عضو شورای شهر تهران: آقامیری: زنانه و مردانه شدن بوستان‌ها سیاه‌نمایی بود/ نجفی: تعطیل نشدن تهران جای تعجب داشت

گروه اجتماعی الف،   4010121059

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت هوای پایتخت گفت: غباری از نگرانی و اضطراب را برفضای جامعه حاکم شده است.

آقامیری: زنانه و مردانه شدن بوستان‌ها سیاه‌نمایی بود/ نجفی: تعطیل نشدن تهران جای تعجب داشت

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه در جریان پنجاه و هفتمین جلسه شورای شهر، اعضای شورا نسبت به موضوعات مطروحه و لوایحی که در دست بررسی قرار داشت، صحبت‌هایی داشتند که البته بیشترین تذکر نسبت به آلودگی روزهای اخیر تهران و همچنین مصاحبه یکی از اعضای شورا در خصوص تفکیک جنسیتی بوستان‌ها بود.

مهدی پیرهادی در ابتدای جلسه و در خصوص موضوع آلودگی هوا گفت: متاسفانه در شرایطی که امید می رفت با کاهش موج کرونا و آغاز سال جدید روح نشاط و طراوت به فضای جامعه بازگردد به ناگاه بحران آلودگی هوای ناشی ازگرد وغبار که محصول دست اندازی انسان در طبیعت، پشت پا زدن به اصل توسعه پایدار و بی تدبیری و زیاده خواهی بشر در استفاده از منابع طبیعی است، به تیتر اول رسانه های کشور تبدیل شد و غباری از نگرانی و اضطراب را برفضای جامعه حاکم کرد.

وی افزود: اگر روزگاری اخبار آلودگی هوا و گرد و غبار در استانهای جنوبی به ویژه خوزستان تنها از قاب تلویزیون قابل تصور بود اکنون این قاب در پس پنجره هر ایرانی به سادگی در دسترس است. 

پیرهادی افزود: در شرایطی که بسیاری از کارشناسان مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی را در پیدایش این میهمان ناخوانده بیان می کنند، قصد ندارم در این مجال اندک به تحلیل کارشناسی این پدیده بپردازم.

به گفته وی، به تجربه ثابت شده که در زمان بروز بحران، چه از نوع طبیعی و چه از نوع انسان ساخت، مدتی فضای جامعه با انبوهی از اطلاعات و تحلیل های علمی و غیرعلمی و راهکارهای عملی انباشته می شود و پس از گذار از این شرایط رنگ فراموشی و رخوت به خود می گیرند.

عضو شورای شهر تهران، گفت: به نمایندگی از مردم شریف تهران و برای حفظ سلامت شهروندان و صیانت از محیط زیست شهر تهران، به دستگاههای مسئول در برای انجام اقدامات جدی برای رفع این معضل، تذکر جدی می دهم. 

پیرهادی افزود: ازآنجا که یکی از علل عمده بروز این پدیده، گرمایش زمین و به تبع آن خشکسالی و بیابان زایی و پدیده تغییر اقلیم است، لزوم در نظر گیری برنامه جامع کشوری برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به اینکه منشأ اصلی آن خارج از ایران است و کشور ترکیه با اجرای طرح GAP که متشکل از ۲۲ سد و ۱۳نیروگاه بر روی سرشاخه های دجله و فرات، مسبب اصلی این پدیده شوم و بروز خسارات غیر قابل جبران بر محیط زیست کشورهای همسایه و ایران شده است، نیاز است دستگاه دیپلماسی با قدرت و جدیت از منافع کشور ایران در مجامع حقوقی و بین المللی دفاع کند.

وی گفت: همچنین با تشکیل کارگروه های مشترک علمی و اجرایی میان کشورهای درگیر این مسئله، برای رفع آن تلاش کند چرا که چالش امروز محصول انفعال، ناآگاهی و عدم شناخت دولت ، از حقوق بین المللی و رعایت حقآبه در سنوات گذشته بوده است.

پیرهادی عنوان کرد: در گام دوم توجه به منشأ داخلی این ریز گردها در استان های جنوبی که محصول بی تدبیری در احداث برخی سدها که بدون رعایت ضوابط صحیح محیط زیستی و در نتیجه خشک کردن زمین های پایین دست در سطح وسیع و تغییر اقلیم این مناطق در سنوات گذشته بوده است، همراه با عوامل خارجی منجر به خشک شدن یا در حال خشک شدن بسیاری از تالاب های کشور نظیر تالاب هورالعظیم ، تالاب شادگان و غیره و تبدیل شدن آن ها به کانون و منشأ ریز گردها، در داخل شده است. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: علاوه بر اقدامات منطقه ای و بین المللی بازنگری در طرح های توسعه ای در داخل کشور به ویژه طرح های آبی و سدسازی های غیر اصولی و اجرای پروژه های علمی و اصولی در تثبیت شن و ماسه نظیر استفاده از پوشش گیاهی و گونه های مقاوم و با نیاز آبی کم به وزارتین نیرو و جهاد کشاورزی در اجرای اقدامات موثر در این زمینه تذکر می دهم. 

وی افزود: همچنین به سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی حفاظت و صیانت از محیط زیست در کشور به منظور تعامل و هماهنگی با سازمانهای مسئول در داخل و خارج از کشور، ایجاد سازو کار اصولی و قابل اجرا و پیشنهاد و بررسی طرح های منطبق بر اصول آمایش سرزمین و نظارت دقیق بر انجام ارزیابی های محیط زیستی به ویژه در پروژه های کلان کشور نظیر سدسازی تذکر می دهم. 

عضو شورا ادامه داد: در نهایت همانگونه که سابقاً در بحث آلودگی هوای تهران به کرات اشاره کرده ام، رفع معضل آلودگی هوا در کشور به ویژه در کلان شهر تهران نیاز به عزم جدی و قدرت اجرایی در سطح مسئولین اجرایی رده بالای کشور دارد و با وجود ضعف نظارت و عدم ضمانت های قانونی و اجرایی لازم توسط دستگاه های متولی، تحقق آن امری بعید و دور از ذهن به نظر میرسد.

شاخص آلودگی باید کجا باشد تا تهران تعطیل شود؟

سوده نجفی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکری گفت: سوالم از استاندار تهران این است که شاخص آلودگی هوای تهران باید به کجا می رسید تا مدارس و ادارات تهران تعطیل شود؟

وی افزود: تهران در شرایط بحرانی قرار گرفته و به این ترتیب روز شنبه تهران، آلوده ترین شهر جهان شناخته شد.

وی افزود: تعطیلی تهران یک مسکن برای این روزها بود، هر چند برای این شرایط باید از عزم ملی انجام شود.

وی با بیان اینکه در شرایط آلودگی هوا در زمستان تذکر دادم که چرا یک عضو شورای شهر در این جلسه حضور ندارد، گفت: پس از این تذکر از سوی استانداری با ما تماس گرفتند و تنها در یک جلسه حضور پیدا کردیم اما این روند ادامه دار نشد.

نجفی همچنین گفت: شهرداری تهران باید به ارائه مرخصی به گروه‌های حساس مانند زنان باردار، شیرده، افراد سالمند و دارای مشکلات تنفسی در این روزها اقدام کند.

عضو شورای شهر تهران همچنین از دولت خواست، ورود خودروهای برقی به تهران و کلانشهرها را در اولویت قرار دهد.

زنانه و مردانه شدن بوستان‌های پایتخت سیاه‌نمایی بود

 حجت الاسلام سید محمد آقا میری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه، با اشاره به مصاحبه ای که از وی در رسانه‌ها منتشر شده است گفت: من این مصاحبه را در رد شایعه ای انجام دادم.

وی با بیان اینکه در این مصاحبه زنانه و مردانه شدن استان‌های تهران را رد کردم، گفت: در این مصاحبه تاکید کردم که این موضوع تنها در خصوص بوستان مادر و کودک است.

حجت الاسلام آقامیری ادامه داد: قرار است در ۳۵۲ دوستان و در قسمت کوچکی از آن، فضای بسیار مناسبی برای مادران و کودکان در نظر گرفته شود که مادران با حجاب راحت‌تری به بازی با کودکان خود بپردازند این طرح شهرداری، بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه برخی می گویند که مادر و پدر می خواهند در کنار کودک باشند، گفت: تهران بیش از ۲ هزار و دویست پارک در ۲۲ منطقه دارد که تنها در ۳۵۲ دوستان و در گوشه‌ای از آن فضایی برای مادر و کودک ایجاد خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه برخی نسبت به این موضوع غرض ورزی دارد اینگونه مطرح می‌کنند که قرار است توسط آنها را زنان به من گریه کنیم گفت نمی دانی چرا از این موضوع خجالت نمی کشم این تفکیک جنسیتی برای منفی بافی و سیاه‌نمایی نیست و متاسفانه یک سایت داخلی به این شرایط دامن زده است.

وی ادامه داد: شاید در کشورهای غربی این گونه نباشد اما این اتفاق خوبی نیست که به خبرنگار از ارائه امرار معاش کنند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود ادامه داد: پیک بامدادی دیشب با بنده تماس گرفته و اصل قضیه را جویا شد اما با وجود این، خبر رسانه‌های خارجی تکرار شد.

وی گفت: ضرورت دارد که شورای شهر در این خصوص تذکر دهد چراکه این سایت برای بار دوم است که حرفم را به گونه دیگر منتشر می‌کند.

وی در ابتدای سخنان خود، با بیان  تسلیت شهادت طلبه ها حرم امام رضا علیه السلام و بیان اینکه بسیاری از این سخنان هست اما فرصتی برای این سخنان نیست، خواستار قرائت صلوات رای شادی روح این شهدا شد.

وضعیت شرکت بهره برداری مترو مناسب نیست

ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه یاد و خاطره امیر ارتش جمهوری اسلامی ایران سپهبد صیاد شیرازی و شهیدان روحانی در صحن مطهر رضوی را گرامی داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه همان گونه که همه اعضای شورا اطلاع دارند و در گزارش ها و مصاحبه های شهردار و مسئولین حوزه حمل و نقل نیز مرتب بیان می شود، وضعیت شرکت بهره برداری مترو به ویژه از نظر تامین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز اصلا مناسب نیست.

امانی با بیان اینکه ضروری بود تا شهرداری تهران در اولویت این شرکت را از این وضعیت عبور دهد، گفت:  اعضای شورا نسبت به این موضوع تذکر دادند و معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم در جلسات هم‌اندیشی و هم در صحن شورا از امضای قراردادی خبر دادند که بر اساس آن باید تا سقف هشتصد میلیارد تومان اعتبار برای تامین قطعات و لوازم یدکی قطارهای مترو در دی ماه سال ۱۴۰۰ تامین می شد.  

امانی ادامه داد: این قرارداد به طرفیت شرکت بهره برداری مترو، بانک شهر، معاونت مالی و اقتصادی شهرداری و شرکت شهر آتیه تنظیم شده بود.

به گفته وی، از مبلغ هشتصد میلیارد تومان ۲۲۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات کرونا، صد میلیارد تومان اعتبار غیرنقدی شهرداری، ۴۷۰ میلیارد تومان از ردیف اعتبار تملک سرمایه ای و ۱۰ میلیارد تومان هم قرار بود نقدی به شرکت پرداخت شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ۱۹ دی ماه سال گذشته این قرارداد آماده امضا و اجرایی شدن بوده که تا امروز نهایی نشده است.  

وی با طرح یک پرسش گفت: کدام پروژه اولویت دار در تهران از حمل و نقل عمومی مهمتر است و در حمل و نقل عمومی کدام سیستم از مترو مهمتر و حیاتی تر است؟  

وی ادامه داد: چرا باید بیش از سه ماه یک قرارداد در کش و قوس بروکراسی اداری معطل بماند آن هم در شورا و شهرداری که مدیریت جهادی و انقلابی را یدک می کشد؟

 وی افزود: متاسفانه موفق نشده ایم متروی تهران را از بحران به ارث رسیده از دوره پیش پس از هفت ماه عبور دهیم و انبارهای این شرکت همچنان خالی است.  

وی با بیان اینکه یکی از لوایحی که شهرداری تهران به شورای ششم تقدیم و تصویب شد،  عوارض ساخت و ساز سال ۱۴۰۱ بود، گفت: مناطق جنوبی و کم برخوردار تهران در این لایحه حداقل افزایش را نسبت به سال قبل داشتند ولی متاسفانه با ابلاغ دستورالعمل مصوبه شورا و اجرای آن به ویژه فرمول های پیچیده و چند بعدی که در دستورالعمل قید شده شاهد افزایش های فوق العاده در عوارض صدور پروانه و نظارت فنی در مناطق جنوبی هستیم.

وی گفت: با این شرایط عادلانه بودن و پیوست عدالت این مصوبه عملا رعایت نشده است.

 امانی گفت: تقاضا می‌کنم کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در اولین فرصت این دستورالعمل که به مناطق ابلاغ شده را بررسی کنند تا در افزایش عوارض شهرسازی در سال ۱۴۰۱ حداقل افزایش را در مناطق جنوبی و کم برخوردار  داشته باشیم.