نامه توکلی به قالیباف درباره سفر جنجالی ترکیه/ توضیح خاندوزی درباره سرنوشت یارانه نان/ روایت مخبر از گرانی‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰

گروه سیاسی الف،   4010217056 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نامه توکلی به قالیباف درباره سفر جنجالی ترکیه/ توضیح خاندوزی درباره سرنوشت یارانه نان/ روایت مخبر از گرانی‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰

آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۷۰۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۱۶۵ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت،  تا کنون ۶۴ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۱۰۶ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۷۴۶ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۳۸۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۹۱ هزار و ۲۳۵ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۳۳ هزار و ۴۱۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

واکسیناسیون عمومی دز چهارم در تابستان

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با برنا، درباره تزریق دز چهارم واکسن کرونا، اظهار کرد: 8 اسفند 1400 تزریق دز چهارم برای افرادی که دارای نقص ایمنی هستند و 3 ماه از تزریق دز سوم واکسن کرونای آن‌ها گذشته بود ابلاغ شده بود و در دو هفته گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد برای افراد بالای 70 سال که 3 ماه از نوبت سوم و کادر درمان که 4 ماه از نوبت سوم واکسن‌شان گذشته دز چهارم تزریق شود.

حیدری دربره تزریق دز چهارم برای عموم جامعه، گفت: اواسط و یا اواخر تابستان دعوت عمومی از جامعه (یعنی افراد بالای 7 سال که واکسن تزریق کرده‌اند) را  برای دریافت دز چهارم واکسن خواهیم داشت. درحال حاضر خواهش ما این است که افراد برای تزریق دز سوم اقدام کنند و اجازه ندهند وقتی وارد موج جدید شدیم بعد برای تزریق واکسن مراجعه کنند چراکه ارزشی نخواهد داشت.

***

نامه توکلی به قالیباف درباره سفر جنجالی ترکیه

احمد توکلی طی نامه‌ای به قالیباف از وی خاست درباره سفر خانواده اش به ترکیه اش برای مردم شفاف سخن توضیح دهد. در بخشی از این نامه آمده است: «وقتی فرزند صاحب ماجرا در بیانیه اش وضع اقتصادی مردم را چنان تصویر می کند که حتی اگر خرید چند تکه لباس بوده باشد الیاس قالیباف آن را به خاطر هم زمانی  با تنگناهای شدید معیشتی مردم ایران نابخشودنی می شمارد.

چرا برخی از  جانبداران سعی کردند که موضوع را بی ارزش جلوه دهند؟ آیا آن ها گمان می کنند این افراط و تفریط  در برخورد با این حادثه تلخ افراط و تفریط بیش از آنی بود که در بالا متذکر شدیم.

این که کسی بگوید واردات چمدانی از ترکیه پنهانی ترین وجه زندگی مسئولان است و نباید سرک بکشیم از بی اطلاعی گوینده است یا اگر گفته شود تنها حکومت میتواند به فرد متهم به فساد حمله کند و همین کار حکومت را هم مشروط به پرهیز از جار و جنجال، سرک نکشیدن وبه کار گرفتن شنود و کنترل، پس چه توجیهی برای کار علی دارد که به مالک میفرماید برای کنترل کارگزارانت جاسوس بگمار...

این وظیفه دکتر قالیباف است که با شفاف سازی ابهامات را از رئیس مجلس بزداید. این کافی نیست که وی قبل از سفر مخالفت کرده باشد زیرا او که شخصیت با تجربه ایست میدانست که چنین اتفاقاتی ممکن است رخ دهد او باید مانع سفر می شد. .»

***

توضیح خاندوزی درباره سرنوشت یارانه نان

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در توییتی نوشت: 

«وقتی پیشنهاد طرح هوشمندسازی ‎یارانه را دادیم، دولت اجرای طرح در خصوص «نان سنتی» را به خود ما سپرد که از این هفته در برخی استان‌ها آغاز می‌شود:

۱. قیمت نان افزایش نمی‌یابد.

۲. تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود.

۳. به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود. »

مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به آخرین اقدامات برای پرداخت یارانه نان به مردم،‌ گفت: زیرساختی طراحی شده که مردم با کارت‌کشیدن در زمان خرید کالا‌های اساسی در همان زمان یارانه خود را دریافت کنند.

وی افزود، به این شکل که مبلغی از هزینه خرید از یارانه فرد و مبلغی از حساب بانکی‌اش کسر می‌شود. در این روش یارانه فقط به آردی که به دست مردم رسیده تعلق می‌گیرد نه تمام آردهای نانوایی‌ها.

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، نیازی به هیچ کارت جدید و حساب بانکی جدید نیست و خرید با کارت‌ بانکی فعلی افراد صورت می‌گیرد. قیمت و شکل خرید نان هم هیچ تغییری نمی‌کند.

محرمیان با اشاره به اینکه، یک هزار و 500 دستگاه پوز در نانوایی‌های استان زنجان برای اجرای طرح وجود دارد‌،گفت: هیچ کارت جدید و افتتاح حساب مجدد نیاز نیست صورت گیرد.

وی افزود، هماهنگی‌های لازم با وزارت ارتباطات انجام خواهد شد تا مشکل نانوایی‌هایی که دسترسی ضعیف ارتباطی دارند، برطرف شود.

آغاز توزیع عادلانه یارانه آرد به صورت آزمایشی در زنجان

مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان گفت: از امروز شنبه، طرح هوشمندسازی یارانه نان سنتی به صورت پایلوت در استان زنجان اجرا می شود.

ورقایی گفت: این طرح از امروز شنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه در تمامی نانوایی های سنتی استان زنجان به مرحله اجرا درمی آید.

ورقایی گفت: این طرح به مدت ۳ هفته در زنجان به صورت آزمایشی اجرا شده و پس از رفع نواقص در کل کشور به مرحله اجرا در می آید.

***

واکنش پلیس به ویدیوی درگیری میان یک زن و پلیس

در پی انتشار ویدیویی از درگیری میان ماموران و یک زن مقابل خودروی پلیس، فرمانده انتظامی پایتخت دستور پیگیری صادر کرد.

در توضیحات مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت که به عنوان اولین واکنش به این ویدیو منتشر شده، آمده است: «سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت، دستورات لازم را در خصوص پیگیری ویژه حادثه دستگیری خانمی را که در منطقه سد لتیان توسط گشت خودرویی پلیس پیشگیری دستگیر و تصاویری از آن منتشر شده صادر کرد.»

روز گذشته ویدیویی از دستگیری یک زن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آن نحوه مواجهه پلیس با این زن بحث برانگیز شده بود

***

روایت مخبر از گرانی‌ها و حذف ارز 4200

به گزارش ایرنا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی شبکه خبر، از خشکسالی در مناطقی که عمدتاً محل تولید کالاهای اساسی بوده‌اند، جنگ اوکراین که تولیدکننده ۷۰ درصد دانه‌های روغنی و ۳۰ درصد غلات جهان بوده و همچنین جمع‌آوری عجیب کالاهای اساسی در نقاط مختلف دنیا به‌ عنوان عامل کمبود کالا و گرانی یاد کرد.

وی در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام در هفته اخیر، منشأ گرانی برخی کالاها را الزامات قانونی بودجه، طرح موضوع حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و تحولات جهانی عنوان کرد. 

مخبر افزود: برای سال ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود که این رقم در مدت سه تا چهار ماه اول سال مصرف شد. 

وی ادامه داد: دولت یک لایحه دو فوریتی برای ساماندهی و جهت‌بخشی به ارز ترجیحی ارائه کرد که مجلس با فوریت آن مخالفت کرد و به سال ۱۴۰۰ نرسید ولی استفاده از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی‌ با درخواست دولت و عنایت مقام معظم رهبری تا پایان سال ادامه یافت‌.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ دولت بر اساس الزام قانونی باید از اول فروردین ۱۴۰۱ اقدام به حذف ارز ترجیحی می‌کرد ولی برای آنکه در ایام نوروز و ماه رمضان مردم متحمل سختی نشوند، این کار در آن مقطع صورت نگرفت.

مخبر افزود: از سویی دیگر با اجرای قانون و به دلیل گرانی آب، برق و گاز و افزایش ارزش افزوده کالاها و نیمایی شدن عوارض گمرکی، به‌طور طبیعی تورم و گرانی به بازار تحمیل می‌شد. 

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی در دنیا هم شرایط را به‌گونه‌ای کرده بود که حتی برخی کشورهای اروپایی برای اولین بار برخی کالاها را سهمیه‌بندی کردند. 

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت در این شرایط بر اساس الزامات قانونی و برای جلوگیری از کمبود کالاهای اساسی و همچنین مقابله با قاچاق و صدور این کالاها، جهت‌دهی به ارز ترجیحی را در دستور کار قرار داد. 

وی برای نمونه توضیح داد: سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شد که برای هر دلار ۲۰ هزار تومان یارانه تخصیص یافت و حاصلضرب این ارقام ۳۱۲ هزار میلیارد تومان می‌شود. 

به گفته مخبر، در سایه این اتفاق برخی افراد به درآمدهای سرشار دست یافتند و میلیون‌ها نفر که به سختی زندگی می‌کنند و برخی آنها حتی در تأمین مسکن مناسب اولیه با مشکل مواجه هستند، از یارانه‌ها هیچ بهره‌ای نبرند. 

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یارانه نان و دارو به هیچ وجه برای هیچ یک از اقشار جامعه حذف نمی‌شود، تصریح کرد: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به‌صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود ‌و برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت که این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. 

***

توصیه کیهان به دولت رئیسی درباره حذف ارز 4200

کیهان نوشت: «فهرست طولانی بی‌تدبیری و سوء تدبیر‌های دولت گذشته، چیزی از مسئولیت دولت مستقر نمی‌کاهد.

اولا رفتار دولتمردان، باید در قالب یک کل به هم پیوسته باشد و پازل راهبرد کلان دولت را تکمیل کند.

ثانیا بدون روشنگری و تبیین لازم، و در شرایط بمباران رسانه‌ای سنگین از سوی جریان تحریف، نمی‌توان مردم را به عنوان پیشران اصلاحات ضروری اقتصادی بسیج و همراه کرد.

ثالثا، باید به موازات اصلاحات، و پیش از آن، تدابیر لازم برای جبران فشار‌ها به مردم، اجرا شود. از طرف دیگر، در کنار اصلاح روند‌های اقتصادی، نباید از مبارزه قاطع و هوشمندانه و بی‌امان با مفسدان اقتصادی و سیاسی که در هم تابیده شده‌اند، غفلت کرد.

غده‌های چرکین اقتصادی که در قالب محرومیت معیشتی و فشار اقتصادی بر طبقات پایین خودنمایی کرده، غالبا در اثر مماشات با مفسدان و سودجویان و زالو صفتان پدید می‌آید. از دو حال خارج نیست. یا باید بر مردم سخت گرفت، یا بر رانت جویان و مفسدان و اخلالگران...باید در کنار اصلاح روند‌های غلط اقتصادی که موجب رانت خواری و قاچاق و... می‌شود، ارتکاب جرائم بزرگ اقتصادی را برای مرتکبان، بسیار پر هزینه کرد.»

***

دولت رئیسی اشتباه دولت روحانی را تکرار نکند

فرهیختگان نوشت: «افزایش سه‌برابری اقلام خوراکی وابسته به آرد در برابر سایر افزایش قیمت‌هایی که این چند سال اقتصاد ایران تجربه کرده است، به‌مراتب تاثیرات کمتری می‌تواند بر سفره معیشتی مردم داشته باشد، اما با وجود این سطح از اهمیت، افکار عمومی در چند روز گذشته میان تمامی نظام مسائل موجود بیشترین واکنش‌های منفی را نسبت به گرانی ماکارونی، نان باگت، نان سنگک و... نشان دادند، به‌حدی که موضوع گرانی این اقلام اکنون تبدیل به مساله نخست کشور شده است.  

حساسیت بالای افکار عمومی در این رابطه می‌تواند برای دولت سیزدهم دو پیام مهم داشته باشد: نخست اگر روند حذف ارز ترجیحی به شیوه کنونی تداوم پیدا کند، تبعات اجتماعی این حذف بیش از آن‌چیزی که دولتمردان متصورند می‌تواند گریبانگیر کابینه در آینده شود و بهتر است دولت حداقل در شیوه اجرایی کردن تصمیم خود تجدیدنظر جدی داشته باشد.

دوم صحبت نکردن با مردم درمورد برخی تصمیمات اقتصادی سیاسی برخلاف تصور برخی دولتمردان نه‌تنها باعث کاهش حساسیت مردم نسبت به اصل موضوع نمی‌شود بلکه برعکس با یک ضریب فزاینده احتمال دارد افکار عمومی با حساسیت بیشتر در مقابل تصمیمات دولت حتی اگر آن تصمیم درست نیز باشد، موضع منفی بگیرند...

 رئیسی 8ماه قبل برنامه اجرایی دولتش برای حذف ارز ترجیحی را معطوف به دو کلیدواژه مهم می‌کند، «مشارکت و اطلاع مردم» و «عدم ایجاد شوک به بازار.» اما در جریان گرانی‌های اخیر همان‌طور که اشاره کردیم نه‌تنها تلاشی برای اقناع افکارعمومی و «مشارکت و اطلاع مردم» صورت نگرفت، بلکه ابتدا با نایاب شدن چند روزه ماکارونی در فروشگاه‌ها و پس از آن افزایش ناگهانی و سه‌برابری قیمت اقلام خوراکی وابسته به آرد به‌ناگاه شوک نیز به بازار مواد غذایی وارد شد.

نکته جالب‌تر این است؛ علاوه‌بر موارد فوق عکس‌العمل‌های بعدی وزرای کابینه در مواجهه با گرانی‌های اخیر نیز نشان می‌دهد در زمینه اجرایی‌شدن سیاست‌های یارانه‌ای دولت سیزدهم برخلاف شعارهای پیشین خود هیچ تفاوتی با دولت روحانی ندارد...

 گرانی نان، ماکارونی و... در این مرحله شاید آنچنان که باید مشابه افزایش سه‌برابری قیمت بنزین در سال98 تاثیر منفی بر معیشت مردم نداشته باشد اما اگر این فرآیند ادامه پیدا کند و گرانی شامل موارد دیگری بشود، ممکن است در آینده دولت رئیسی نیز با چالش‌های دولت روحانی در زمینه اعتراضات مردمی روبه‌رو شود.»