لاوروف: قصد تغیر نظام اوکراین را نداریم این در تخصص آمریکاست

گروه جهان الف،   4010212015

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: هدف ما تغییر رژیم اوکراین نیست و این کار، تخصص آمریکایی‌هاست و این کار را در کشورهای مختلف دنیا انجام داده است.

لاوروف: قصد تغیر نظام اوکراین را نداریم این در تخصص آمریکاست

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در گفت و گو با شبکه ایتالیایی "مدیا ست" افزود: ما از رئیس جمهوری اوکراین نمی خواهیم تسلیم شود و فقط می خواهیم دستور ازادی همه غیرنظامیان و پایان جنگ را صادر کند.

وی بیان کرد: ولودیمیر زلنسکی اگر بخواهد می تواند با این فرمان صلح را برقرار کند.

لاوروف گفت: آمریکایی‌ها و همواره به دنبال تغییر رژیم ها است و در سراسر جهان این کار را کرده است.

وی افزود: ما خواستار امنیت مردم در شرق اوکراین هستیم و اینکه مورد تهدید قرار نگیرند و امنیت روسیه نیز از داخل خاک اوکراین تهدید نشود.

وی درباره نگرانی ایتالیا از قطع گاز روسیه گفت: این اتفاق ساده ای است که درباره کسانی می افتد که از اقدامات ما انتقاد می کنند و ما را محکوم می کنند.

وزیر خارجه روسیه  اضافه کرد: آن ها اموال ما را دزدیده اند و برده اند و بخش زیادی از این اموال مربوط به بهای نفط و گاز ما بوده است.

لاوروف گفت: به دلیل اینکه شرکت گازپروم مجبور بوده است اموال خود را در حساب هایی در بانک های شما ذخیره کند، این دزدی آسان شده است.

وی افزود: آنها خواستند روسیه را مجازات کنند به همین خاطر اموال روسیه را غارت کرده اند.

لاوروف اظهار کرد: اکنون آن ها پیشنهاد می کنند که تجارت با روسیه را به شیوه گذشته ادامه دهند و اینگونه اموال روسیه نزد آن ها باقی می ماند و هر وقت بخواهند دوباره اموال ما را در جیبشان می گذارند.

وی اضافه کرد: ما در برابر ملت خود مسئولیم و حق نداریم به غرب اجازه دهیم به سرقت ادامه دهد.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره امکان پایان یافتن جنگ در ۹ ماه می(۱۹ اردیبهشت روز پیروزی روسیه برنازی ها) گفت: ارتش ما به صورت مصنوعی کار نمی کند و تاریخ تعیین نمی کند.

لاوروف افزود: ما روز ۹ می را مانند همیشه جشن می گیریم و از کانی که به خاطر آزادسازی روسیه و جمهوری های شوروی سابق و آزادی اروپا از طاعون نازی جان خود را از دست دادند یاد می کنیم.

وی بیان کرد: روند عملیات در اوکراین به میزان کاهش خطر نسبت به غیرنظامیان و ناظمیان روس بستگی دارند.