اسرائیل و چالش‌هایی که پیش‌بینی نکرده بود

گروه جهان الف،   4010221064

در سال جدید رژیم صهیونیستی خود را در برابر چالش‌هایی می‌بیند که در ارزیابی‌ها و محاسبات خود پیش‌بینی نکرده بود.

اسرائیل و چالش‌هایی که پیش‌بینی نکرده بود

به گزارش الف، همانطور که در گزارش راهبردی موسسه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پایان سال 2021 اشاره شده، این رژیم در معرض چالش‌های راهبردی متعددی قرار دارد که اغلب در سطح امنیتی طبقه‌بندی می‌شوند. شکست آمریکا در افغانستان و خروج تدریجی آن از منطقه خاورمیانه که نگرانی‌های زیادی درباره منافع اسرائیل ایجاد می‌کند و همچنین احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران از جمله چالش‌هایی بود که صهیونیست‌ها پیش‌بینی می‌کردند در سال جدید با آن مواجه شوند.

ناتوانی در تصمیم گیری، ناتوانی در مدیریت بحران، عدم توانایی در رسیدن به توافق جمعی، فقدان یک نهاد پشتیبانی اختصاصی قبل از هرگونه تصمیم گیری، عدم وجود یک موسسه سیاست گذاری موثر و  فقدان هماهنگی کافی میان نهادهای مربوطه اسرائیل از جمله موضوعاتی است که موسسه موسوم به «سیاست و استراتژی اسرائیل» و دانشگاه «رایشمن» رژیم صهیونیستی اخیرا در یک کنفرانس امنیتی-سیاسی تحت عنوان «استراتژی مورد نیاز اسرائیل چیست»، از آنها به عنوان موانعی یاد کرد که اجازه تعامل موثر اسرائیل با چالش‌های پیش رو را نمی‌دهد. 

اما با ورود به سال جدید میلادی و تغییر برخی معادلات در منطقه، صهیونیست‌ها با چالش‌هایی روبرو شدند که شاید برایشان قابل پیش‌بینی نبود. یکی از این چالش‌ها مربوط به تهدیدات خارجی علیه اسرائیل است که عمدتا مربوط به حزب‌الله لبنان است. رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد که در سال 2022 بحران‌های انباشت‌شده لبنان و همچنین انتخابات پارلمانی این کشور مجالی برای پروژه نظامی حزب‌الله باقی نمی‌گذارد و صهیونیست‌ها به راحتی می‌توانند با سوء استفاده از این وضعیت لبنان، در پرونده‌هایی همچون ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، برای خودشان امتیاز بگیرند.

اما یکی از غافلگیری‌های جدید حزب‌الله برای صهیونیست‌ها رونمایی از پروژه توسعه پهپادهای خود بود که نمونه آن در نفوذ پهپاد «حسان» به آسمان فلسطین اشغالی و بازگشت موفق آن به جنوب لبنان در فوریه 2022 مشاهده شد.

اما در سطح داخلی فلسطین نیز اتفاقاتی افتاد که شاید صهیونیست‌ها نمی‌توانستند دقیق آن را ارزیابی کنند. معادلاتی که بعد از نبرد «شمشیر قدس» در ماه مه 2021 ترسیم شد و اتحاد فلسطینیان و بالا رفتن انگیزه آنها برای مقابله با دشمن صهیونیستی موجب ایجاد موج بزرگی از عملیات‌های استشهادی در سراسر فلسطین اشغالی شد که به قلب تل‌آویو نیز رسید.

 تشدید تجاوزات نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان در قدس و مسجدالاقصی نیز اوضاع جبهه داخلی اسرائیل را به شدت ملتهب کرده و در کنار عملیات‌های استشهادی فلسطینیان، احساس امنیت را از اسرائیلی‌ها گرفته است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی در این زمینه اعلام کرد که چالش‌های راهبردی پیش روی اسرائیل همچنان وجود دارد و نیازمند تصمیم‌گیری‌های قاطع در 3 جبهه است: کرانه باختری ، نوار غزه و اراضی ۱۹۴۸.  یک سال بعد از حمله ارتش به نوار غزه، اسرائیل با بحرانی راهبردی مشابه بحران سال گذشته مواجه است؛ جایی که مشکلات اساسی در این زمینه همچنان ادامه داشته و احتمال انفجار مجدد اوضاع نیز بسیار بالاست.

در گزارش این رسانه صهیونیستی آمده است که سخت‌ترین معضل اسرائیل از جانب نوار غزه می‌باشد؛ منطقه‌ای که در مه سال ۲۰۲۱ زمانی که حماس برای اولین بار در تاریخ خود جنگ علیه اسرائیل را آغاز کرد از وضعیت آرامش خاصی برخوردار بود. به همین دلیل اسرائیلی‌ها پیش بینی نمی‌کردند که ممکن است این منطقه شعله ور شود و آتش آن به کرانه باختری و قدس نیز برسد؛ اتفاقی که هم اکنون نیز شاهد آن هستیم.

یدیعوت آحارانوت همچنین هشدار داد که معضل شدید دیگری در رابطه با اعراب ساکن اراضی ۱۹۴۸ وجود دارد.  جنگ مه سال گذشته شدیدترین درگیری میان یهودیان و اعراب ۱۹۴۸ را رقم زد که حماس آن را یک دستاورد برای خود می‌داند؛ دستاوردی که می‌خواهد آن را حفظ و مجددا تکرار کند.  اینجا یهودیان و اعراب همچنان در برابر دهانه آتشفشان ایستاده‌اند و همچنین شاهد پروژه وحدت میان فلسطینیان هستیم که می‌تواند آسیب زیادی به همزیستی پایدار بین یهودیان و اعراب در  اراضی  ۱۹۴۸ بزند. در این شرایط سقوط کابینه نفتالی بنت نیز دور از انتظار نیست.

این رسانه اسرائیلی همچنین درباره خطرات پیش روی تل‌آویو در کرانه باختری اعلام کرد، فضای کرانه باختری در مه سال گذشته نسبتا آرام بود و در حال حاضر نیز به استثنای منطقه جِنین تنش خاصی در سایر مناطق کرانه باختری دیده نمی‌شود.  اما از نظر استراتژیک این آرامش یک تهدید به حساب می‌آید و  بعید نیست که شاهد اتفاقاتی مشابه رویدادهای سال گذشته باشیم.  به همین دلیل اسرائیل در ماه‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا بهار امسال شبیه بهار سال گذشته نباشد و از وقوع انتفاضه سوم فلسطینیان یا آغاز جنگ جدیدی از نوار غزه جلوگیری شود. اما عملیات‌های انفرادی فلسطینیان پیامدهایی دارد که مهمترین آنها وقوع یک جنگ مذهبی است که موجب شعله‌ور شدن درگیری‌ها در چندین جبهه موازی می‌شود و بر عرصه داخلی اسرائیل تاثیرگذار خواهد بود.

به طور کلی طبق آنچه که خود صهیونیست‌ها نیز به آن معترفند، ورود اسرائیل به یک درگیری جدید با فلسطینیان بسیار محتمل است؛ جنگی که می‌تواند به یک درگیری بزرگ منطقه‌ای منجر شود و یقینا همراه با پیامدهای نامعلوم برای اسرائیل خواهد بود.