بازیگران پرونده هسته ای ایران/۱۲ یک خرابکار واقعی !

گروه سیاسی الف،   4010118082 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

اقدامات کارشکنانه و خرابکارهای فراوانِ "لوران فابیوس" در چهارچوب مذاکرات "برجام" موجب شد تا فرانسه را گربه سیاه دیپلماسی مذاکرات با ایران بنامند و بسیاری از کاربران فضای مجازی انگلیسی زبان به تمسخر تاکید کنند که "سابوتیج»- در انگلیسی- (به معنای خرابکاری کردن و خرابکار)، واقعا لغتی با ریشه فرانسوی است!

 یک خرابکار واقعی !

"لوران فابیوس" در 20 آگوست سال 1946 میلادی در پاریس فرانسه متولد شد. وی فرزند "لوئیس" و "آندره فابیوس" بود. وی یک خواهر و برادر بزرگتر از خود به نام های کاترین و فرانسیس دارد. پدر و مادر لوران فابیوس از یهودی هایِ فرقه اشکنازی بودند که بعدها دین خود را به مسیحیتِ کاتولیک تغییر دادند. لوران فابیوس از جمله دانش آموختگان کالج سرشناس فرانسوی موسوم به "مدرسه عالی نرمال فرانسه" است. 

لوران فابیوس در سال 1981 با "فرانسوا کاسترو" ازدواج کرد. وی سه فرزند به نام های دیوید، توماس، و ویکتور دارد. ازدواج وی با همسرش در سال 2002 میلادی به پایان رسید. فابیوس به مذهب مسیحیتِ کاتولیک اعتقاد داشت. گفته شده که وی دارایی هایی به ارزش 7.9 میلیون دلار در اختیار دارد که از جمله آن ها می توان به یک آپارتمانِ 2.7 میلیون یورویی در پاریس و همچنین دو خانه دیگر در مناطق "نرماندی" و "آرییژ" فرانسه اشاره کرد. 

زندگی سیاسی لوران فابیوس
همزمان با انتخاب شدنِ "فرانسوا میتران" به عنوان رئیس جمهور فرانسه در سال 1981، لوران فابیوس به عنوان نامزد تصدی کرسی "وزارت بودجه فرانسه" از سوی وی معرفی شد. دو سال بعد، فابیوس وزیر صنعت فرانسه شد و سیاستِ "تجدید ساختار صنعتی" فرانسه را دنبال کرد. سال 1984، "فرانسوا میتران" رئیس جمهور فرانسه، لوران فابیوس را به عنوان نخست وزیر این کشور برگزید. هنگامی که فابیوس نخست وزیر فرانسه شد، تنها 37 سال سن داشت که این مساله عملا او را به جوان‌ترین نخست وزیر فرانسه از سال 1819 تبدیل می کرد. 

لوران فابیوس در دوران حضور در قدرت به عنوان نخست وزیر فرانسه(1986-1984)، از نوعی "سوسیالیسم فرانسوی" حمایت می کرد که در قالب آن، اقتصاد بازار به رسمیت شناخته می شد. وی سوسیالیسم را از نگاه‌های سنتیِ آن که در قالب آن ها دولت بر تمامی دارایی های عمومی مسلط بود، آزاد کرد و به دنبال مدرنیزه کردن صنعت و اقتصاد فرانسه بود. اصلاحات اجتماعی زیادی نیز در دوران نخست وزیریِ لوران فابیوس در حوزه های نظیر مهاجران، دستگاه قضایی، آموزش و غیره اجرایی شد. علی رغم اینکه برخی ناظران و تحلیلگرانِ صحنه سیاسی فرانسه، دولت لوران فابیوس را در سیاست های اجتماعی اش، موفق ارزیابی می کنند، با این حال، دولت وی نتوانست از اوج گیریِ نابرابری های اجتماعی در فرانسه، در دوران حضور خود در قدرت جلوگیری کند. مساله‌ای که مخصوصا به دلیل اتخاذ سیاست های ریاضتی از سوی دولت فرانسه، وضعیت وخیم تری را نیز پیدا کرد. در واقع، بسیاری بر این باورند که نخست وزیری لوران فابیوس در فرانسه، تا حد زیادی نابرابری را در جامعه فرانسه تشدید کرد. درست به همین دلیل بود که ناتوانی دولت وی در مهار افزایش نرخ بیکاری در فرانسه و همچنین گسترده شدن قابل توجه نابرابری و بی عدالتی، شکست سنگین سوسیالیست های فرانسوی(که فابیوس نیز عضوی از آن ها بود) را در جریان انتخابات سال 1986 این کشور به دنبال داشت که این مساله خود موجب شد تا فابیوس به عنوان نخست وزیر وقت فرانسه، از سمتش استعفا دهد. 

رسوایی خون های آلوده فرانسوی

دوران فابیوس که در دوران حضور خود در قدرت به عنوان نخست وزیر فرانسه تا حد زیادی به سمبل سوسیالیسمِ مدرن در این کشور تبدیل شد، به دلیل وقوع رسوایی خون های آلوده و صادرات آن به برخی کشورهای جهان از جمله ایران، با چالش و بحرانی جدی رو به رو شد.

دولت وی متهم شد که به پزشکان اجازه داده تا به بیماران هموفیلی، خون های آلوده به ویروس HIV  و هپاتیت تزریق شود. این خون ها بیماران زیادی از کشورهای ایران، آلمان، ایتالیا، آرژانتین، پرتغال، عربستان، فرانسه، کانادا، ایرلند، بریتانیا، عراق و یونان را نیز دچار مشکل کردند. در کشورمان ایران به طور خاص تا سال 1390، حدودا 200 نفر از دریافت کنندگان این خون ها، جان خود را از دست داده اند.

رسوایی دولت فابیوس در ماجرای بمب گذاری در کشتی "مبارز رنگین کمانی

  سال 1985 و در دوران نخست وزیری لوران فابیوس در فرانسه، عوامل سازمان اطلاعات فرانسه بمبی را در یک کشتیِ حامیان محیط زیست با نام "مبارز رنگین کمانی" که در ساحل اوکلندِ نیوزیلند، پهلو گرفته بود،  جاسازی کردند.

انفجار آن بمب منجر به کشته شدن یک عکاس خبری شد. این کشتی متعلق به فعالان محیط زیستی بود که به اقدام دولت فرانسه در انجام آزمایش های اتمی در اقیانوس آرام انتقاد داشتند. لوران فابیوس در ابتدا هرگونه دست داشتنِ دولت فرانسه در این قضیه را رد نمود با این حال در 22 سپتامبر سال 1985، روزنامه نگاران را به دفتر خود دعوت کرد و گفت: "واقعیت بسیار تلخ و ظالمانه است. نیروی های سرویس مخفی فرانسه، کشتیِ مبارز رنگین کمانی را غرق کرده اند. آن ها به دستورات مقام های ارشد خود عمل کرده اند". بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که این مساله به طور خاص، آسیب هایی جدی را به حیثیت و آبروی دولت لوران فابیوس وارد کرد.

دوران حضور لوران فابیوس در قدرت به عنوان وزیر خارجه فرانسه

لوران فابیوس در تاریخ 17 میِ سال 2012، در دولت "ژان مارک ارو" به عنوان وزیر خارجه فرانسه انتخاب شد. وی در دوره کاری خود به طور خاص در معادله جنگ داخلی سوریه، رویه ای ویژه در پیش گرفت و عملا از گروه‌های شورشی در این کشور حمایت و به طور خاص معتقد بود که "گروه تروریستی النصره" در سوریه به نحوی مطلوب فعالیت دارد. در عین حال، لوران فابیوس در معادله مذاکرات اتمی ایران که در نهایت به توافق "برجام" ختم شد نیز حضوری پررنگ داشت. بسیاری از تحلیلگران و منابع نزدیک به مذاکراتِ برجام، از فابیوس به عنوان فردی یاد می کنند که عملا در نقش "پلیس بد" (در مذاکرات)ظاهر شده بود و در روند گفتگوها، کارشکنی های فراوانی را انجام می داد.

فابیوس ریاست کنفرانس سال 2015 "تغییرات آب و هوایی" سازمان ملل متحد را نیز که در پاریس فرانسه برگزار می شد، بر عهده داشت. لوران فابیوس در سال 2016 از سوی "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور وقت فرانسه به ریاست "شورای قانون اساسی فرانسه" انتخاب شد. سِمتی که وی همچنان در آن به فعالیت مشغول است.

لوران فابیوس و کارشکنی های گسترده در چهارچوب مذاکرات برجام

لوران فابیوس از جمله چهره هایی بود که در جریان مذاکرات مرتبط با انعقاد توافق برجام، چه از سوی منابع نزدیک به مذاکرات و چه جریان های رسانه ای، به سخت‌گیری و انجام کارشکنی در روند مذاکرات متهم شده است.

در این رابطه حتی بسیاری به وی و دولت فرانسه لقب "پلیس بدِ" مذاکرات برجام را داده اند و به نوعی این تئوری را مطرح کرده اند که در قالب مذاکرات مذکور، نوعی تقسیم کار میان اروپا و آمریکا صورت گرفته که بر اساس آن، فرانسوی ها و شخصِ فابیوس بایستی در نقش منفی ظاهر می شدند تا از این طریق بتوان فشارها بر ایران را تا جای ممکن جهت دستیابی به نتایج مطلوب(برای غرب) بالا برد.

لوران فابیوس به طور خاص در جریان یک گزارش 26 صفحه ای که برای یک فصلنامه پژوهشیِ متعلق به دانشگاه "جورج واشینگتن" آمریکا با عنوانِ: "در بطن توافق هسته ای ایران: یک نگاه و تفسیر فرانسوی" در دوره پس از انعقاد توافق برجام نوشته می گوید که آمریکایی ها از مذاکرت مخفی و پنهانی خود با ایرانی ها در عمان، هیچ اطلاعاتی به فرانسه و دیگر کشورهای حاضر در برجام ندادند و اساسا این دسته از کشورها در این باره هیچ نمی دانستند. او افشا شدنِ این مذاکرات را مساله ای دانست که منجر به بروز تنش و درگیر‌ی‌های زیادی میان فرانسه و آمریکا شد. فابیوس به موضع سختِ ایران نیز در جریان مذاکرات برجامی اشاره می کند و می گوید که در ماه نوامبر سال 2014، نزدیک بوده که کلِ مذاکرات به دلیل شکست در حصول توافق در مورد مسائلی نظیر انجام غنی سازی از سوی ایران، به فروپاشی ختم شود.

فابیوس به طور خاص انعطاف ناپذیری ایرانی ها و در عین حال وارد آمدن فشارهای مختلف به ویژه از سوی جمهوریخواهان به دولت اوباما مبنی بر دستیابی به هرگونه توافقی با ایران را از جمله مسائلی می داند که می‌توانست در مسیر تعاملات اتمی با تهران، یک بحران تمام عیار را ایجاد کند. با این حال، فابیوس در مقاله خود ادعا می‌کند که ایران عملا در چهارچوب برجام، به چیزهایی به مراتب گسترده‌تر از آن چیزی که انتظارش را داشت، دست پیدا کرده است. 

*تصویری از دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق ایران با لوران فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه در لوزان سوئیس

"جان کری" وزیر خارجه سابق آمریکا نیز روایتی جالب از کارشکنی و سخت گیری های عجبب و غریب فابیوس و دولت فرانسه در جریان مذکرات برجامی دارد.

او در کتاب خاطرات خود با عنوان "هر روز موهبتی است" می‌نویسد: «وقتی که به وین برگشتیم؛ درحالی‌که آماده نهایی کردن اسناد برجام می‌شدیم، فدریکا موگرینی پیامی دریافت کرد مبنی ‌بر اینکه برای لوران فابیوس سوال‌های جدیدی ایجاد شده که می‌خواهد قبل از آنکه موگرینی سند را به نیابت از اتحادیه اروپا امضا کند، پاسخ داده شوند.» این موضوع حتی برای جان‌کری که شاهد تغییر موضع‌های فرانسه در دقایق پایانی بوده هم عجیب بوده است. کری می کوید "فابیوس پیشتر نیز در جریان نشست‌های ژنو، لوزان، و وین هم در دقایق پایانی، مسائل جدیدی را مطرح کرده بود". کری در ادامه می گوید که حتی صحبت های یک ساعته فدریکا موگرینی هماهنگ کننده وقتِ سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم نتوانسته فابیوس را به کوتاه آمدن از مواضعش قانع کند.

کری می گوید که در نهایت جواد ظریف وزیر خارجه وقت ایران و فدریکا موگرینی را به اتاق خود دعوت کرده و در تماس با فابیوس وی را قانع کرده اند که با تغییر لحن بیانیه و نه متن آن، نگرانی های او و دولت فرانسه را رفع کنند.

جان کری می نویسد: «برایش توضیح دادیم که اصلاحات ما چطور نگرانی‌های او را برطرف می‌کند و بعد صبر کردیم تا ببینیم چقدر با این پیشنهاد ما موافق است. آخر سر جواد گفت: لوران به توافق رسیدیم؟ فابیوس بعد از مکثی کوتاه گفت: بله.»

جان کری در بخشی دیگر از خاطرات خود می گوید که در جریان یکی از نشست هایی که قرار بوده در ژنو برگزار شود و در آستانه انعقاد توافق برجام بوده است، لوران فابیوس قبل از برگزاری نشست مذکور، از آن حمایت کرده با این حال وقتی وارد سالن اجلاس شده به خبرنگاران تاکید کرده که: «تا الان که با شما حرف می‌زنم، هیچ قطعیتی وجود ندارد که ما بتوانیم توافق قریبی حاصل کنیم و درِ باغ سبز به کسی نشان بدهیم. دست‌کم فرانسه پای چنین کاری صحه نمی‌گذارد.» 

جان کری این کارِ فابیوس را که بدون هماهنگی و صحبت با او انجام شده، معیوب توصیف می کند و می گوید: "انجام این اقدام از یک دیپلمات بعید بوده است." در نهایت جان کری می گوید که به اتاق فابیوس رفته و پس از گفتگو با وی، هیچ نکته مشخصی را از او نشنیده که دلیل موضع گیری او در برابر رسانه ها چه بوده است. مساله‌ای که در نوع خود حاکی از کارشکنیِ عمیق فابیوس و به طور کلی دولت فرانسه در چهارچوب مذاکرات اتمی برجام است.

اقدامات کارشکنانه فابیوس در چهارچوب مذاکرات برجام موجب شد تا بسیاری از کاربران فضای مجازی به تمسخر تاکید کنند که "سابوتاژ" (به معنای خرابکاری کردن و خرابکار)، لغتی فرانسوی است! با این همه، لوران فابیوس در جریان مذکرات منتهی به برجام تا حد زیادی از منافع رژیم صهیونیستی و عربستان حمایت و بارها تاکید داشت که دغدغه های اسرائیل نیز باید در روند مذاکرات اتمی ایران گنجانده شود.

جالب اینکه پس از خروج دولت ترامپ از برجام نیز فرانسوی ها نخستین کشوری بودند که سعی کردند این اقدام ترامپ را منطقی و  مطابق با قانون جلوه دهند. با این همه، لوران فابیوس در چهارچوب مذاکرات رجامی، تا حد زیادی نقش پلیس بدی را بازی کرد که پیش از وی، "یوشکا فیشر" وزیر خارجه سابق آلمان در جریان "مذاکرات سعدآباد" ایفای آن را بر عهده داشت.

فابیوس با تشدید فشارها علیه ایران و در عین حال زد و بندهای پشت پرده با مخالفان این کشور سعی داشت تا جای ممکن از تهران امتیاز بگیرد و برجام را به معادله ای دو سر سود برای کشورش تبدیل کند.