اظهارات ضد ایرانی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

گروه سیاسی الف،   4010125050 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واهی و خصمانه واشنگتن علیه ایران گفت: باوجود اختلاف‌نظرهایی درخصوص ایران اما ما برای مقابله با تهدیدات و اقدامات تحریک‌آمیز متحد هستیم.

اظهارات ضد ایرانی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

به گزارش ایسنا، ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت تهران) در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر یکی از فرماندهان سپاه درخصوص گرفتن انتقام از عاملان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: من قصد ندارم حرف‌های او را تفسیر کنم اما یادآوری می‌کنم، ما پیشتر هم قاطعانه گفته‌ایم که از شهروندان خود دفاع و محافظت می‌کنیم. این شامل مقامات کنونی و سابق آمریکا هم می‌شود.

بنابر گزارش وب سایت رسمی وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس با بیان اینکه درخصوص سیاست ایران، اختلاف نظرهایی وجود دارد، مدعی شد: اما ما در عزم خود برای مقابله با تهدیدها و اقدامات تحریک‌آمیز متحد هستیم و با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان و همچنین منطقه برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی ایران همکاری خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود گفت: شما شاهد رویکرد ما در برابر سپاه بوده‌اید. اغلب تحریم‌هایی که ما علیه ایران اعمال کرده‌ایم، شامل سپاه نیز می‌شود. ما متعهد به مقابله با فعالیت‌های سپاه از طریق تمامی ابزارهای مناسب هستیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “باتوجه به اظهارات ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا علیه نیروی قدس سپاه، آیا وزارت خارجه، تفاوتی میان سپاه پاسداران و نیروی قدس سپاه  قائل است؟” گفت که از نظر او فهرست آمریکا از گروه‌های به اصطلاح تروریستی خارجی شامل هر دوی آنها می‌شود.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تازگی در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا مخالفت خود را با حذف نیروی قدس سپاه پاسداران از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی اعلام کرده بود.

به گزارش ایسنا، همزمان که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین وارد مرحله نهایی خود شده و با یک وقفه مواجه شده است، برخی مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند مانع از اقدام احتمالی دولت واشنگتن برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست به اصطلاح تروریستی آمریکا شوند.

تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی ماه گذشته طی نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس جمهور کشورشان گفته‌اند که باتوجه به وجود گزارش‌هایی که نشان می‌دهد مذاکرات وین در حال نزدیک شدن به پایان است، چند موضوع نگران‌کننده وجود دارد که همچنان روی میز مذاکره باقی مانده است - از جمله حذف نام سپاه پاسداران ایران از فهرست تروریستی آمریکا، برداشته شدن برخی تحریم‌های مقامات ایرانی.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در ارتباط با دورنمای مذاکرات وین با توجه به زیاده خواهی هایی که آمریکایی ها به تازگی در جریان این مذاکرات بار دیگر مطرح کرده اند، تصریح کرد: ما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دارد. متأسفانه آمریکا تلاش می کند و انرژی و وقت خود را مصروف این کرده که اجزا و بخش هایی از فشار حداکثری خود را حفظ کند.

خطیب زاده ادامه داد: آنچه که برای ما اهمیت دارد انتفاع اقتصادی و قطعی مردم از رفع تحریم ها است. سدهایی را طرف آمریکایی در این زمینه ایجاد کرده که منافع مردم ایران از برجام به حداقل برسد و ما با آگاهی کامل این موارد را به طرف مقابل اعلام کردیم.

وی با تأکید بر اینکه ما در راه تحقق منافع مردم ایران و پیشبرد خطوط قرمز خود در این زمینه تحت تأثیر کمپین ها و کارزارهای رسانه ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی‌گیریم، تصریح کرد: منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ما است و نمی دانیم که آیا به توافق می رسیم یا نمی رسیم چرا که آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است. ما متعهد هستیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر این چنین شود حتما عازم وین خواهیم شد.