ولیعهد عربستان از یکسال پیش مشغول مذاکره با انصارلله یمن بوده است

گروه جهان الف،   4010121009

براساس افشاگری مجتهد، ولیعهد عربستان سعودی از یک سال پیش مشغول مذاکره با انصارلله یمن بوده است.

ولیعهد عربستان از یکسال پیش مشغول مذاکره با انصارلله یمن بوده است

به گزارش مهر، «مجتهد»، کاربر معروف سعودی که به افشاگری درباره خاندان پادشاه این کشور می‌پردازد، در تازه‌ترین گزارش خود در حساب توئیتری اش به چگونگی برکناری «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور خودخوانده یمن اشاره کرد.

مجتهد در این ارتباط اعلام کرد که «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی، بیش از یک سال است که کانال ارتباطی با انصارالله یمن در مسقط پایتخت عمان ایجاد کرده است.

به گفته مجتهد این ارتباط بدون اطلاع دولت مستعفی و شخص منصور هادی بوده است.

مجتهد همچنین در ادامه گفته است که بن سلمان در این گفت‌وگوها از هیأت دولت صنعاء خواسته تا در قبال امتیازاتی، آن‌ها نیز امتیاز بدهند و با ادامه حملات به خاک عربستان، سعودی‌ها و اماراتی‌ها عقب‌نشینی کرده و با تمامی درخواست‌های هیأت صنعاء از جمله غرامت ۱۰۰ میلیارد دلاری موافقت کرده‌اند، اما در نهایت خواسته‌اند تا به این توافقات پوشش یمنی بدهند و توافق نهایی را به گفت‌وگو با یک تیم یمنی واگذار کرده‌اند. مجتهد سپس نوشت که محمد بن سلمان چون عقیده داشت که منصور هادی برای اجرای این سناریو مناسب نیست و احتمالاً با توافق وی با دولت صنعاء مخالفت کند، به دنبال ایجاد یک شورای ریاستی و جایگزینی آن با منصور هادی افتاد، شورایی که ضمن دست نشانده بودن، از اختیارات اجرایی و قانون‌گذاری برخوردار باشد و بتواند توافق صورت گرفته میان بن سلمان با دولت صنعاء را امضا کند. از این رو مذاکرات نمایشی ریاض را راه انداخت و تعدادی از گروه‌ها و احزاب همسو با خود را به آن‌جا کشاند تا به اصطلاح برای ترسیم مرحله گذار و دوره انتقالی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

به گفته مجتهد، نشست ریاض صرفاً نمایشی بوده و در اصل این احزاب هیچ رایزنی و نشستی با یکدیگر برگزار نکرده و صرفاً در اتاق‌های هتل به خوردن و آشامیدن مشغول بودند تا اینکه شامگاه چهارشنبه از راه رسید و به یکباره به همه آن‌ها گفته شد که باید به کاخ پادشاهی بروند و رهبران احزاب و وزرای دولت منصور هادی وقتی وارد کاخ پادشاهی می‌شوند، آن‌ها را به اتاق‌های جداگانه می‌برند. سپس نیمه شب منصور هادی به همراه پسرانش ناصر و جلال وارد کاخ می‌شوند. بعد از آن از منصور هادی خواسته می‌شود تا به تنهایی وارد اتاق محمد بن سلمان برای گفت‌وگو و مذاکره با وی شود. پسران منصور هادی نیز به اتاق جداگانه‌ای هدایت می‌شوند.

مجتهد در ادامه نوشت که از اینجا به بعد عملیات دروغ آغاز می‌شود، بدین صورت که به وزرا و رهبران احزاب که داخل اتاق‌ها به طور جداگانه منتظر نشسته بودند، گفته می‌شود که منصور هادی با کناره‌گیری خود و تشکیل شورای ریاستی موافقت کرده است، در اینجا برخی مخالفت کرده که با تهدید و تطمیع رضایت آن‌ها نیز جلب می‌شود؛ از سوی دیگر به منصور هادی نیز گفته می‌شود که همه رهبران احزاب و وزرا نیز موافق کنار رفتن وی از قدرت هستند. منصور هادی نیز سند کناره‌گیری و همچنین برکناری معاونش «علی محسن الاحمر» و تشکیل شورای ریاستی را امضا می‌کند و کاملاً مشخص نیست که آیا منصور هادی واقعاً فریب خورده یا به دلیل شخصیت ضعیفی که دارد توان مخالفت از خود نشان نداده است. سپس از تک تک رهبران احزاب نیز امضا گرفته می‌شود. پس از امضا منصور هادی که در شوک بود از محسن الاحمر به دلیل برکناری او عذرخواهی کرده است.

در ادامه گزارش افشاگرانه مجتهد آمده است که محمد بن سلمان برای اطمینان یافتن از اینکه منصور هادی که متوجه فریبش شده بود، کاری نخواهد کرد، دو پسرش را در بازداشت نگه داشت تا خبر برکناری او همه جا منتشر شده و کشورها و سازمان ملل پیام استقبال و تبریک ارسال کنند و به اصطلاح کار تمام شده باشد. منصور هادی نیز از بن سلمان خواسته تا امنیت او را تضمین کند و امتیازات اقتصادی و مالی زیادی نیز برای خود و فرزندانش گرفته است.

در پایان گفته شده است که محمد بن سلمان تلاش داشت تا به شکل مساوی ترکیب شورای ریاستی را از شمال و جنوب بچیند، اما امارات متحده عربی وارد عمل شده و چهار نفر از افراد همسو با خود را وارد شورا کرده است، دو نفر از حزب اخوانی الاصلاح و یک نفر از حزب سوسیالیسم و یک نفر نیز از نزدیکان علی عبدالله صالح در این شورا حضور دارند.