گفت‌وگو با حبیب‌الله صادقی ـ هنرمند نقاش و مدیر سابق موزه حادثه موزه هنرهای معاصر را پررنگ نکنیم/ از موزه مراقبت کنیم

گروه فرهنگی الف،   4001222050

حبیب‌الله صادقی از هنرمندانی است که در سال ۱۳۸۴ مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را نیز بر عهده داشته است. او درباره حادثه ایجادشده در جریان پرفورمنسی بر فراز حوض روغن موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: «اینکه این پرفورمنس اجرا شده، نباید به آن نقد وارد کرد. اتفاقا این اتفاق تجلی‌یافتگی محسوب می‌شود.»

حادثه موزه هنرهای معاصر را پررنگ نکنیم/ از موزه مراقبت کنیم

ایسنا: عصر شنبه ـ ۲۱ اسفند ماه ـ پس از افتتاح نمایشگاه «پنج گنج» در موزه هنرهای معاصر تهران، پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» نیز در معرض دید حاضران قرار گرفت. اجرایی که با حادثه‌ای حاشیه‌ساز همراه شد.

بخش عمده‌ی اجرای این گروه، شامل بندبازی بر فراز حوض معروف موزه هنرهای معاصر بود که برای لحظاتی برخورد یکی از اجراکنندگان با روغن داخل حوض، منجر به بیرون ریختن مایع داخل آن شد. این اتفاق در حالی رخ داده که موزه در توضیحاتی برخورد پرفورمر به روغن را «بر اثر یک اشتباه» عنوان کرد و اینکه این اتفاق در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده است.

در همین راستا خبرنگار بخش تجسمی ایسنا به گفت‌وگو با حبیب‌الله صادقی پرداخت تا باتوجه به سابقه مدیریتش بر موزه هنرهای معاصر تهران، از نگاهش درباره‌ی این اتفاق آگاه شویم.

او با اشاره به این نکته که در همه جای دنیا موزه بر اساس مطالعات جدید راهش را دنبال می‌کند، گفت: «این اتفاق را نباید در حاشیه ببریم. زمانی که در حاشیه می‌بریم، امکان تجلی‌یافتگی را برای خودمان ایجاد نمی‌کنیم.»

صادقی ادامه داد: «این پرفورمنس امکان خوبی بود که یعنی موزه دارد یک تجربه جدید را دنبال می‌کند. من این تجربه را اصلا به‌عنوان حاشیه نمی‌بینم؛ اما شاید می‌شد این حرکات را به صورت دیگری انجام داد.»

این هنرمند با اشاره به این نکته که اگر خوب مدیریت نکنیم، گاهی ممکن است آسیب‌هایی نیز برسد، گفت: «باید خوب مدیریت و مراقبت کنیم؛ چراکه این موزه فقط برای یک دوره و نسل نیست؛ بلکه یک سرمایه ملی برای تمامی نسل‌ها محسوب می‌شود.»

صادقی اضافه کرد: «این روایت جدیدی که آغاز شده را باید از آن استقبال کنیم؛ اما برای مراقبت و صیانت از آثار هنری که در گنجینه موزه هستند، باید تلاش کنیم. کاری که ما برای نظامی داریم انجام می‌دهیم، با نگاه پرفورمنس و یک نگاه تازه‌ای دارد انجام می‌شود.»

او همچنین گفت: «به هر حال نظامی گنجوی یکی از هنرمندان فاخری است که بعد از فردوسی و مولوی یکی از بهترین‌های هنر ملی ماست. ما باید نقد را داشته باشیم؛ اما نقد نباید مفهوم پاره شدن مفاهیم را داشته باشد. ما داریم از گنجینه موزه و آثار هنری آن محافظت می‌کنیم. این یک اتفاق لحظه‌ای بود. ببینید مجسمه نبود که بشکند. یک روغن بود که احتمالا جابجا شده است. این را نباید زیاد پررنگ کنیم. باید برویم سراغ کار ارزشمندی که در مورد نظامی گنجوی انجام شده است.»


به گزارش ایسنا، «ماده و فکر» اثر هنرمند ژاپنی، نوریوکی ‌هاراگوچی است و سالهاست که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. این هنرمند که تابستان سال گذشته از دنیا رفت، سه سال قبل از فوتش به ایران سفر کرده بود تا اثرش را مرمت کند و اتفاقا از اینکه هنوز بعد از ۴۰ سال اثرش پابرجاست، ابراز تعجب کرده بود.

حادثه پیش آمده بر اثر پرفورمنس روز شنبه در موزه هنرهای معاصر تهران اما انتقادهای بسیاری را مبنی بر اینکه به این اثر هنری آسیب وارد شده، به همراه داشت. این درحالی است که حبیب‌الله صادقی که خود نیز در افتتاحیه روز گذشته حضور داشته، چنین روایت می‌کند که آسیبی به اثر وارد نشده و این حادثه اتفاقی بوده است. همچنین گفته می‌شود که روغن مجددا به داخل حوض بازگردانده می‌شود.