بورس در هفته‌ای که گذشت/ سهم‌های کوچک بازار سرمایه نجات‌دهنده بورس

گروه اقتصادی الف،   4010119041

بورس در حالی هفته سوم فروردین ماه را پشت سر گذاشت که روندهای متفاوتی در بازار سهام شکل گرفته است.

به گزارش فارس، بازار سرمایه در هفته سوم فروردین ماه یک روند نزولی به خود گرفت. این روند نزولی که بیشتر از سوی سهم‌های شاخص ساز و بزرگ بازار سهام به آن تحمیل شد، نتوانست نمادهای کوچک در این بازار را با خود همراه کند.

در این هفته شاخص کل بورس روندی نزولی، اما مثبت داشت که همین مساله سبب شد، در آخرین روز کاری این شاخص قرمزپوش شود. نوسان قیمت دلار و توقف افزایش قیمت فلزات اساسی می‌تواند دلیل عمده این مساله باشد.

البته ورود سهم‌های شاخص ساز که از اسفندماه سال گذشته روند صعودی خود را آغاز کرده بودند، به فاز اصلاح از نظر تحلیل تکنیکال، می‌تواند دلیل دیگری بر این روند نزولی باشد. البته در همین بازار نیز سهم‌هایی بوده‌اند که به دلیل رشد نکردن در ماه‌های گذشته در هفته اول و دوم کاری در فروردین ماه رشد کرده و همین مساله سبب شد تا روند شاخص کل هم‌وزن با شاخص کل کمی متفاوت تر باشد.

* رشد ناموزون شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در هفته سوم فروردین ماه رشد 31 هزار و673 واحدی داشت و توانست بازدهی 2.2 درصدی را برای سهامداران ایجاد کند. این شاخص در روز یکشنبه 29 هزار و 897 واحد افزایش یافت.

شاخص کل در روز دوشنبه نیز رشد  6هزار و 817 واحدی داشت و در روز سه شنبه افزایش  دو هزار و 618 واحدی را تجربه کرد. اما این شاخص در روز چهارشنبه هفت هزار و659 واحدی کاهش یافت تا شاخص کل در عدد یک میلیون و 463 هزار و 779 واحدی قرار بگیرد.

* سهم های کوچک ناجی بازار سهام

شاخص کل هموزن در روز یکشنبه با رشد 6 هزار و 800 واحدی و در روز دوشنبه با افزایش 562 واحدی و در روز سه شنبه با رشد دو هزار و 563 واحدی همانند شاخص کل رفتار کرده است.

اما در روز چهارشنبه و با قرمزپوش شدن شاخص کل، این شاخص رشد هزار و 519 واحدی را به واسطه رشد سهم های کوچک بازار تجربه کرده است. شاخص کل هموزن در این هفته رشد 11 هزار و 444 واحدی داشته و به عدد 377 هزار و 347 واحد رسیده است. بازدهی این شاخص در هفته کاری گذشته 3.13 درصد بوده است.

* رشد معاملات خُرد، خبر خوب برای بازار سرمایه

در هفته گذشته به دلیل انجام معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه میانگین ارزش کل معاملات نسبت به هفته دوم فروردین ماه رشد 760 درصدی داشته است. میانگین ارزش کل معاملات در هفته سوم فروردین 54 هزار و 493 میلیارد تومان بوده است.

میانگین معاملات خرد نیز در هفته گذشته با رشد 46 درصدی نسبت به هفته گذشته به عدد 6 هزار و 82 میلیارد تومان رسیده است که در 6 ماه گذشته این رقم بی سابقه بوده است.

البته خروج پول حقیقی از بورس در هفته دوم فروردین ماه سبب شد تا افزایش معاملات خرد، اثر دوگانه ای را برای سهامداران ایجاد کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند، این دو رویه متفاوت نشان دهنده این است که سهامداران خرد در حال تغییر سهام خود هستند. با توجه به منفی شدن سهام شاخص ساز، پول حقیقی ها در حال ورود به سهام کوچک و کمتر رشد کرده در بازار سرمایه است.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند، در صورتی که میزان معاملات خرد بیش از 5 هزار میلیارد تومان تثبیت شود، می توان امیدوار بود بازار سرمایه روند صعودی به خود گرفته است. در یک سال گذشته کمتر از 10 روز ارزش معاملات خرد بالای این عدد بوده است.