آمریکا بازهم توپ مذاکرات وین را به زمین ایران انداخت

گروه جهان الف،   4010221127

مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به بدعهد‌های مکرر دولت ایالات متحده در مسیر احیای برجام گفت، توپ در زمین ایران است.

آمریکا بازهم توپ مذاکرات وین را به زمین ایران انداخت

به گزارش فارس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به امتناع کشورش از انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به برجام تلاش کرد توپ مذاکرات وین را به زمین ایران بیندازد.

«درک شوله» از مشاوران وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با نشریه «نشنال» مدعی شد که  ایالات متحده پیشنهادهای روشنی به ایران ارائه داده است. شوله گفت: « اینک توپ در زمین ایران است.»

به گزارش نشنال، این دیپلمات آمریکایی با تاکید بر جدا بودن موضوع سپاه پاسداران ایران از مذاکرات احیای برجام گفت: «ما همانطور که به طور واضح گفته‌ایم این  موضوع را جداگانه می‌دانیم.»

در حالیکه ایران بارها اعلام کرده که در پی ساخت سلاح اتمی نیست و هیچ تخلفی نیز در این زمینه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش نشده است، این مقام آمریکایی گفت، به ایران این امکان داده نخواهد شد که  قابلیت ساخت سلاح اتمی داشته باشد.

شوله در بخش دیگری از ادعاهای خود مدعی شد: «چیزی که ما به آن معتقدیم وجود مسیری خوب برای بازگشت به برجام است... اما ایران هنوز به آن پاسخی نداده است.»

چندی قبل «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در توییتی نوشت: «رفع واقعی تحریم‌ها یعنی بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی قابل اتکا و پایدار.  بدعهدی اثبات شده آمریکا، مهمترین عامل تهدید کننده هرگونه توافق است و راستی‌آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک ⁧ توافق خوب⁩ است.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  اردیبهشت سال ۱۳۹۷ علی‌رغم مخالفت جامعه جهانی و پایبندی ایران به مفاد برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و به امید وادار کردن ایران به موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن، سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت.

سیاست ترامپ نه تنها نتیجه‌ای در بر نداشت بلکه ایران پس از یکسال پایبندی به تعهدات برجامی خود و بعد از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در قبال تعهداتشان به این توافق هسته‌ای، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای برداشت. با این حال ایران بارها تأکید کرده که برنامه هسته‌ای کاملاً صلح آمیز دارد و به دنبال تسلیحات اتمی نیست.

حتی مقام‌های ارشد آمریکایی نیز منتقد خروج ترامپ از برجام هستند و اخیراً «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و بر عکس، باعث ایجاد یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شده بود.

هم‌اکنون، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از دو ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.