۳ اقدام ضروری برای خروج از رکود اقتصادی

گروه اقتصادی الف،   4010215073 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است: برای برون رفت از رکود اقتصادی، تنظیم نرخ بهره بانکی، مدیریت تسهیلاتی که ارائه می‌شود و حمایت از تولید و صادرات ضرورت دارد.  

۳ اقدام ضروری برای خروج از رکود اقتصادی

علی شریعتی در گفت و گو با الف تاکید کرد این اقدامات ضمن کمک به اشتغال، در خروج از رکود  موثر هستند. 

دولت و بخش خصوصی، ارکان یک زنجیره

وی با اشاره به اینکه دولت و بخش خصوصی ارکان یک زنجیره هستند، توضیح داد: زمانی که بحث منافع ملی کشور مطرح است، دیگر ارتباط دولت، بخش خصوصی و اعضا مطرح نیست چرا که هرکدام از آن‌ها ارکان و حلقه یک زنجیره هستند که به یکدیگر کمک کنند و در حقیقت هرکس در این زمینه کمکی کند، به کشور خدمت کرده است. دولت‌ها که می‌آیند و می‌روند اما این اعتلای نام ایران جاودانه می‌ماند.  

عضو اتاق ایران تصریح کرد دولت‌ها و حاکمیت باید به بخش خصوصی کمک کرده و موانع کسب و کار را بردارند. علاوه بر این بخش خصوصی هم با ارائه خروجی مطلوب به دولت کمک کند.

شریعتی درباره مشکلات واحد تولید عنوان کرد: در تشریح مشکلات واحدهای تولیدی باید به بحث حوزه بین‌الملل و موضوع تحریم‌ها اشاره کرد. تحریم‌ها مشکلاتی را در انتقالات بانکی ایجاد کرده‌اند. از طرفی گاهی قوانین و مقررات در سطح دولت‌ها خود به موانع تولید تبدیل می‌شوند . باید بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها کم شود تا موانع از میان برداشته شوند. علاوه بر این باید برای رفع موانع تولید، تسهیل نرخ ارز، تاثیرگذاری و تسهیلگری در این زمینه را هم مورد توجه قرار داد. 

وی افزود: بنگاه‌ها هم نیازمند به توسعه آموزش، ارتقا نیروی انسانی و به روز کردن امکانات هستند. 

تمایل بانک‌ها به بنگاه‌داری
عضو اتاق ایران نقش بانک‌ها در تولید را اینگونه شرح داد: بانک‌ها زیرمجموعه‌های اقتصادی کشور هستند اما چیزی که تا امروز دیدیم به ویژه در سال‌های اخیر تمایل بانک‌ها به بنگاه‌داری است. بانک‌ها با ایجاد شرکت‌ها مشکلاتی ایجاد کرده‌اند. از این گذشته در بحث تسهیلات و گردش صحیح مالی واحدهای تولیدی تا رسیدن به بانک‌‌داری اسلامی فاصله بسیاری داریم.

وی درباره دلایل رشد نقدینگی در کشور بیان کرد: تعیین دستوری نرخ ارز تبعات بسیاری داشت. از طرفی سیاسی شدن بورس کشور آسیب‌های زیادی به بار آورد و تورمی که ایجاد شد ناشی از پول بدون پشتوانه‌ بود. همچنین بلوکه شدن ذخایر ما در خارج از کشورهمه دست به دست هم داد تا این شرایط رقم بخورد. 

شریعتی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که با دنیا گفت‌وگو داشته باشیم، بنابراین ما طبق فرمایشات رهبری باید حقانیت‌مان را به دنیا ثابت کنیم و اجازه ندهیم فرصت‌طلبان از بهانه تحریم‌ها استفاده کنند و ما را در تهیه مواد اولیه دچار مشکل کنند. باید گفت‌وگو با دنیا را هم در دستور کار قرار دهیم تا به سمت حل مشکلات حرکت کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای دوست دارند که ما همیشه تحریم باشیم تا اجناس مورد نیاز را به چند برابر قیمت به ما بفروشند و مردم را در تنگنا قرار دهند.