کاخ سفید: مذاکرات وین صرفا درباره توافق هسته ای ایران است

گروه جهان الف،   4001218014

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه آمریکا و روسیه درباره برجام با یکدیگر همکاری دارند،تاکید کرد که مذاکرات وین صرفا درباره توافق هسته ای ایران است.

کاخ سفید: مذاکرات وین صرفا درباره توافق هسته ای ایران است

ایرنا: سخنگوی کاخ سفید عصر سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آمریکا و کشورهای اروپایی در مذاکرات وین با طرف روسیه ای در خصوص مساله اوکراین گفتگو می کنند،گفت: مذاکرات وین در مورد توافق هسته ای ایران است.

سخنگوی دولت بایدن در راستای سیاست هراس کشورش از پیشرفت های هسته ای ایران و تکرار ادعاهای همیشگی و برغم اذعان جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه فعالیت های هسته ای ایران در راستای سلاح هسته ای نیست، مدعی شد مذاکرات وین درباره عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

وی ادامه داد: با وجود نگرانی های جدی ما در خصوص حمله بی رحمانه ولادیمیر پوتین به اوکراین، معتقدیم آمریکا و روسیه دارای تمایل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستند.

ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز پیش از این گفت: روسیه در تلاش است تا خواسته‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران افزایش دهد، اما ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی دهیم.

 معاون وزیر خارجه آمریکا عصر سه شنبه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا تضمین کتبی به روسیه داده است تا همکاری تجاری، سرمایه گذاری یا نظامی مسکو با ایران مشمول تحریم ها نشود پاسخ داد که آمریکا چنین تضمینی به روسیه نداده است.

با این حال، هنگامی که تاد یانگ، سناتور جمهوری خواه از ایالت ایندیانا  از وی پرسید که آیا " در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، تغییراتی در مورد مذاکرات آمریکا  با روسیه ایجاد شده است"، نولاند پاسخ داد: من باید اعلام کنم  که روسیه سعی دارد  خواسته های خود را در رابطه با برجام گسترش و افزایش دهد و ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی دهیم.

نولاند گفت که آمریکا با روسیه «در مقابل» ایران مذاکره نمی کند. وی با تکرار اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا گفت که روسیه و امریکا هدف راهبردی مشابه و یکسانی در مورد تلاش برای نجات توافق هسته ای ایران دارند و این هدف اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

این ادعاها در حالی است که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش "ارزیابی سالانه تهدیدها" برای سال ۲۰۲۲ اذعان کرد که بر اساس ارزیابی های واشنگتن، تهران فعالیت های تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران درحال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته ای نیست.

«سرگئی لاوروف» روز شنبه در جریان نشست مطبوعاتی اظهار داشت که مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌وگوها، حقوق ما در سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی شود.

اگرچه موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نمی‌توان نادیده گرفت اما واقعیت این است که موضوعات مشخصی باقی مانده که ایالات متحده درباره آنها تصمیم سیاسی خود را نگرفته و این مساله علت اصلی کندی گفت‌وگوها در وین شده است.

انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها می‌گوید که از این پس گفت‌وگوهایی در سطح کارشناسی و جلسات رسمی برگزار نخواهد شد. او در توئیتی نوشت؛ زمان آن رسیده که در روزهای آینده، برای پایان دادن به مذاکرات وین تصمیم‌های سیاسی اتخاذ شود.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در وین گفت: تصمیمات سیاسی از سوی همه طرف های مذاکره و آمریکا همان چیزی است که برای جمع‌بندی مذاکرات لازم است.