واکنش زاکانی به فایل صوتی طائب/ توضیحات خاندوزی به مجلس درباره تغییر یارانه نان/ انتقاد قالیباف از دولت درباره گرانی آرد و ماکارونی

گروه سیاسی الف،   4010218063 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش زاکانی به فایل صوتی طائب/ توضیحات خاندوزی به مجلس درباره تغییر یارانه نان/ انتقاد قالیباف از دولت درباره گرانی آرد و ماکارونی

آمار کرونا در ایران 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۷۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۸۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۱۷۷ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۵۴۵ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۹۰ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۴۴۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

بنابراین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۸۷۸ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۶۲ هزار و ۶۴۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش زاکانی به فایل صوتی طائب

در پی انتشار یک فایل صوتی از حجت الاسلام مهدی طائب و نقل قول هایی از علیرضا زاکانی در این فایل، شهردار تهران در رشته توئیتی به موارد مطرح شده در این فایل واکنش نشان داد:

«*همانطور که جناب آقای طائب گفتند مطالب منتسب به ایشان تقطیع شده، ناقص بوده و با اهداف خاصی منتشر شده است که بحمدالله خودشان اصلاح نمودند.

*خط ایجاد تفاوت بین دفتر رهبر معظم انقلاب با حضرت آقا نیز خط انحرافی و مسمومی است که امثال بنده سالها با آن مقابله کرده و برای این مقابله هزینه پرداخت نموده‌ام. دفتر رهبر انقلاب مهمترین ابزار مدیریتی ایشان است و جریان‌های انحرافی و نفاق در تاریخ انقلاب به دنبال ایجاد شبهه اختلاف در این نهاد پربرکت بوده‌اند.

*انتصاب خلاف گویی به جناب آقای حجازی نیز از جفاهای بزرگی است که از اساس تکذیب می شود و قطعا نادرست است. از طرفی القای اختلاف بین مسئولان کشور در جنجال‌های رسانه‌ای اخیر مشخصا خط رسانه‌ای دشمن و متاسفانه برخی دنباله‌های سیاسی داخلی است و  انتظار رهبر انقلاب و مردم از همه غیر از وحدت و برادری و خدمت به مردم و پرهیز از حاشیه ها نیست.

*بی شک سیاست مدیریت شهری در تهران کمک به قوای سه گانه و خدمت بی منت به مردم عزیزمان خواهد بود.»

***

توضیحات خاندوزی به مجلس درباره تغییر یارانه نان

به گزارش ایرنا، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در توضیح اصلاح ارز ترجیحی در اقلام اساسی از جمله آرد و گندم گفت: پیرو مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱ که دولت را مکلف به ساماندهی ارز ترجیحی شده و حکم مشابه این مصوبه طی سال گذشته، دولت تلاش کرده تا زمینه های اجرای این حکم را در ستاد اقتصادی برنامه ریزی کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود:براین اساس مقرر شد بعد از ماه مبارک رمضان مقدمات حکم اجرایی ستاد اقتصادی دولت اجرایی شود، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین کالاها در بحث کالاهای دریافت کننده ارز ترجیحی که برای امنیت غذایی و نظام اجتماعی کشور بسیار حائز اهمیت بوده و به آن گره خورده است، نان بود.

وی تصریح کرد: دولت به جهت سیاست و اهمیت حوزه تامین نان برنامه‌ای را متفاوت از سایر کالاها به ستاد اقتصادی دولت ارائه کرد که به موجب آن طرح هوشمندسازی نظام تامین نان به تفکیک کدملی، مناطق جغرافیایی، گروه‌ها و اقشار حمایتی در دستورکار قرار گرفت و این طرح برای نخستین بار در کشور شکل گرفت و براساس آن امکان رصد صفر تا صد زنجیره یعنی از زمان واردات گندم در انبارها، کارخانه‌ها، شرکت‌های پخش، نانوایی های سنتی و صنعتی به خوبی فراهم خواهد شد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: راهبرد دولت این است که اصلاح ساختار و سیاست قیمتی مقدم بر سایر موارد است البته این موارد به تنهایی حل کننده قاچاق، دور ریز و پایین بودن بهره وری نیست. بنابراین اصلاح ساختار در اولویت کار دولت قرار گرفت و در هفته‌ها و ماه‌های گذشته تلاش های جدی با کمک شبکه بانکی و بانک مرکزی برای ایجاد این سامانه و زیرساخت جدید انجام شده است.

وی افزود: تلاش ما این است که بعد از افزایش قیمت آرد، که به معنای کاهش انگیزه قاچاق است، بتوانیم عنصر مهم که همانا پرداخت نان از جیب مصرف کننده است را  در کشور ثابت و تضمینی نگاه داری کنیم. همزمانی این دو سیاست عملکرد را برای دولت مشکل می‌کند، شاید اجرای هرکدام به تنهایی کار سختی نبود و ما تلاش می‌کنیم این دو سیاست را به صورت توامان پیش ببریم.  

خاندوزی خاطرنشان کرد: امیدواریم به جهت انجام تکلیف قانونی مجلس در آینده سایر موارد غیر از آرد و نان مصرفی را نیز به شکل کالابرگی از طریق همین سامانه در اختیار مردم قرار دهیم تا تضمینی باشد برای امنیت غذایی مردم، که در شرایط فعلی اقتصادی جزو اولویت های مشترک مجلس و دولت خواهد بود.

برنامه دولت برای جبران حذف ارز ترجیحی؛ ابتدا یارانه نقدی و سپس کالابرگ

به گزارش ایرنا، سید جواد ساداتی نژاد،وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی گفت: در دولت ستادی برای این کار به ریاست معاون اول رییس جمهور و وزرای اقتصادی تشکیل شده است و برنامه ریزی های لازم را انجام می دهد تا به بهترین نحو ممکن  جبران هزینه مازاد  خانوار به عنوان سبد حمایتی در نظر گرفته شود و قطعاً  قبل از اجرای این طرح برای دو ماه این مبلغ  به حساب خانوارها واریز می شود تا هیچ  دغدغه‌ای  برای مردم عزیزمان ایجاد نشود.

عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه کرد: اطلاع‌رسانی لازم هم در زمان اجرای طرح به مردم انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای این طرح عدالت در حوزه یارانه‌ها است البته یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود تا بتوانند مدیریت بهتری را داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی  گفت: برای تامین کالاهای اساسی ابتدا یارانه نقدی اختصاص می‌یابد و در آینده طرح توزیع کالا برگ کالاهای اساسی در دستور قرار می‌گیرد. 

طرح وزارت اقتصاد کشور را از ‌‌تبعات اجتماعی اصلاح یارانه نان مصون ‌می‌‌کند

مجید شاکری کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به طرح وزارت اقتصاد پیرامون اصلاح یارانه نان سنتی گفت: بر مبنای این طرح نقطه پرداخت یارانه از ابتدای زنجیره را به حلقه یکی مانده به آخر منتقل کرده است و با این تدبیر چند نتیجه بدست آورده است.

وی در بیان دستاوردهای این طرح بیان کرد: اولین نکته مثبت این طرح آن است که قیمت آرد را آزاد می‌کند اما قیمت نان ثابت باقی می‌ماند، به عبارت دیگر این طرح کشور را از تبعات اجتماعی اصلاح یارانه نان مصون می‌دارد، در حالی که مسئله قاچاق تا حد قابل توجهی در این طرح حل خواهد شد.

شاکری ادامه داد: با این طرح بدون ایجاد خرید تضمینی گسترده به سوال اقتصادی بودن کاشت گندم به جای سایر محصولات پاسخ داده خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مگر قرار نیست در این طرح مابه‌التفاوت هزینه آرد آزاد و نان دولتی به حساب نانوا واریز شود، پس چگونه به منابع مالی نیاز ندارد؟ گفت: در حال حاضر دولت برای خرید تضمینی گندم و جبران هزینه پایین آرد به کشاورز یارانه پرداخت می‌کرد، اما این یارانه در حال حاضر با تغییر در زنجیره به مابه تفاوت قیمت آرد آزاد و نان دولتی پرداخت می‌شود، پس منابع جدیدی نیاز ندارد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با این طرح ابزار حکمرانی جدیدی در اختیار دولت قرار می‌گیرد که مشخصا زمینه پرداخت یارانه مشخص روی کالای مشخص به فرد مشخص در جای مشخص را فراهم کرده و معنای بسیاری از موارد تغییر می‌کند.

وی افزود: با چنین ابزاری دیگر هیچ نیازی به اتخاذ سیاست‌هایی نظیر ارز 4200 تومانی وجود نخواهد داشت. مسئله ای که در دهه 60 با یک شبکه توزیع دولتی انجام می‌شد با این تفاوت که هیچ داده‌ای از این فرآیند در اختیار دولت قرار نمی‌گرفت.

***

انتقاد قالیباف از دولت درباره گرانی آرد و ماکارونی

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: امروز یکی از مباحث مهم و نکته مهمی که مورد توجه نمایندگان محترم مردم است، بحث گرانی ها و مشخصا گرانی آرد صنعتی و ماکارونی است. مسئله اصلی که باعث نگرانی بیشتر مردم شده این است که گرانی اخیر شروع گرانی های کالاهای اساسی باشد که معیشت مردم به آنها گره خورده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ریشه این نگرانی های مردم به این بر می گردد که اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی هدفمند شود، گرانی های شدیدی در دیگر کالاها که مرتبط با آن هستند نیز ایجاد خواهد شد و دولت محترم در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به گونه ای عمل کرد که باعث نگرانی بیشتر مردم شد.

وی افزود: من در ادامه توضیح خواهم داد که برنامه مجلس برای حفظ قدرت خرید مردم چیست و روشن خواهم کرد که اگر دولت این برنامه را اجرایی کند، مردم با آرامش خیال می توانند به حداقل زندگی معیشتی خود اطمینان داشته باشند. در گرانی های اخیر موضوع افزایش قیمت ماکارونی هم بی توجهی به قانون مجلس باعث شد، چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به شدت ناراحت کند.

قالیباف تصریح کرد: من به مردم عزیز حق می دهم که نسبت به آینده نگران شده باشند، اما با توجه به پیگیری های انجام شده و جلساتی که برگزار شد به ویژه در شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مقرر شد که قانون مجلس به طور کامل اجرایی شود،  انشاءالله یک آرامش معیشتی برای مردم ایجاد خواهد شد.

وی افزود: هدف گذاری در این طرح همانطور که مجلس در قانون بودجه 1401 تصویب کرده است، ارائه کالاهای ضروری معیشتی به مردم به قیمت شهریور 1400است. در این تصمیم باید کالاهای ضروری معیشتی با کالابرگ الکترونیک به قیمت شهریور 1400 به مردم داده شود.

وی اظهار کرد: در این مدل که الان قانون مصوب مجلس شده است، برای چند قلم کالای ضروری معیشتی مثل مرغ و تخم مرغ و روغن و پنیر و... به اندازه مورد نیاز هر نفر در ماه مقدار مشخصی کالا در نظر گرفته می شود و مردم آن کالا را تا اندازه ای که در نظر گرفته شده است، به قیمت شهریور 1400 خرید می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از نظر ما حفظ قدرت خرید سفره مردم در کالاهای ضروری معیشتی اصل اول است و مردم باید یک آرامش معیشتی صددرصدی داشته باشند و بعد ما سیاست‌های مربوط به ارز ترجیحی را تغییر دهیم و هدفمند کنیم. در غیر این صورت  اتفاقی که بر سر ماکارونی  صورت گرفت برای دیگر کالاها با ابعاد بسیار گسترده‌تری خواهد افتاد. ما با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرایی کردن کالابرگ الکترونیک مخالف هستیم یعنی کالابرگ الکترونیکی باید اجرایی شود و این نظر رئیس دولت و رئیس مجلس هم هست تا عرضه کالا به قیمت شهریور 1400 باشد. این امروز موضع قطعی مجلس و قانون رسمی کشور است.

***

روزنامه دولت: اروپا به جای ایران باید آمریکا را متقاعد کند

روزنامه ایران نوشت: «منابع دیپلماتیک غرب از پیشنهاد اروپایی‌ها مبنی بر سفر «انریکه مورا»، مسئول اروپایی هماهنگ‌کننده برجام به ایران خبر می‌دهند تا بلکه حضور او که احتمالاً با پیشنهاد جدیدی همراه خواهد بود، از وضعیت جاری مذاکرات احیای برجام گره‌گشایی کند.

این پیشنهاد که تهران چندان تمایلی از خود برای انجام آن نشان نداده در حالی مطرح شده که به نظر می‌رسد نمی‌تواند آغاز روند بهبود گفت‌و‌گوها تعبیر شود. اگرچه تمایل سه کشور اروپایی طرف برجام به حفظ صوری این توافق پس از گشوده شدن روزنه‌هایی در این زمینه قابل درک است اما در مقابل امریکا تلاش دارد از این روزنه برای محقق کردن خواسته‌های فرابرجامی خود بهره گیرد؛ تلاشی که به اذعان رسانه امریکایی «پولیتیکو» به نقل از اعضای تیم مذاکره‌کننده امریکا تلاشی از پیش شکست خورده است و توافق با ایران بر سر مسائلی فراتر از برنامه هسته‌ای این کشور دیگر ممکن نیست...

فارغ از آنکه دولت امریکا در چه شرایطی نسبت به تعیین تکلیف برجام تعلل می‌کند، طبیعی است ایران تمایلی به دعوت از هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا نداشته باشد خاصه آنکه کشورمان تاکنون از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود جهت حل این موضوع بهره گرفته است. در چنین فضایی پیش‌بینی می‌شود «مورا» پیشنهاد جدید مورد پذیرش تهران را با خود به همراه نمی‌آورد و در مقابل می‌کوشد مقام‌های ایرانی را متقاعد کند که از درخواست‌های خود عقب‌نشینی کند.

این در حالی است که با در نظر گرفتن پیشینه اجرای برجام و بدعهدی دولت امریکا در خروج یکجانبه از برجام آن هم در حالی که تهران به‌طور تمام قد به تعهدات برجامی خود پایبند مانده بود، باید به مقام‌های اروپایی توصیه کرد که برای بن‌بست شکنی از وضعیت جاری مذاکرات به جای سفر به تهران راهی واشنگتن شوند.

چه آنکه موضع جمهوری اسلامی درباره تحریم‌ها به وضوح مشخص شده است و کشورمان ازسرگیری تعهدات برجامی‌اش را به رفع همه تحریم‌های برجامی و غیربرجامی منوط کرده است؛ تحریم‌هایی که به طور مستقیم مانعی جدی بر سر راه تحقق منافع اقتصادی ایران به وجود آورده است.

بر همین مبنا نباید انتظار داشت سفر مقام اروپایی به تهران و طرح راه حل‌های یکطرفه، چندان نتیجه بخش باشد. از این رو مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جست‌و‌جوی راه خود باید به واشنگتن چشم بدوزد نه تهران.»

***

رئیسی:‌ دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها که تا بامداد یکشنبه به درازا کشید، با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه مواد غذایی، اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها است، افزود: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. این موضوع باید به طور شفاف و دقیق برای مردم تبیین شود، دولت تصمیم اقتصادی محرمانه ندارد و باور داریم که اگر مردم در جریان جزئیات این تصمیم قرار گیرند، همراه دولت خواهند بود، چرا که ما به دنبال تامین منافع مردم هستیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست، بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابجا شده و به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود.

***