روسیه و آمریکا به متهم کردن یکدیگر درباره سلاح بیولوژیکی ادامه می‌دهند

گروه جهان الف،   4001219038
روسیه و آمریکا به متهم کردن یکدیگر درباره سلاح بیولوژیکی ادامه می‌دهند

سفیر روسیه در واشنگتن امروز، پنج‌شنبه خواستار توقف فوری فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی واشنگتن در کشورهای پساشوروی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن امروز اتهامات آمریکا در خصوص ارتکاب نقض‌هایی ادعایی توسط روسیه نسبت به توافقات شیمیایی و بیولوژیکی را رد کرد و گفت،‌ از نظر او این اظهارات مطرح شده از سوی کاخ سفید نگرانی آمریکا درباره افشای برنامه بیولوژیکی نظامی‌اش در نزدیکی مرزهای روسیه را نشان می‌دهد.

آنتونوف گفت: ما از آمریکا می‌خواهیم فورا اقدام غیرقانونی در زمینه بیولوژیکی نظامی از جمله در کشورهای تشکیل شده پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را متوقف کرده و دست از مانع تراشی در مسیر تلاش‌های جهانی برای تقویت سیستم توافقنامه سلاح‌های بیولوژیکی بردارد.

سفیر روسیه افزود: علاوه بر آن زمان آن رسیده واشنگتن فورا اقدام به نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی خود کند.

او اضافه کرد: به آمریکا یادآوری می‌کنیم تنها طرف در توافقنامه سلاح‌های شیمیایی است که به تعهدات بین‌المللی‌اش هنوز عمل نکرده است.

در این خصوص وزارت خارجه روسیه گفت، حقایقی که اخیرا فاش شده نشان می‌دهد نگرانی روسیه در زمینه استفاده از برنامه‌ سلاح‌های بیولوژیکی برای اهداف نظامی در ارتباط با آمریکا بجا بوده است.

این سخنگو تصریح کرد: آنچه مسکو درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین در نزدیکی مرزهایش اعلام کرده نشان می‌دهد در اظهارات ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا درباره وجود تاسیسات تحقیقات بیولوژیکی اذعان شده بود.

زاخارووا افزود: آنچه این روزها فاش شده صحت نگرانی ما را نشان می‌دهد، اینکه آمریکا در خاک اوکراین مواد بیولوژیکی با اهداف نظامی را تحت نظارت سازمان اطلاعات خود توسعه می‌دهد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز امروز در یک رشته توییت نوشت: از ادعاهای دروغین روسیه در خصوص آزمایشگاه‌های سلاح‌های بیولوژیکی آمریکا و توسعه سلاح‌های شیمیایی در اوکراین باخبر شدیم؛ اما براساس توافقنامه سلاح‌های شیمیایی و توافقنامه سلاح‌های بیولوژیکی آمریکا اقدام به توسعه یا در اختیار گرفتن چنین سلاح‌هایی در هیچ مکانی نکرده است.

جن ساکی سخنگوی دولت آمریکا گفت که ادعاهای روسیه درباره ساخت آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی آمریکا در اوکراین، ساختگی است.

او گفت طرح این ادعاهای کذب "ترفندی آشکار" برای توجیه حملات حساب شده و بی‌دلیل بیشتر از طرف روسیه است.

پیشتر سایر مقام های غربی هم نگرانی های مشابهی را درباره حملات روسیه مطرح کردند.

آنها به خصوص در مورد احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های غیرمتعارف ابراز نگرانی می‌کنند. اشاره آنها به احتمال زیاد به سلاح‌های شیمیایی است هرچند این اصطلاح شامل سلاح تاکتیکی (کوچک) هسته‌ای، سلاح‌های بیولوژیکی و بمب‌های کثیف می‌شود.

یک مقام گفت: "ما دلایل محکمی برای این نگرانی‌ها داریم."

آنها ادعا کردند نگرانی آنها تا حدودی از این واقعیت نشات می‌گیرد که در سایر جنگ‌ها، به خصوص سوریه، که روسیه در آن شرکت داشته، متحدان مسکو از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.

ساکی گفت: "همه ما باید مواظب باشیم شاید روسیه بخواهد از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین استفاده کند یا در یک عملیات هشدار ساختگی آنها را به کار ببرد."

همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، کرملین از عمد دروغ‌هایی صریح را منتشر می‌کند که مضمون آنها این است که آمریکا و اوکراین اقدام به فعالیت‌های بیولوژیکی در اوکراین می‌کنند.

وی افزود: روسیه بهانه‌های دروغین در تلاش برای توجیه فعالیت‌های وحشتناکش در اوکراین دست و پا می‌کند.