رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران: هشدارهای لازم را درباره افزایش قیمت غلات در پی جنگ اوکراین، داده بودیم

گروه اقتصادی الف،   4010115056 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بحران اوکراین باعث ایجاد اختلال در تردد دریای سیاه شده است، گفت:روسیه و اوکراین ۱۴درصد از غلات دنیا را تامین می کنند و عدم بارگیری برخی کشورها در آن محدوده اثر خیلی زیادی در افزایش قیمت کالاها  و کمبود کالای غلات و روغن در دنیا داشته است .

هشدارهای لازم را درباره افزایش قیمت غلات در پی جنگ اوکراین، داده بودیم

کاوه زرگران در گفت وگو با الف تصریح کرد:  دریای سیاه محل گذر دو کشور اوکراین و روسیه است و این دو کشور از صادرکنندگان غلات و روغن هستند و نیز کشورهای رومانی و دیگر کشورها از دریای سیاه برای صادرات غلات استفاده می کنند. در حال حاضر بیش از 30 درصد افزایش قیمت گندم را در ده روز اخیر داشته ایم و همچنین افزایش بیش از صد دلار در هر تن ذرت را شاهد بودیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با بیان اینکه روسیه و اوکراین 14درصد از غلات دنیا را تامین می کنند،  گفت: متأسفانه با توجه به اینکه هم اکنون فصل ایفای نقش محصولات روسیه و اوکراین در دنیا است، این دو کشور دچار بحران هستند.  

زرگران در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بخاطر بوجود آمدن بحران اوکران امنیت غذایی بسیاری از کشورها دچار مشکل شود و آن کشورها مجبور هستند که از ذخایر خودشان استفاده کنند. این نکات قبلاً توسط بخش خصوصی به دولت هشدار داده شده بود. امیدوار هستیم جدی گرفته شده باشد و ذخایر کشور بتواند به میزان 3 تا 4 ماه نیاز کشور را تأمین کند. 

وی گفت:  پیش بینی من این است که تا آغاز فصل برداشت در نیمکره جنوبی و تأمین ذرت از کشوری مثل برزیل حداقل 3 تا 3.5 میلیون تن ذرت نیاز داشته باشیم. امیدوارهستیم این دوراندایشی لحاظ شده باشد. 

وی گفت: امروز تأمین ذرت از بنادر دریای سیاه تقریباً متوقف شده و صرفاً کالاهایی که روی آب هستند، با قیمت های خارج از عرف و گران قابل خریداری است ولی به دلیل شرایط خاص کشورهای روسیه و اوکراین کشورهای مختلف حاضر به خرید این بارها هستند.

وی عنوان کرد: در مورد روغن آفتابگردان نیز این اتفاق افتاده است چرا که روسیه و اوکراین صادرکننده این کالا نیز بوده اند.

زرگران در ادامه افزود:  این اتفاق علاوه بر افزایش قیمت روغن آفتابگردان، باعث افزایش قیمت روغن های دیگر مثل پالم می شود و در هفته های اخیر شاهد این هستیم که  روغن پالم از هزار و 300  دلار به بالای دو هزار دلار در هر تن رسیده است. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در مورد تأمین غلات، گفت:  در مورد گندم هم اگرچه شرایط خوبی وجود ندارد، اما حتما قابل تأمین است و با قیمت گران و هزینه تمام شده بالا انجام می شود. 

زرگران افزود: در مورد جو نگرانی خاصی نداریم و در دو سه ماه آینده به برداشت محصول می رسیم.

وی گفت:  دانه سویا هم تا حدودی قابل تأمین هست. چون از کنجاله سویا و پروتئین دامی  تأمین می شود که البته آن هم افزایش قیمت جهانی را به دنبال دارد. 

زرگران در مورد اعمال تحریم  ها علیه  روسیه،  افزود: تحریم های بانکی که علیه روسیه اعمال شده  باعث شده است که صادرات کود روسیه تحت الشعاع قرار بگیرد.