توضیحات میرکاظمی درباره زمان اجازه برداشت یارانه‌ها/ واکنش وحیدی به قطعی اینترنت در خوزستان/ وعده بهادری جهرمی به جاماندگان یارانه

گروه سیاسی الف،   4010221070

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیحات میرکاظمی درباره زمان اجازه برداشت یارانه‌ها/ واکنش وحیدی به قطعی اینترنت در خوزستان/ وعده بهادری جهرمی به جاماندگان یارانه

آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۶۷۲ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۱۹۸ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۳۳۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۸۴ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۷۴۸ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۹۶۳ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۶۵ هزار و ۶۸۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش وحیدی به قطعی اینترنت در خوزستان

به گزارش تسنیم، احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعای برخی سایت‌های خارجی مبنی بر ناامنی در‌ برخی مناطق جنوبی کشور گفت: هیچ ناامنی در‌ هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد.

وی افزود: الحمدلله امنیت برقرار است و همه در آرامش به‌سر می‌برند.

وزیر کشور هم‌چنین شایعه قطع اینترنت در اهواز را رد کرد و گفت: این خبرها درست نیست.

وحیدی در رابطه با نگرانی هایی مبنی بر اینکه افزایش قیمت در ۴ قلم اساسی، روی سایر کالاها هم تاثیر بگذارد، خاطرنشان کرد: اولا راجع به اقلام به طور کلی تصمیم‌گیری با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و بعد هم تصمیم با ستاد تنظیم بازار است. ثانیا هیچ مصوبه خاصی در خصوص اقلام خاصی صورت نگرفته و آنچه من گفتم و الان تاکید می‌کنم، هیچ قلمی نمی‌تواند بدون طی این مسیر گران شود. 

وی افزود: هر گرانی خارج از این مسیر خلاف مقررات است و سازمان تعزیرات به ویژه با اختیارات جدیدی که کسب کرده با این موضوع برخورد می‌کند. همه باید در چارچوب مقررات رسمی که سازمان حمایت پیشنهاد می‌دهد و ستاد تنظیم مصوب می‌کند، حرکت کنند.

وحیدی در پایان درباره شایعه افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ گفت: هیچ قلم کالایی تا قبل از طی مسیر قانونی گران نمی‌شود.

***

توضیحات میرکاظمی درباره زمان اجازه برداشت یارانه‌ها

به گزارش فارس، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یارانه معیشتی و یارانه ماهانه در یک حساب تجمیع می‌شود، اظهار داشت: در مورد این‌ها وزارت کار طبق قانون بودجه امسال ۳ ماه فرصت داشته که دهک‌ها را پالایش کند و آنهایی که درآمد بالا داشتند را تعیین تکلیف کند و افرادی جدید را وارد کند که جزو دهک‌های پایین هستند که از دریافت یارانه جا مانده بودند که وزارت کار این کار را می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در سامانه بررسی شکایات آمده که ۶ ماه پس از بررسی جواب اعتراض افراد را می‌دهند، گفت: من این را نشنیدم و قاعدتا وزارت رفاه چون طبق قانون مکلف به این قضیه است باید صحبت شود اگر هم چنین چیزی هست در این کار تسریع شود و به سرعت جواب دهند و هر زمان هم جواب دادند باید ما به تفاوت را به آنها پرداخت کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تا پایان اردیبهشت‌ماه درخصوص زمان برداشت مبالغ واریزی یارانه به حساب خانوارها تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: وزارت رفاه طبق قانون بودجه موظف بود طی سه ماه یارانه بگیران را شناسایی، ساماندهی و پالایش کند و این وظیفه به عهده آن‌هاست.

میرکاظمی تصریح کرد: پس از شناسایی افراد اگر فردی مستحق یارانه بوده ولی آن را دریافت نمی کرده، میزان یارانه معوق به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

***

بازداشت دو فرد اروپایی سازمان دهنده آشوب و بی‌نظمی

به گزارش ایسنا، اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات اعلام کرد: دو فرد اروپایی که با هدف سوء استفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات سازی جامعه وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و بازداشت شدند.

توطئه‌گران بیگانه که از سناریوهای متعدد و متنوع سال‌های اخیر خویش علیه این ملک و ملّت طرفی نبسته بودند، با هدف اجرای طرحی ترکیبی از روش‌های نوین نرم و سخت، دو مأمور با تجربه‌ی خود را به ایران اعزام کرده بودند.

این افراد مأموریت داشتند با توجیه، هدایت، شبکه‌سازی و مرتبط‌سازی افراد و شبکه‌های آلوده داخلی، بر مشکلات و مطالبات اقشار شریف و زحمت‌کش جامعه اشراف پیدا کرده و با منحرف سازی مطالبات و مرتبط‌ سازی گروه‌های متصل به خود، جامعه را با موج سهمگینی از تخریب و شرارت و نا امنی مواجه نمایند.

دو عنصر اصلی، از اتباع یک کشور اروپایی و سازماندهی شده توسط سرویس‌های جاسوسی، از متخصصین حرفه ای در زمینه ی ایجاد شورش و بی‌ثباتی هستند که سال‌ها در چندین کشور هدف، تجربه اجرای چنین سناریوهایی را به مأمورین محلی خود آموزش داده بودند.

افراد موصوف بر اساس رهگیری‌های فرامرزی وزارت اطلاعات، در تور اطلاعاتی هوشمند این وزارت‌خانه قرار گرفته بودند و از لحظه‌ی ورود به ایران تا زمان بازداشت، کلیه‌ی برنامه‌ها و ملاقات‌های پنهان آنها، پوشش‌های استفاده شده و خطوط عملیاتی مخرب انتقالی به برخی کانون‌های مرتبط، منجمله به تشکل غیرقانونی موسوم به (( شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ))  تحت نظارت کامل امنیتی قرار گرفته و مستند شده است. 

***

وعده بهادری جهرمی به جاماندگان یارانه

به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران این موضوع را اعلام کرد و گفت: امروز در جلسه دولت گزارشی از روند و پیشرفت برنامه‌های اصلاح در نظام پرداخت یارانه‌ها که در سال‌های گذشته برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده بود ارایه شد.

وی افزود: همچنین جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اول در حال برگزاری است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران درباره زمان برداشت یارانه واریزی به حساب سرپرستان خانوار گفت: زمان آن از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره واریزی یک مرحله یارانه به حساب برخی سرپرستان خانوار تصریح کرد که یک ماه واریزی صحت ندارد بلکه برای همه مبلغ دو ماه یارانه واریز شده که اکنون قابل برداشت نیست.

سخنگوی دولت این را هم اضافه کرد که برای دهک‌بندی افراد سایت وزارت رفاه در حال پاسخگویی است و آندسته از افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند، سازمان هدفمندی یارانه‌ها به زودی سایتی را در این زمینه اعلام خواهد کرد که امکان ثبت‌نام برای جاماندگان وجود خواهد داشت.

بهادری جهرمی با بیان اینکه همه افراد رتبه‌بندی شده در دهک‌های یک تا ۹ یارانه دریافت می‌کنند، تأکید کرد: کسانی که مقرر شود یارانه دریافت کنند مشابه سایر مردم از همان ابتدا کمک هزینه خود را دریافت خواهند کرد.

سخنگوی دولت درباره واردات خودرو هم گفت که من زمانی برای واردات خودرو مطرح نکردم بلکه درباره واردات خودرو اعلام کردم پیشنهادی از سوی وزارت صمت مطرح شده که در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و به‌زودی پس از نهایی شدن در کمیسیون به هیأت وزیران ارسال می‌شود و در صورت موافقت، محدودیت واردات در برخی حوزه‌ها برطرف خواهد شد.

***

پاسخ رئیس صداوسیما درباره بازگشت  برخی مجریان 

به گزارش ایسنا، پیمان جبلی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه صداوسیما درباره مجری‌هایی که ممنوع التصویر هستند و یا با اتفاقاتی از صداوسیما رفتند، چه تدبیری می اندیشد و در مورد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما چه تصمیمی گرفته می شود؟ گفت: در دوره تحولی جدید در صداوسیما، بارها گفتم و باز هم می گویم آنتن صدا و سیما برای نزدیک شدن بیشتر به مردم و دادن عرصه به سرمایه های ارزشمند باز هست و این امکان وجود دارد. در این دوره ما تلاش خواهیم کرد که حداکثر امکان استفاده از تریبون رسانه ملی برای نزدیک‌تر شدن به مردم فراهم شود.

***

تکذیب افزایش قیمت بنزین توسط وزیر نفت

به گزارش ایرنا، جواد اوجی در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران گفت: در طرح جدید دولت برای عادنه‌سازی نظام توزیع یارانه‌ها، بحثی درباره افزایش قیمت بنزین نیست.

وی افزود: همان‌طور که رئیس جمهور اعلام کرد، هیچ‌گونه تغییر قیمتی در نان، بنزین و دارو نخواهیم داشت.

اوجی درباره کاهش خرید نفت چین از ایران گفت: ما هیچ‌گونه کاهشی در این زمینه نداشتیم و بلکه مشتری‌های جدید و ظرفیت‌های تازه‌ای در این عرصه هم پیدا می‌کنیم.

***

تاکید رئیسی بر اقناع مردم در طرح اصلاح یارانه ها

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت، اصلاح نظام اقتصادی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را دستور کار مهم حال حاضر دولت دانست و بر لزوم تبیین دقیق مساله و اقناع افکار عمومی تاکید کرد.

رئیس جمهور گفت: مردم عزیز ما فهیم و بصیر هستند و اگر الزامات اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ و برنامه‌های دولت در راستای سامان دادن به اقتصاد کشور برای آنها به درستی تبیین شود حتما در این زمینه همراهی خواهند داشت.

دکتر رئیسی تصریح کرد که مردم باید در جریان ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و تغییر رویکرد در پرداخت یارانه‌ها قرار گیرند و برای آنها توضیح داده شود که دولت چرا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و این اقدام چه آثاری برای کشور دارد.

رئیس جمهورطرح توزیع عادلانه یارانه‌ها را مبتنی بر سیاست‌ها و قانون مصوب مجلس و ضرورت امروز کشور دانست که ساعت‌ها مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفته است و دیگر قوا و دستگاه‌ها، رسانه‌ها، صاحبان تریبون‌های عمومی و آحاد ملت را به همراهی و یاری دولت در اجرای این کار مهم دعوت کرد.

***

دیوان عدالت اداری شکایت از زاکانی را وارد ندانست

تابناک نوشت: پس از انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران توسط شورای شهر ششم، این موضوع با حاشیه‌های زیادی همراه بود و به دلیل اینکه برخی افراد مدعی بودند اشکال قانونی بر این قضیه وارد است مباحث فراوانی حقوقی بین افراد موافق و مخالف شکل گرفت.حال جدا از جریانات سیاسی که نسبت به این انتصاب واکش نشان دادند این پرونده را می توان به عنوان یکی از موارد مهمی دانست که آرای دیوان عدالت اداری درباره آن می تواند برای اتفاقات و انتصابات آینده مهم باشد...

محمد صالح مفتاح فعال سیاسی رسانه ای اصولگرا که یکی از شاکیان پرونده انتصاب زاکانی بوده و نسبت به این موضوع دعوایی را در دیوان عدالت اداری اقامه کرده بود درباره نتیجه پیگیری قضایی خود توضیحاتی را منتشر کرده است.

در توضیحات وی آمده است: پس از 7 ماه، رای دادگاه بدوی پرونده شکایت از انتصاب غیرقانونی شهردار تهران، بدون ورود به محتوای پرونده، به دلیل فقدان نفع مستقیم و شخصی (!) در پرونده رد کرد. این رای در تقابل صریح با بند1 ماده 12 قانون دیوان عدالت اداری است. به همین دلیل از این رای تجدیدنظرخواهی کرده‌ام...

ذی‌نفع در مفهوم حقوقی و قضایی کسی است که از طرح دعوا نزد مراجع قضایی، نفع و فایده مشخصی می‌برد؛ در دعاوی مدنی و حقوقی، خواهان حتما ذی‌نفع در دعوا می‌باشد و اگر شخص، ذی‌نفع نباشد، دادگاه دادخواست وی را رد می‌کند.

یکی از شرایطی که در خصوص خواهان برای طرح دعوی در هر دادگاهی از جمله دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود، ذی‌نفع بودن است، اما خصوصیاتی که در مورد ذی‌نفع در آیین دادرسی مدنی وجود دارد، در دعاوی مطروحه دیوان به واسطه وظیفه حایز اهمیتی که در زمینه حفظ منفعت عمومی و دفاع از حقوق و آزادی‌های شهروندان ایفا می‌کند، ممکن است روند متفاوتی در نظر گرفته شود.

نباید فراموش کرد که دیوان عدالت اداری را باید مهمترین ابزار نظارت قضایی بر اعمال دولت به معنای عام دانست. توجه به چنین نظارتی است که زمینه کارآمدی و تظلم‌خواهی را در نظام حقوقی هر کشور برای مردم نسبت به ماموران و سازمان‌های دولتی ایجاد می‌کند تا از این راستا از طریق اعمال اقتدار غیرقانونی در هرم اجتماعی قدرت و در زندگی شهروندان جلوگیری شود.

***

قیمت مرغ، تخم‌مرغ و شیر تغییری نکرده است

در حالی که از شب گذشته نامه و لیست قیمتی در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با افزایش قیمت انواع قیمت مواد غذایی از جمله مرغ و تخم‌مرغ و شیر دست به دست می‌شود که این لیست صرفاً قیمت‌های کارشناسی پیشنهادی است که هنوز نهایی و مصوب نشده است و پس از آغاز طرح جدید هدفمندی یارانه ترجیحی طی دو ماه آینده و در صورت عدم امکان خرید محصولات پروتئینی با کالابرگ الکترونیک در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتشار این نامه در شبکه‌های اجتماعی اما نگرانی‌هایی برای مردم و واکنش‌هایی میان تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات پروتئینی در بازار ایجاد کرده است.

محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با تسنیم درباره این لیست قیمتی اظهار داشت: مرجع اعلام قیمت کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند و در صورتی که با هدفمندی یارانه آزاد بشود تنها سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که می‌تواند قیمت‌ها را اعلام کند.

وی افزود: قیمت شیر خام توسط شورای قیمت‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود که تا امروز جلسه‌ای برای تعیین قیمت شیر خام برگزار نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: قیمت انواع شیر پاستوریزه، انواع ماست، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ و انواع روغن توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌شود که این سازمان نیز تغییر قیمتی اعلام نکرده است.

وی تصریح کرد: سازمان حمایت در صورت ایجاد هرگونه تغییر قیمت این کالاها و تصویب آن در ستاد تنظیم بازار، آن را به‌طور رسمی و برای اجرا به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام می‌کنند.

***

درخصوص ۹۰ درصد مسائل در وین توافق شفاهی شده است

به گزارش ایسنا، شبکه قطری الجزیره به نقل از یک منبع ایرانی اعلام کرد: بر سر بیش از ۹۰ درصد مسائل هسته ای توافق شفاهی کردیم اما این توافق هنوز مکتوب نشده است.

وی گفت: تضمین های اجرایی مهم ترین اختلافات موجود با واشنگتن در مذاکرات هسته ای است.

این مسئول ایرانی خاطرنشان کرد که در مذاکرات هسته‌ای با آمریکا ۶ اختلاف اصلی وجود دارد.

وی همچنین تاکید کرد که محقق شدن توافق در مذاکرات وین منوط به جدیت و حسن نیت آمریکا است.