قالیباف: گاز باید به جای نفت مبنای جهت‌گیری تجارت ایران شود

گروه اقتصادی الف،   4010223045

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تجارت انرژی کشور هم‌اکنون مبتنی بر نفت خام است و نه گاز. گاز به دلایل مختلف از جمله دور زدن تحریم بسیار مهم است، بنابراین باید جهت‌گیری تغییر کند و گاز مبنای تجارت قرار گیرد.

گاز باید به جای نفت مبنای جهت‌گیری تجارت ایران شود

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف امروز در آیین گشایش بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با افتخار به‌عنوان تسهیل‌گر و تنظیم‌گر برای تحول در صنعت نفت اقدام و خدمت خواهد کرد و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه انتقال مستقیم پول به چرخه اقتصاد کشور در هر کجای دنیا تورم‌زاست، اظهار کرد: این کار نعمت منابع را به نغمت بدل می‌کند که امروز شاهد این امر هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باور داریم منابع زیرزمینی متعلق به دولت‌ها نیست و به نسل امروز و آینده تعلق دارد، گفت: از این رو باید بدانیم که خام‌فروشی و مصرف کردن در هزینه جاری، مناسب نیست.
قالیباف با بیان اینکه همه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تقاضای نفت رو به افول بوده و تقاضا برای استفاده از سوخت گاز رشد کرده است که ضرورت دارد برای توسعه این صنعت تلاش کنیم، تأکید کرد:  در بحث انرژی کشور، موضوع خام‌فروشی است و حکمرانی نداریم و نیاز است سران قوا آن را اصلاح کنند.
وی با بیان اینکه صنعت نفت ما یکی از پیشران‌های برنامه هفتم توسعه است و می‌تواند ما را در کمترین زمان ممکن به یک تحول بزرگ برساند، اظهارکرد: فروش نفت ایران شامل تحریم شد، اما گاز دارای چنین محدودیتی نشد و گاز ایران در زمان تحریم به ترکیه و عراق رفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اعداد و ارقام این‌گونه نشان می‌دهد که ما در مجموع دارای بزرگ‌ترین ذخائر نفت و گاز جهان هستیم و هم‌اکنون فرصت جهاد تصمیم‌گیری است.