائب آن گریبانگیر کشور است، اختصاص ارز ترجیحی (موسوم به دلار جهانگیری) برای کالاهای اساسی بود.
در دولت پیشین و در بزنگاه تشدید تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز و با  توجیه تامین ارز ارزان برای واردات اقلام اساسی، مصوب شد که ارز 4200تومانی برای واردات در نظر گرفته شود... پیامدهای اقتصادی منفی اختصاص این ارز به قدری فجیع و وسیع بود که عباس عبدی، کنشگر اصلاح‌طلب، آن را به «پوست موز زیر پای دولت رییسی» تعبیر کرد. عبدی دی‌ماه سال گذشته طی توییتی نوشت: «دو پوست موز زیر پای دولت است. اول ادامه دلار ۴۲۰۰تومانی. دوم حذف دلار ۴۲۰۰تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت». مدتی بعد از این توییت، روزنامه سازندگی ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران سازندگی نیز در مطلبی، هرگونه اتخاذ سیاست درباره ارز ترجیحی را «استخوان در گلوی دولت» دانست.

از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان که برخلاف سال‌های 78 و 88 در ماجراهای دی96 و آبان98 نتوانستند خود را در جایگاه رهبری معترضان قرار دهند، این‌بار هم یا به‌دلیل علایق خود به ماندن در ساختار رسمی قدرت یا به‌دلیل گسترده نشدن اعتراض‌ها عملا وارد یک بازی پرریسک نشدند و همچنان در سطح فردی به بیان نظرات خود می‌پردازند. به بیان بهتر، اصلاح‌طلبان می‌دانند که کاهش ضریب نفوذ اجتماعی‌شان می‌تواند دلیل صبر و حوصله بیشتر برای یافتن اثر این اصلاحات یا جراحی اقتصادی بر سطح سیاست شاید محافظه‌کاری جریان‌های سیاسی باشد تا شاید بتوانند در زمان مناسب جایگاه مطلوبی را برای خود در میان نیروهای اجتماعی بیابند و آنگاه به‌صورت شفاف‌تر موضع خود را بیان کنند. گرچه بسیاری از آن‌ها از اکنون سخن از لزوم احیای برجام به‌عنوان میراث دولت روحانی می‌گویند و با این پاسخ، موضع قاطع و نهایی نسبت‌به تحولات را به تاخیر می‌اندازند اما همچنان باید منتظر ماند تا موضع نهایی آن‌ها را به‌عنوان جریان رقیب دولت مستقر مشاهده کرد.

***

اقتصاد دستوری جواب نمی‌دهد

روزنامه آرمان ملی با امیررضا واعظی آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا و معاون وزیر صمت در دولت نهم به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه بخش‌هايي از آن را می‌خوانید.

- عملکرد دولت را نباید با رویکرد سیاسی، جناحی و گروهی قضاوت کنیم. اگر بنا باشد که قضاوت‌هایمان جناحی یا سیاسی باشد باید به سمت تطهیر کردن برویم و اینکه دیگران را محکوم کنیم اما اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم از نگاه منصفانه دولت آقای رئیسی در حال آواربرداری از سیاست‌های اقتصادی غلط دولت قبل است. اگر از دریچه انصاف نگاه کنیم ایشان آواربرداری می‌کند و در حال زدودن تبعات عملکرد ناموفق دولت قبل است. هنر مدیران در تصمیم‌گیری است. تصمیم‌گیری اینگونه نیست که تصمیم‌گیری‌هایی که بر‌ای کشور و نظام است را با تصمیم گیری‌های شخصی خودمان خلط کنیم. هیچ فرقی نمی‌کند که تصمیمات در کدام دولت بوده است. برخی تصمیمات و ذائقه شخصی خود را به جامعه تحمیل کردند. یعنی به گونه‌ای تصمیم گیری کردند که تبعات آن حتی سال‌ها اثر خود را داشته است. لذا هنر مدیریت در این است که تصمیمی بگیرد که آن تصمیم پشتوانه کارشناسی و تحلیلی داشته باشد و نگاه‌های مختلف و آسیب‌های پیش‌رو را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و سپس تصمیم‌گیری شود. اصلا هنر مدیریت در اتخاذ تصمیمات درستی است که آیندگان نیز از این تصمیم منتفع شوند؛ نه اینکه تصمیماتی بگیرند که در آینده پیچیدگی‌های خود را بیشتر نشان دهد. متاسفانه در اداور مختلف دولت‌‌هایمان در برخی تصمیمات به گونه‌ای تصمیم سازی کردند که تبعات منفی آن سالیان سال گریبان کشور را گرفته است. لذا اعتقادم بر این است که اگر منطقی و منصفانه بخواهیم نگاه کنیم دولت آقای رئیسی فارغ از مباحث سیاسی در حال اصلاح تصمیماتی از دولت گذشته است که تبعات خود را نشان می‌دهد. لذا می‌توانیم بگوییم که دولت سعی کرده که در راستای ثبات اقتصادی گام بردارد، چراکه این باور وجود داردکه اگر قرار است اصلاحات اقتصادی صورت بگیرد باید ثبات اقتصادی باشد و سپس به سمت تغییر و ترمیم بروند. این واقعیتی غیر قابل انکار در حوزه مدیریت و اقتصاد است.

-اقتصاد کشورمان به نحوی است که بار روانی بسیار بر روی آن تاثیر دارد و این بار روانی نکته بسیار مهمی است. در تولید محصولات سهم نیروی انسانی بین 7 تا 10 درصد است. اما وقتی به دست مصرف کننده می‌رسد بیش از این عدد است. یعنی همه این اتفاقات و گرانی‌ها تحت نام افزایش حقوق نیز قرار می‌گیرد. یعنی بار روانی باعث می‌شود که این 7 تا 10 درصد بیشتر خود را نشان دهد و در عین حال مشکلاتی را برای مصرف کننده و جامعه ایجاد کند. از طرف دیگر اقتصاد ما دستوری است و از گذشته تاکنون همه دولت‌ها می‌خواهند با دستور این گرانی و تورم را مهار کنند و نرخ‌ها را مشخص کنند. اما با اقتصاد دستوری، سیاسی و اقتصادی که بار روانی بر آن حاکم است این مسائل درست نمی‌شود.‌

***

اعتماد مردم به صداقت و تدبیر دولت نقشه دشمن را نقش بر آب کرد 

روزنامه كيهان نوشت: مصوبه ارز 4200 تومانی که میراث دولت تدبیر و امید بود و نحوه اجرای آن از سال 97 تاکنون به وارد آمدن میلیاردها دلار خسارت به بیت‌المال و هدررفت مجموع ذخایر ارزی کشور منجر شده بود در دولت سیزدهم در ترازوی کارشناسی و بررسی فنی قرار گرفت تا با طرح مردمی کردن یارانه‌ها، مفاسد و رانت‌خواری‌های برآمده از آن مهار و کنترل شود. دولت رئیسی به اینکه بخش زیادی از بسترهای اقتصاد کشور از رهگذر رانت به ارز ارزان‌قیمت آلوده شوند و مافیای کالاهای اساسی با احتکار و گران‌فروشی جیب مردم را خالی و بیت‌المال را چپاول کنند، پایان داد و راه را بر غارتگران و دانه درشت‌های اقتصادی سد کرد.

این تصمیم اقتصادی اگرچه به مذاق بسیاری از مخالفان دولت سیزدهم و البته هواداران دولت قبلی خوش نیامد و به گمانه‌زنی‌ها، متلک‌ها و زمزمه‌های سیاسی آنان مبنی بر اینکه ارز 4200 تومانی «پوست موز زیر پای دولت» و یا «استخوان در گلوی دولت» است، مهر خاتمه زد و آنان را به حاشیه راند اما به موضوع اصلی عملیات روانی ضدانقلاب تبدیل شد. رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون از چند روز پیش، ماشین عملیات روانی و تبلیغی خود را به راه‌انداختند تا با وارونه‌نمایی و مخدوش ‌سازی تصمیم انقلابی دولت، به‌زعم خودشان آب را گل‌آلود کرده و از آن ماهی بگیرند! دریغ از آنکه اعتماد مردم به صداقت و تدبیر دولت نقشه آنان را نقش بر آب خواهد کرد.

دشمنان نظام و انقلاب گمان می‌کردند که می‌توانند با عملیات روانی و تبلیغی خود در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و برجسته‌‌سازی برخی اعتراضات در گوشه و کنار و یا انتشار تصاویر و ویدئوهای جعلی و حتی کشته‌‌سازی افکار عمومی را برای آشوب و التهاب‌آفرینی تحریک و تهییج کنند.

شیوه خبررسانی، شایعه‌پراکنی و انتشار گزارش‌های جعلی برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی وابسته به ضدانقلاب نشان می‌داد که آنها با تمام ظرفیت فکری و رسانه‌ای خود بازهم به میدان آمده‌اند و برنامه‌شان این بود که با فراخوان‌های گسترده و سازمان‌یافته، مردم ایران مانند کشورهای دیگر (ازجمله آمریکا و اروپا) به مراکز خرید هجوم ببرند تا شاید بحران‌هایی مانند آشوب 98 تکرار شود! غافل از آنکه عمر دولتی که صبح جمعه می‌فهمید در کشور چه اتفاقی افتاده، گذشته است و بصیرت و متانت و صبوری مردم ایران، نقشه دشمن را بازهم ناکام خواهد گذاشت.

***

 هر اعتراض و معترضی را ضد انقلاب تلقی نکنیم 
احمد نقیب‌زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه‌تهران در گفت‌وگو با روزنامه شرق به تحلیل آنچه دولت در قالب طرح تغییر نظام یارانه‌ای انجام داد و موجبات اعتراضاتی را فراهم آورد، پرداخته و تاکید کرده که امروز نمی‌توان هر اعتراض و معترضی را ضد‌انقلاب خواند و به برخورد با آنان پرداخت. نقيب‌زاده در اين مصاحبه مي‌گويد:

 - باید بدانیم که پرداخت‌های یارانه‌ای راه‌حلی مقطعی و بسیار ناپایدار است. شاید مردم در ماه‌های اول و دوم به پرداخت یارانه‌ای به این شکل رضایت دهند و اکتفا کنند اما خیلی زود متوجه می‌شوند که این پول هم دردی از آنها دوا نمی‌کند. دولت باید راه‌حلی اساسی پیدا کند. تا کی می‌خواهند این سیاست‌های ناپایدار و بیمارگونه را به اجرا بگذارد و وضع را وخیم‌تر کند؟ اگر حداقل وضعیت ثابت می‌ماند، حرفی نبود اما این سیاست‌ها وضع را به‌مراتب بدتر کرده و خزانه دولت را خالی می‌کند و ارزش ریال باز هم کاهش پیدا خواهد کرد. همه این اتفاقات به صورت سلسله‌وار در جامعه عمل می‌کند و پیامد‌های خوبی به دنبال نخواهد داشت.

- اگر دولت به سرعت به فکر اصلاحات عمیق و لازم در حوزه اقتصاد نباشد، قطعا شکاف دولت و جامعه از این هم بیشتر خواهد شد که یکی از مهم‌ترین عواقب سیاسی تصمیمات این‌چنینی است. علاوه بر این فضای بی‌اعتمادی میان دولت و مردم شکل می‌گیرد که تعمیق آن می‌تواند عواقب جدی به دنبال داشته‌ باشد. فساد و دزدی‌های برخی از کسانی که مسئولیتی دارند و هر روز خبر آن را می‌خوانند و می‌شنوند و... همه دست به دست هم دادند تا آن مردمی که سال‌ ۱۳۵۸ اگر ۵۰۰ تومان حقوق می‌گرفتند و ۳۰۰ تومان خرج داشتند، باقی آن را به حسابداری اداره‌شان برمی‌گرداندند؛ حالا نسبت به بسیاری از مسائل اعتراض و اعتمادشان کاهش پیدا کرده است.‌

***

نامزدهای انتخابات ریاست مجلس 

جبار کوچکی‌نژاد، نماينده رشت در گفت و گو با انتخاب درباره انتخابات ریاست مجلس، مطرح کرد: «انتخابات ریاست مجلس که هر سال برگزار می‌شود و شرایط خاص خودش را هم دارد. در درجه اول نمایندگان بسیار در عملکردها دقت و بررسی می‌کنند. برای انتخابات ریاست مجلس، آقایان فریدون عباسی نماینده کازرون، الیاس نادران و محمدباقر قالیباف به میدان آمده‌اند. رقابت بین آقای نادران و قالیباف بیشتر است حال اینکه رای نمایندگان به چه شکلی می‌شود را باید صبر کنیم.»

وی تاکید کرد: «در فضای فعلی به نظر می‌رسد که آقای قالیباف نسبت به آقای نادران دست بالاتر را دارند ولی نمایندگان در رای دادن ملاحظات ویژه‌ای می‌کنند. از این رو باید ببینیم که در هفته پیش رو چه تحولاتی رخ می‌دهد.»

کوچکی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مسائلی مانند ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه تاثیری در آرای نمایندگان دارد یا خیر، عنوان کرد: «بله، به هر حال هر عملکردی، چه مثبت و چه منفی در رای نمایندگان تاثیر دارد. ولی باید در نظر داشت که اصولا نمایندگان محافظه‌کارانه رای می‌دهند و رای خود را افشا نمی‌کنند.»