با پی گیری های دیده بان برای تحقق عدالت و شفافیت در المپیادهای علوم پزشکی صورت گرفت: کارنامه علمی برای تمام داوطلبان المپیاد علوم پزشکی صادر می شود

گروه اجتماعی الف،   4010117055

به گزارش الف هرساله المپیاد دانشجویی علوم پزشکی با هدف شناخت استعدادهای برتر در رشته های پزشکی و همچنین تشویق به تحقیق بیشتر در حوزه های روز و مدرن علوم پزشکی برگزار می گردد. شرکت دانشجویان در اینگونه المپیادهای دانشجویی موجب می گردد تا دانشجویان توانایی های خود را به آزمایش بگذارند. همچنین وزارت بهداشت  برای کسانی که رتبه های برتر کسب کرده اند، تسهیلاتی قائل شده که عبارتند از: عضویت در دفتر استعدادهای درخشان، استریت شدن(افراد واجد شرایط حق دارند یکبار قبل از رفتن به طرح علوم پزشکی، در امتحان رزیدنتی شرکت کنند و در صورت قبولی مستقیماً رزیدنت شوند.)، در نظر گرفتن شرایطی ویژه برای سربازی آقایان، بهره مندی از جوایز بنیاد ملی نخبگان، اعطای گرنت به تیم های برتر و امکان تحصیل همزمان در دو رشته.

با این اوصاف، برگزاری المپیاد دانشجویان علوم پزشکی دارای حساسیت بسیار بالایی است که نظارت و شفافیت مسئولین وزارت بهداشت بر روند اجرای این آزمون را می طلبد.
اخیرا دانشجویان رشته های علوم پزشکیِ داوطلب در این آزمونها به برخی از مشکلات المپیادهای علمی پزشکی اشاره نمودند و خواستار مرتفع شدن مشکلات توسط مسئولان مربوطه شدند که برخی از این مشکل ها عبارتند از:
- در هیچ یک از حیطه ها پاسخنامه ای برای آزمون ها ارائه نمی شود، به هیچ یک از شرکت کنندگان در المپیاد کارنامه ای ارائه نمی گردد، جلوگیری از تدریس داوران المپیاد در مراکز آموزشی، کوتاه بودن زمان اعتراض به سوالات و همچنین مشکل در بارگذاری پروژه تیمی دانشجویان در سایت های مربوطه که متقاضیان خواستار پی گیری آن شدند.
به دنبال دریافت این گزارش ها از سوی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی، کارگروه تخصصی آموزش دیده بان شفافیت و عدالت جلساتی را با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه برگزار نمود و منتج به مواردی شد که به شرح زیر است:
۱. به تمام داوطلبان کارنامه علمی و پاسخنامه فردی ارائه شود.
۲. مهلت اعتراض به سوالات المپیاد افزایش یابد. (اصلاح ماده یک شیوه نامه اجرایی رسیدگی به اعتراضات آزمون)
۳. مرجع پاسخگویی به سوال ها و اشکال های داوطلبان مشخص گردد.
۴. از تدریس خصوصی داوران المپیاد در مراکز آموزشی جلوگیری شود.
در ادامه پس از نهایی شدن موارد فوق موسسه دیده بان شفافیت و عدالت طی مکاتبه ای با وزارت بهداشت به منظور کاهش تخلف و اعتراض دانشجویان خواستار لحاظ شدن تمامی این موارد ذکر شده در برگزاری المپیاد علوم پزشکی شد.
به دنبال آن معاونت آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به پیشنهادهای دیده بان شفافیت و عدالت اعلام نمود:
۱. جهت شفاف سازی بیشتر برای دانشجویان عزیز شرکت کننده در المپیاد علمی انشاءالله کارنامه مرحله اول آزمون انفرادی چهاردهمین المپیاد علمی پس از اعلام نتایج روی سایت مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی جهت بهره برداری قرار خواهد گرفت.
۲. با موافقت دانشگاه، امکان اعلام اعتراضات تا ۳ روز به دانشگاه وجود خواهد داشت.
۳. مرجع پاسخگویی به سوالات و همچنین شکایات احتمالی شرکت کنندگان در المپیاد، دبیرخانه المپیاد علمی مستقر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.
۴. اعضای کمیته فنی و کمیته‌های علمی نباید هیچ گونه فعالیتی در زمینه آماده سازی تیم های المپیاد در دانشگاهها و مناطق آمایشی داشته باشند. در صورت عدم رعایت این بند، عضویت ایشان در کمیته فنی و کمیته‌ های علمی لغو می شود. 
همچنین مقرر گردید پیرامون این موضوع تاکید مجدد به تمام داوران و دبیران محترم حیطه ها صورت پذیرد.
در پایان مقرر شد تا در جهت شفاف سازی بیشتر، کارنامه علمی آزمون انفرادی در چهاردهمین المپیاد علمی صادر شود و مهلت اعتراض به سوالات المپیاد از ۲۴ ساعت به ۷۲ ساعت با موافقت دانشگاه امکان پذیر باشد. همچنین بنا شد تا از تدریس خصوصی اعضای کمیته فنی و کمیته های علمی جلوگیر به عمل آید و عضویت آنان در این کمیته ها ملغی گردد.